Auteur Topic: broedblok drijfnat  (gelezen 5456 keer)

Offline pyrococcus

• Aangepikt eitje
broedblok drijfnat
« Gepost op: april 11, 2011, 11:41:29 am »
De jonge pyrries (6 stuks) zijn nu 4 weken oud (de oudtse dan). Ik heb nu al 3x het zaagsel uit de kast moeten vervangen omdat het zo vies is. Als ik het inspectiedeurtje open doe, komt er een enorme hitte uit en de binnenkant van de kast is gewoon drijfnat. Is dit normaal?

Ze staan binnen bij kamertemperatuur

Het blok is gemaakt van dik multiplex -> te weinig ademend? -> wat dan gebruiken?

De ouders voeren veel groente en fruit -> ontlasting kleintjes te vochtig? -> minder vochtig voer voeren?

Op deze manier komt het zaagsel wel op, maar het lijkt mij voor de kleintjes ook niet prettig. Iemand ideeen?

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
Re: broedblok drijfnat
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2011, 12:07:15 pm »
Sommige vogels voeren natter dan de andere, terwijl ze hier allemaal het zelfde krijgen.
Het ene blok is daarom droger dan het ander.

Wat je kan proberen is ipv zaagsel Corbo te nemen, dat is enorm absorberend, zowel het vocht als geurtjes.
...en leg eerst een dik stuk keukenrol in het blok, daarop de Corbo.
Is het makkelijker verschonen. ;)

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2011, 12:28:10 pm »
Het kan ook voor de kleintjes te warm worden je kan het deksel open leggen erop of extra gaten boven in even boren voor de onluchting, bij een te hoge temp. kunnen de kleintjes snel uitdrogen. ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2011, 13:31:54 pm »
Klopt wel, alleen als het nu al te warm is,...het is pas lente. ???
Het wordt nog veel warmer, zowel binnen als buitenshuis.
Maar goede ventilatie is wel belangrijk ja.

Offline pyrococcus

• Aangepikt eitje
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2011, 11:58:16 am »
Bedankt voor de tips  :a036:

Corbo heb ik liggen. Wordt gebruikt in de wc's van de ratten. Is alleen wel knijter/kneiter (?) hard. Doet toch zeer aan die blote buikjes? Mengsel dus van zaagsel en corbo, of Corbo onderin en daarboven nog wat zaagsel. Met eronder een stuk keukenrol  :thumsup:

Deksel open heb ik ook al aan gedacht, maar wordt het blok dan niet veel te licht? Ik dacht dat Pyrries het zo donker mogelijk wilden? De ouders zitten graag bovenop de nestkast (helemaal plat anders past het niet). Ik zal beginnen met wat gaten bovenin te boren.

De woonkamer is zo tussen de 18 en 20 graden. Als de zon erin staat kan het wat warmer worden. Zou toch niet te heet moeten zijn? De zon staat niet op de nestkast. Het is echt de hitte die door de mini's geproduceerd wordt.

Mijn vader wil nog overstappen naar red ceder. Is dat ok voor gaaien?

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2011, 12:31:59 pm »

Corbo heb ik liggen. Wordt gebruikt in de wc's van de ratten. Is alleen wel knijter/kneiter (?) hard. Doet toch zeer aan die blote buikjes? Mengsel dus van zaagsel en corbo, of Corbo onderin en daarboven nog wat zaagsel. Met eronder een stuk keukenrol  :thumsup:

Mijn vader wil nog overstappen naar red ceder. Is dat ok voor gaaien?

Valt wel mee met hard hoor, in de natuur liggen ze op kaal hout/bomholte.
Op het moment gebruik ik beuken snippers, werkt ook goed.
Maar als ik er sopperts bij heb pak ik toch de corbo. ;)

Wat bedoel je met red ceder? Het blok van maken of voor in het blok?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
Re:broedblok drijfnat
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2011, 13:44:39 pm »
Hoe is de luchtvochtigheid in de ruimte? Kan het zijn dat pa of ma veel water meeneemt met badderen omdat ze zelf de luchtvochtigheid willen regelen?

