hoi allemaal,
het nieuwste bericht is dat smokey en bandit minimaal 2 a 3 x per dag op de wip zitten ......
na mijn eerdere post ben ik aan het timmeren geslagen en heb een blok gemaakt welke sinds 2 dagen in de kooi hangt.
het blok is een omgekeerde L omdat ik toch al een aantal keer gelezen heb dat er eitjes kunnen sneuvelen door lompe valkouders met het betreden van het blok.
het blok is 20cm in het vierkant en 30 cm hoog en de "L" met invlieggat is ook 30 cm. het blok heb ik voorzien van een houten trappetje (welke je ook gewoon kunt kopen) en inwendig tegen de zijkant bevestigd zodat er inspringen niet nodig is voor de valken. dit trappetje had mijn voorkeur tegenover een stukje gaas. waar wel wat scherpe kantjes aan kunnen zitten.
bandit (man) ging zonder twijfel direct het blok in om op onderzoek uit te gaan, smokey was wat voorzichtiger en sloopte eerst nog wat extra hout weg bij het invlieggat van 7cm. ze is nu eenmaal een zwaargewicht van dik 145 gram!
sinds gisteren is smokey ook onder in het blok geweest en heeft het nest materiaal wat wij erin hadden gedaan (totaal losgemaakte sisaltouw van 10 cm lengte en kokoshaar) in een mooie ronde vorm gelopen waarbijhet uitgeholde stukje bodemhout mooi de binnenste circel vormt.
ze gaan nu een aantal keer per dag het blok in voor een minuut of 10 en gaan er dan weer uit. uren aan een stuk is dus nog niet voorgekomen en ook snachts niet.
sinds 2 dagen is mij opgemerkt dat smokey een bolling tussen haar poten heeft zitten. nu durf ik niet met zekerheid te zeggen dat dit een ei is maar het lijkt er wel op. ik heb geen idee of dit normaal te zien is bij een vogel (dit is onze eerste kweek ooit) maar het lijkt verdacht veel op een eitje.
mocht dit echt zo zijn, is het dan echt dat dit ei pas een dag of 10 na de eerste wip gaat komen ??
we hopen echt dat als dit haar eerste eitje is dat het er snel uit komt zodat de rek er wat vanaf gaat zodat de andere eitjes wat makkelijker zullen komen, als julie begrijpen wat we bedoelen.
smokey eet behoorlijk veel, soms schranzen en eten om gewoon wat in de mond te hebben lijkt het wel, ze blijft netjes op gewicht en ziet er wat vermoeid en slaperig uit, bandit daarentegen is wat afgevallen. wij denken dat dit te wijten is aan de inspanning van het wippen en het baltsgedrag (breed lopen) maar is verder erg bij de pinken
het enigste nadeel voor zover nu is dat de leefruimte in de kooi een stukje minder is geworden door het blok, maar goed, ze doen het er maar mee, ze mogen heel vaak ook uit de kooi, enne, dan hadden ze maar niet moeten wippen

groetjes
steef
ps: opmerking en tips lees ik altijd graag !!!
en ik moet ook nog even uitzoeken hoe het zit met gekiemd zaad, want dit schijnen ze ook nodig te hebben straks.