Auteur Topic: !! Handopfok kakariki's  (gelezen 9328 keer)

Offline Steffie

• Net geringd
  • Geslacht: Vrouw
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
!! Handopfok kakariki's
« Gepost op: mei 21, 2011, 21:05:10 pm »
Zoals ik eerder vermeld heb, heb ik een nestje jonge GVH kakariki's.
Het waren er 6, helaas is het derde jong maandag overleden.
De oudste is vandaag 22 dagen en de jongste 14 dagen.

Ik kwam er achter dat de ouders de jongen plukten. Ik heb de kleintjes
ingesmeerd met vaseline, maar de ouders gingen gewoon vrolijk door. (ik weet zeker
dat allebei de ouders ze plukken, de man had ik betrapt en apart gezet, maar vervolgens
kwam ik er achter dat de pop ook plukte)

Uiteindelijk heb ik besloten om de jongen maar naar binnen te halen. In eerste instantie dacht
ik dat de jongen geen warmte meer nodig hadden (omdat de ouders helemaal niet meer in het nestkastje zijn,
ook 's nachts niet), maar voor de zekerheid had ik toch nog een soort kruik bij ze neergelegd.
Nu ben ik verder gaan lezen en volgens mij hebben ze nog wel warmte nodig. Is dit zo en hebben ze dan aan
een warme kruik genoeg, of kan ik beter een warmtelamp ophangen?

Mijn plan is om ze om 07.00 uur, 11.00 uur, 15.00 uur, 19.00 uur en 23.00 uur te voeden, is dit een goed schema?
Vanmiddag om 15.00 uur heb ik ze hun eerst voeding gegeven met het spuitje. Ik heb ze ongeveer denk ik rond de 8 ml
kunnen voeren. Ik heb een aantal keer bij ze keken en wat me opviel is dat de kropjes al na twee/drie uur helemaal leeg waren.
Om deze reden heb ik ze dan toch maar al om 18.00 uur gevoerd, en nu zijn de kropjes alweer helemaal leeg! Weet iemand
misschien hoe dit komt? Moet ik ze anders maar elke drie uur voeren?

Ik hoop dat iemand een snel antwoord heeft op mijn vragen. Nu wacht ik nog maar even met voeren.
Ik hoop dat de kleintjes het allemaal redden, ze zijn nog zooo jong!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: !! Handopfok kakariki's
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2011, 21:55:08 pm »
Hoop dat je snel antwoord krijgt, ik heb niet veel verstand van handopfok. Was het zo erg dan dat plukken (groeit nl later wel weer aan natuurlijk)?

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2011, 22:21:10 pm »
Succes :-* Maar al plukken de ouders echt alleen veren en zie je verder geen bloed, blauwe plekken oid kun je ze er echt wel bijlaten... Tis moeilijk om te zien maar als de jongen uitgevlogen zijn stoppen de ouders heel vaak met plukken... Als de ouders verder wel goed voeren en niet heel erg plukken kan het echt geen kwaad om ze erbij te laten.......
Zelf heb ik alleen 9 valkjes en 1 bb'tje opgevoed, nooit andere soorten maar ik heb erg veel gehad aan deze site(en dan vooral het voedingsschema):
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html
Tis wel echt voor valkjes geschreven maar denk dat je het ook wel voor kaka's kan nemen... alleen weet niet hoe het met de gewichten zit??

Offline Steffie

• Net geringd
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2011, 23:46:57 pm »
Dank jullie wel,

Het plukken kon ik niet meer aanzien, vandaag hadden de jongen inderdaad bloed, op de jongste na.
We proberen onze vogeltjes altijd zo  natuurlijk mogelijk hun gang te laten gaan, maar naar mijn idee ging
het echt niet op deze manier, al helemaal niet toen ik bloedende plekjes zag. 

Het is nog wel een werk om de vijf kaka's goed te voeren, vanmiddag en begin van de avond ging het echt
wel aardig goed!.. maar net om 23.00 uur waren er een paar die niet zo goed mee wilde werken.