Offline pyrococcus

• Aangepikt eitje
« Reactie #7 Gepost op: april 14, 2011, 13:03:31 pm »
Volgens de luchtvochtigheids meter die ik nog niet gecontroleerd heb zou het in de kamer slechts 55% luchtvochtigheid moeten zijn. Lijkt mij behoorlijk laag. Toen ze aan het broeden waren gingen ze niet uit het hok om te badderen. Nu de jongen groter zijn, gaan de ouders wel regelmatig uit het hok en duiken dan in bad. Ik zie geen verschil tussen het wel of niet badderen van de ouders. Meestal zijn ze al weer droog voordat ze het blok weer ingaan.

Mijn vader zou een blok willen maken van red cedar. Dat wordt veel gebruikt voor buiten, ongeschilderd en kan dus heel goed tegen vocht.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2011, 13:25:22 pm »
Lijkt me wel kunnen maar geloof alleen dat ceder hout vrij zacht is dus zullen ze het wellicht snel kapot knagen,...
Of knagen pyrries niet aan hun blok, grasjes wel nl,... ???

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
Re:broedblok drijfnat
« Reactie #9 Gepost op: april 14, 2011, 15:01:48 pm »
Lijkt me wel kunnen maar geloof alleen dat ceder hout vrij zacht is dus zullen ze het wellicht snel kapot knagen,...
Of knagen pyrries niet aan hun blok, grasjes wel nl,... ???

Pyrrhura's knagen behoorlijk aan de binnenkant van het blok. Als ze op eieren of kuikens zitten, dan schrapen ze aan de binnenkant met de snavel langs de wanden. Bij mij hingen ze zelfs bovenin het blok om aan daar te schrapen.

Offline pyrococcus

• Aangepikt eitje
« Reactie #10 Gepost op: april 14, 2011, 15:17:34 pm »
Bij mij schrapen ze ook aan de zijkant van het blok. Alleen doen ze het een beetje op een vreemde plek: door het gaas wat onder het gat aan de binnenkant zit als trappetje. De andere 3 kanten laten ze met rust.  :CENS Misschien meer uitdaging?

Aan de rechterkant:

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2011, 16:45:08 pm »
denk omdat je blok nat is en het hout zacht wordt ze dit met hun nagels doen. Bij onze bourkes zijn de blokken ook altijd vrij nat we geven ze dan ook alke week gewoon een ander blok met zaagsel erin en dit geef hier bij de bourke en andere soorten geen problemen.  ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #12 Gepost op: juni 14, 2011, 09:06:34 am »
Ik heb hier twee koppels bij de een is het blok ook elke keer drijfnat  ???

Ik geef ze  minstens wekelijks een schoon zaagsel, dat doe ik dan gelijk bij de andere ook maar kan Bert mooi plaatjes schieten  ;)

« Laatst bewerkt op: juni 14, 2011, 09:09:03 am door Betty »

Offline broto

• Aan de leg
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #13 Gepost op: juni 14, 2011, 19:54:00 pm »
Schoon zaagsel is niet nodig als je in het blok wilgetakken zet, het schrapen langs de binnenkant van het blok doen ze, om te laten merken dat de holte al bezet is en .............om vers hout te versplinteren om het blok schoon te houden, dit is natuurlijk gedrag, ook aratinga's en brotogerissen vertonen dit gedrag
Er is in de vrije natuur ook niemand om het blok te verschonen

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #14 Gepost op: juni 14, 2011, 21:54:57 pm »
Ik heb er wilgentakken in liggen die worden ook verpulverd maar het blok bij jack en jill ruikt na een week echt naar een konijnenhok.

ach en zij hebben mensen die dat even verschonen :)