Ik heb sinds een jaar Pyrrhura's. Ben begonnen met 2 tamme vogels, een rupicola en een groenwang pineapple. Maar ja, kweken is leuk (vroeger ook veel gedaan) dus beide vogels hebben tamme partners gekregen. De 4 hebben een tijd bij elkaar gezeten zonder problemen, maar ja, het voorjaar kwam eraan, dus heb ik beide koppels ieder in een eigen kooi gezet, met nestblok.
De pineapples maakten heel veel herrie, moesten kennelijk de boze geesten verjagen ofzo, voordat ze hun kast ingingen. De rupicola's zijn er gewoon in gegaan. Paren doen ze ook regelmatig. Ook hier verschillen: veel herrie bij de pineapples en stilte bij de rupicola's. Zijn deze verschillen normaal?
Eergisteren het eerste ei gezien bij de pineapples, gisteravond het tweede (had niet elke dag gekeken). Wat zijn die eieren in verhouding groot! Arme pop. Dus hopelijk is dit koppel over een week of 3 voor de eerste keer ouders geworden. In hun kooi zijn ze nu niet erg tam meer, buiten de kooi nog wel.
Ze krijgen nu pellets (Zupreem, fruitblend en natural), wat grote parkietenzaad, eivoer/vruchtenpatee en groente/fruit. Sepia en grot ontbreken niet. Het is de eerste keer dat ik vogels op pellets laat kweken. Is de voeding goed zo? Toen de kast erin ging, hebben ze iets meer eivoer gekregen dan normaal.