Bedankt voor de link! ik ga het eens goed lezen. Ik vind het wel erg spannend, vorig jaar heb ik er ook al
een moeten opvoeden, maar die was iets ouder en dat was er één.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2011, 08:20:25 am »
Succes!!!  ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #5 Gepost op: mei 22, 2011, 11:23:11 am »
Succes!!

Ik heb geen ervaring met handopvok maar als je eens weg moet of zoiets geef je maar een gil hoor  :-*

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #6 Gepost op: mei 22, 2011, 11:59:33 am »
veel succes

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2011, 12:21:05 pm »
uhm effe kijken.. Zit nu zelf met 1 handopfokvalkje...

21 dagen zitten ze nog niet goed in de veren heh.. (kaka's ook niet geloof ik)
ik voed om de 3 uur.. smorgens wegen je jongen en 10% vant gewicht per voeding..
dus stel je jong weegt smorgens 40gram.. dan mag het jong per voeding 4ml..
nooit doorvoeren tot de krop helemaal vol zit.. moet altijd "ruimte overblijven"

ikzelf heb mn valkje op continu 25 graden zitten.. en zo nu en dan zet ik de verwarming ong 45min. uit. want moeders gaat ook weleens vant jong af..
ik heb een nestblok verwarmer en daarover een handdoek.. maar een kruik kan ok prima als je maar een handdoekje eromheen doet ofzo..
met mijn valkjes vorig jaar har ik geen nestblok verwarmer en deed ik het met de kruik en die deed ik iedere voeding opnieuw vullen en die zette ik dan schuin tegen de rand aan.. / zo//zegmaar en daar lagen ze lekker tegenaan met hun kropje..

smorgens (na een nachtrust van 8 uur) eerst controleren of de kropjes goed leegzijn.. en dan voeren.. merk je dat ze niet goed legen dan 2a3 druppels applciderazijn aan de handvoeding toevoegen.. ivm kropverzuring..

ikzelf voed met harrisons juvenille.. maar kaytee of nutribird is ook goed..
met 4/5 weken trosgierst erbij leggen kunnen ze daaraan leren knabbelen... ;)

mocht je meer willen weten.. hoor ik het wel!
succes!!

Offline Steffie

• Net geringd
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2011, 13:02:18 pm »
Heel erg bedankt allemaal!

En ka1987, bedankt voor de informatie! Ik zal ze dan om de drie uur eten geven, ik geef ze
voer van cede. Is dit voer goed? Ik moet morgen nieuw voer halen, anders zou ik eventueel
een ander merk mee kunnen nemen.

Op de oudste na eten de jongen goed! Het oudste kleintje eet wel, maar heeft al ontzettend
snel genoeg gehad. Ik ben nog best lang bezig om de vijf kleintjes te voeren, het voer koelt
ook tijdens het voeren best snel af, terwijl ik het in een bak met kokend water heb staan.. nja even wat meer handigheid
in krijgen :-[ .

Ik heb zakken met kersenpitten liggen om het een beetje lekker warm te maken en deze verwarm ik inderdaad altijd
als de jongen gegeten hebben.

Zal ik de jongen dan voeren om: 07.00 uur, 10.00 uur, 13.00 uur, 16.00 uur, 19.00 uur, 22.00 uur ?

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2011, 19:13:40 pm »
uhm ikzelf zou nutribird pakken of kaytee.. cede is geen topper  Harrisons kan ook maar kost veel en dat gebruik ik puur ivm dat ik dat altijd in huis heb ;)
maar nutribird is ook een fijn voer en betaalbaar..

je zou het voeren kunne opspliten.. dus pak je 2 jongen .. die voed je.. en daarna nieuw voer maken en dan de andere..
de oudste is normaal dat die nog niet echt willen.. als ze zo jong zijn geven ze er niet om. pap uit papa of mama of van een lepel/spuit.. als er maar eten uitkomt..
de oudere jongen hebben dan sneller door dat jij papa of mama niet bent..

