Auteur Topic: Vraagje testen...  (gelezen 3243 keer)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Vraagje testen...
« Gepost op: januari 17, 2011, 15:54:20 pm »
Gisteren ben ik me doodgeschrokken.. Zat is te lezen in een boekje en daar stond dat baby's die blauwe plekken hebben polyoma kunnen hebben..... Ik wist wel wat polyoma was maar niet echt diep in verdiept.. De reden dat ik hierdoor schrok is omdat Bo en Kuif in 2010(vorig jaar dus) 5 baby's hebben gehad waarvan(ik weet niet precies meer hoeveel) blauwe plekjes hadden.. Ik dacht dat dit kwam door het plukken van Bo, want ze hadden ook bloed en weinig veren.. Dat zou misschien dus wel kunnen, lijkt me, maar misschien hadden ze dus wel polyoma :cry: :cry: :cry: Omdat Binkie, ik bekroon mezelf echt tot giga ei, ook in contact is geweest met die valkjes.. Niet echt lichamelijk, maar wel in dezelfde ruimte..

Dus.. ik wil Binkie laten testen.. wat zijn de belangrijkste ziektens?
zou wel gelijk op alle 4 willen doen maar dan ben je meteen 100 euries lichter... en ik ben helaas niet zo rijk..
Is pbfd en polyoma genoeg? polyoma wil ik natuurlijk zowieso...
En.. al doe je het bij Peter Bastiaansen, word toch waarschijnlijk gewoon doorgestuurd naar gendika?
of kost dat duurder(ik ben een gierig persoon :-[) als dat je het zelf naar gendika stuurt(met swab en bloed door PB afgenomen?)

Thanks voor jullie antwoordjes alvast, ben me echt rot geschrokken :cry: en ik ga ook een stukkie voorzichtiger doen met ongeteste gaaitjes+de buitenvoliere ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
Re: Vraagje testen...
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2011, 16:48:31 pm »
Ik weet niet hoe polyoma bij valkjes precies verloopt, maar wel bij grasparkieten. Bij de ernstige vorm heb je al een hoog sterfte cijfer van jonkies in de nesten en wat dan opvalt is dat de jongen blauwe plekken hebben. Bij de mildere vorm overleven de grasparkietjes wel maar vallen de slagpennen uit na het uitvliegen en kunnen ze tot deze weer aangegroeit zijn dus niet meer vliegen. (de zogenaamde kruipertjes)

Ik zou eerst even informeren hoe dat bij valkjes is. Mocht de arts uit je verhaal toch bang zijn dat er polyoma in het spel is kun je altijd nog testen. Ik vindt wel dat je als je kans hebt op polyoma in je bestand je niet moet doorgaan met fokken tot je zekerheid hebt. En mocht je het zeker in je bestand hebben dan definitief stoppen met fokken omdat je dan namelijk de ziekte instand houd en bij verkoop van je vogels je de ziekte ook verspreid.

Succes en sterkte.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2011, 21:08:18 pm »
Thanx, ga ik doen.. En dat was ik zowieso al van plan hoor, minder of niet meer gaan kweken.. baal er zo van :cry: Maar misschien is het gewoon van het plukken, hoop het wel.. De valkjes hebben het allemaal overleeft, en ze konden ook allemaal vliegen... Heb er wel 2 gewiekt maar die kunnen ook al weer een beetje vliegen.. Dus een heftige vorm zou het al helemaal niet zijn.. Ik ga ff navragen hoe het bij valkjes zit, Bink word iig zowieso getest..

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2011, 23:09:14 pm »
Het zal vast wel meevallen als ik het zo lees, maar testen kan nooit kwaad he?  ;) Ik heb getest op PBFD, polyoma en volgens mij ook op papegaaienziekte. (mmoet ergens in het topic van Koosje staan), was wel prijzig inderdaad. Volgens mij kan het niet allemaal door Gendika hoor, er moet ook bloed afgenomen worden. ;)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2011, 10:34:04 am »
Precies, er moet bloed geprikt worden en papegaaienziekte wordt vaak met zwab gedaan,
beide dingen die je beter niet zelf kunt doen  ;)
Het kost ff wat maar dan ben je wel zeker.
Handig is het wel om er dan ook van je andere vogeltjes een paar uit te pikken, om meer
zekerheid te hebben dat er geen ziekte, ook in je voliere aanwezig is.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2011, 15:14:28 pm »
Thanx ;) Na nog ff verder gelezen te hebben over polyoma denk ik eigenlijk dat je gelijk hebt Loes :) Want het is maar 1 kenmerk van de vele en ws was het dan toch Bo die zijn ukkies pijn heeft gedaan... Maar ik was me echt rot geschrokken ervan :o

