In het Papegaaien Journaal van december 2008 staat een artikel van Steve Martin, To fly or not to fly. Het is genuanceerd en geeft alle dilemma's weer die ikzelf ook heb. Ik weet niet of het ergens online te vinden is, maar ik zal nog zoeken. Sophie, een Panama Amazone, kan overigens goed vliegen, maar buiten moedig ik het zeker niet aan. Een tuigje heb ik overwogen, maar Sophie vond dit niks. Overigens is het niet zo dat ze buiten altijd los op mijn schouder zit. In druk verkeer zit ze in een draagzak. Maar het wegvliegen (nog steeds: soms) doet ze als wij de post uit het postbusje halen. Ik raak niet in paniek, maar kijk waar ze naar toe vliegt en haal haar dan op. Soms moet ik wel een tijdje zoeken, bijvoorbeeld toen ze in een net zo'n groene boom als zijzelf was gevlogen. Maar toen is ze me zachtjes gaan roepen zodat ik haar vond.
Sophie is een keer door een kat gegrepen, gelukkig zonder ernstige gevolgen. Ze was toen nog gewiekt en kon dus niet ontsnappen, het was overigens binnenshuis op een tot dan toe betrouwbaar logeeradres