Vandaag is de opleiding begonnen

Zaterdag 28 januari 2012.
18 Maanden geleden heb ik contact opgenomen met de NBvV. Keurmeester worden bij de KMV T&P (Keurmeestervereniging Tropische vogels en parkieten) lijkt mij fantastisch. Een uitbreiding van je hobby, veel kennis vergaren, het keuren van parkieten en papegaaien en voorlichtingen geven aan hobbyisten en liefhebbers en/of belangstellende lijken mij erg leuk.
Helaas in het jaar 2010 was de cursus al van start gegaan. Deelname aan de cursus was toen niet meer mogelijk. Vandaag is de 24 maanden durende opleiding dan eindelijk weer van start gegaan. Met deze blog wil ik u deelgenoot maken van mijn belevenissen en ervaringen. Van medecursisten zal ik in verband met privacy alleen de voornaam vermelden, maar van de leraren zal ik de gewone voor/achternaam vermelden. Deze personen zijn bekende in het vogelwereldje.
Om te zien of je geschikt was om aan de opleiding te mogen starten, waren er twee vooropleidingdagen (op 16 april en 11 juni 2011) in Leerdam. Met enkele testen werd geprobeerd je niveau en kennis, met betrekking de vogelsoorten te herkennen, vast te stellen. Na deze twee dagen kreeg ik "groen"licht. Ik had voldoende kennis om aan deze opleiding deel te nemen.
Om 10 uur vanmorgen moest ik mij melden in het verenigingsgebouw van de "Soester vogelvrienden" te Soest. Hier worden de theorie lessen gegeven. Er zijn ruim twintig personen aanwezig, waaronder 14 asp. keurmeesters Tropische vogels en 8 asp. keurmeesters die de Grote parkieten en (dwerg) papegaaien opleiding gaan volgen. Na een bakje koffie en de gebruikelijke "voorstel" ronde kregen we al snel een aantal nieuwe keurbriefjes uitgereikt (wij blijken de eerste te zijn die deze gaan gebruiken, ze waren een week eerder gemaakt en verspreid), en mogen een aantal vogels beoordelen, welke via de diaprojector werden getoond.
Normaal moeten bij theorielessen bepaalde soorten vogels worden meegenomen om deze te bespreken en om deze te keuren. Maar omdat dit de eerste les was hoefden wij geen vogels mee te nemen.
Na de lunch gingen we speciale kleurslagen en mutatie vogels die afgelopen jaar waren "ontdekt" bespreken en bekijken via de diaprojector. Toen begon mijn hoofd toch echt vol te lopen, en op het moment waarop je denkt:" waar ben ik aan begonnen, ik weet niets, en oh wat moet ik nog veel leren" werd het duidelijk dat wij mutaties en kleurslagen het eerste jaar niet krijgen. Wij gaan dit jaar rustig van start met vogels, allemaal in de wildkleur/vorm....
Einde van deze dag was rond 16.00 uur. Moe maar voldaan (want mijn huiswerk was nagekeken en had een score van 85,5% goed), ging ik naar huis. De volgende les is gepland op 25 februari a.s.