Ik heb mijn zus al geinformeert dat ik de laatste weken haar ff veel ga helpen, dan kan ik eventjes geld bij elkaar sprokkelen :) Ben gelukkig ook bijna jarig dus dan komt er ook weer geld binnen  ;D En dan laat ik denk ik ook Pino, een zoontje van Bo en Kuif, ook testen... Of Bo maar dat is een grote streskip helaas dus weet niet of dat wel zo slim is :(

Dank jullie wel in ieder geval voor jullie tips en adviezen :), ik kan weer een beetje geruster gaan slapen :hot:

Hoeveel denken jullie ongeveer dat er bovenop het bedrag per test van gendika(23,80) komt?? Dan kan ik een beetje rekenen hoeveel ik ongeveer nodig heb  :-[

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: januari 18, 2011, 15:36:30 pm »
Ik heb even teruggezocht hoeveel het toen met Koosje was en ik schrik me weer rot:

De polyoma was dus het duurste, dat deden ze door middel van een cloacaswab. ik dacht dat dat ook gewoon dmv bloed kon!! Dat kostte me dus 45,05 exl. BTW!! PBFD kostte 34,29 excl. BTW en papegaaienziekte 27,17 excl. BTW, totaal testen dus 106,51 excl. BTW. De BTW is trouwens maar 6 procent. Consult 28,20. Wieken heeft ie niet gerekend!

Heb ook nog een topic gevonden met allerlei vragen over testen:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=24737.0
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 15:38:17 pm door Loes »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2011, 17:18:04 pm »
Geslachtsbepaling :       29,75 per vogel
Onderzoek pbfd :         29,75 per vogel
Onderzoek polyoma :    29,75 per vogel
Onderzoek chlamydia:   29,75 per vogel
Onderzoek pdd :          29,75 per vogel

betaal je bij hedwig innegval vorig jaar met alle jongen

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #8 Gepost op: januari 18, 2011, 18:17:46 pm »
Ik heb even teruggezocht hoeveel het toen met Koosje was en ik schrik me weer rot:

De polyoma was dus het duurste, dat deden ze door middel van een cloacaswab. ik dacht dat dat ook gewoon dmv bloed kon!! Dat kostte me dus 45,05 exl. BTW!! PBFD kostte 34,29 excl. BTW en papegaaienziekte 27,17 excl. BTW, totaal testen dus 106,51 excl. BTW. De BTW is trouwens maar 6 procent. Consult 28,20. Wieken heeft ie niet gerekend!

Heb ook nog een topic gevonden met allerlei vragen over testen:
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=24737.0

Jeetje, dat is duur!! :o Bij gendika zijn alle prijzen van elke test hetzelfde, bij hedwig dus ook... Waar ga jij? In Prinsenbeek??

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #9 Gepost op: januari 18, 2011, 18:19:49 pm »
Geslachtsbepaling :       29,75 per vogel
Onderzoek pbfd :         29,75 per vogel
Onderzoek polyoma :    29,75 per vogel
Onderzoek chlamydia:   29,75 per vogel
Onderzoek pdd :          29,75 per vogel

betaal je bij hedwig innegval vorig jaar met alle jongen

Thanx, helaas zit Hedwig 3x verder als de Baronie ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: januari 18, 2011, 18:50:23 pm »
Heb je dat topic nog doorgelezen?
Daar staat ook iets over mengen in als je een aantal vogels wilt testen.  ;) Vraag me niet hoe het precies zit..

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: januari 18, 2011, 20:13:34 pm »
Je pakt dan gewoon een paar vogels, of degene die je verdenkt van ziek zijn, bij deze vogels wordt bloed afgenomen en in 1 enkel buisje gemengd. Mocht er een ziekte in je voliere zitten dan heb je een grotere kans het te vinden omdat je het bloed van enkele vogels neemt. Alleen weet je dan niet welke vogel uiteindelijk ziek was. Maar kans dat de rest al besmet is of snel wordt is er dan toch. In feite test je dan meerdere vogels in 1 test. Dus je betaald ook maar voor 1 test.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 20:15:12 pm door Dianne »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: januari 18, 2011, 20:15:14 pm »
Ja, zo zat het! Tx! ;)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #13 Gepost op: januari 19, 2011, 15:54:07 pm »
Oh ja, voor de voliere vogels is dat inderdaad een idee! :thumsup: Wel bale dat juist de polyoma test zo duur is :(

Offline Henk

• Net geringd
  • Geslacht: Man
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2011, 01:45:46 am »
Test gewoon alleen de ouders (alles in 1 potje) wanneer zij negatief zijn, zijn de jongen dat ook.. dus het is niet nodig om de jongen allemaal te gaan testen (mits je vogels niet met andere vogels in contact zijn geweest tijdens en/of na het broeden)

Je weet dan inderdaad niet welke vogels echt ziek zijn maar indien je Polyoma hebt in je vogelbestand, kun je beter zowiesow niet meer verder kweken.