let je wel op met kersenpitten dat die ook heeeeeeeeeeeeeeeeeel warm worden..
ikzelf heb er een thermometertje bij liggen.. en een handdoek om je kersenpittenkussen (kan beter een rubberkruik met handdoek)

en de laatste voeding zou ik een half uurtje opschuiven denk ik.. tussen 22.00 en 07.00  zit 9 uur en beste is een rust van 8 dus als je 22.30 voert dan is dat 8,30 uur en dat is ook prima.. bij die kleine mutsen zal je een half uur goed merken...

5 kleintjes valt neit mee meeste wat ik heb gehad was 3 valken tegelijk en dat vond ik al taai...

maargoed succes!! en let goed op het kropje!

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2011, 21:32:01 pm »
Heel heel heel veel succes.  :-*
Als je hulp nodig heb, ben maar een pb'tje verwijderd!

Offline Steffie

• Net geringd
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2011, 08:29:46 am »
Heel erg bedankt! En Betty, heel fijn om te horen. :-*

We hebben voer tot en met donderdag, dus dan gaan we eens kijken of we nutribird kunnen vinden.

Het voeren gaat ons harstikke goed af, ze eten nu allemaal heel goed! De laatste voeding heb ik een klein half uurtje opgeschoven,
tegen de tijd dat het laatste kleintje klaar is met eten is het ook al een stukje later. Kan ik de jongen gewoon allemaal om dezelfde tijden
blijven voeren? Nu merk ik dat alle kropjes nog leeg zijn en dat ze echt op hetzelfde ritme zitten, maar anders moet ik straks bijna elk uur
gaan voeren  :) .

De jongste is echt superdruk, vanochtend toen ik hem/haar voor het eten woog was ze 30 gram. Ik heb
haar dus 3ml voer gegeven, maar ze wil elke keer meer! Ze maakt voeder bewegingen bij alles wat een beetje
warm is, zoals je vingers, de andere kleintjes en de kersenpittenzak. Zou ik ze niet allemaal, met name het jongste kleintje,
iets meer kunnen geven? Ik merk namelijk duidelijk dat ze nog meer eten verwachten, dan dat wat ik ze geef.

De kersenpittenzak zit wel goed, ik zorg inderdaad dat het niet te warm is  :thumsup: .

Offline ka1987

• Net zelfstandig
« Reactie #12 Gepost op: mei 24, 2011, 09:54:18 am »
je doet ut goed..
en meer willen eten al doe je er 10ml in... dat is namelijk moedervogel komt int blok en geeft diegene die het hardste gilt... ;)
weetje als je echt veel meer gaat geven heb je kans dat je de krop oprekt...

Wil je een foto maken van 1 van de kropjes als je klaar ben met voeden?

en jahoor tijden zo aanhouden..
dalijk als ze ouder  worden hebben de ousdte waarschijnlijk minder behoefte..

Offline Steffie

• Net geringd
  • Vrije Vlucht Apeldoorn
Re: !! Handopfok kakariki's, filmpje
« Reactie #13 Gepost op: mei 25, 2011, 19:52:46 pm »
Het gaat goed met de kleintjes! Ik ben echt verbaasd over hoe snel het allemaal gaat; de jongste twee hebben al hun dons alweer, de 4e heeft nog een paar kale plekjes, en de oudste twee hebben alleen nog een kaal ruggetje, maar voor de rest hebben de oudste twee wel veertjes! Het tweede kleintje heeft op z'n ruggetje nog een klein wondje zitten, maar daar zie je ook niet meer zoveel van.

De bodem waar ze op zitten kan ik bijna elke dag wel verversen, het is telkens heel snel nat  ??? . Verder ziet de ontlasting er wel goed uit en ik maak
de jongen goed schoon als ze bij het eten wat gemorst hebben..

Ik heb een filmpje laten maken tijdens het voeren van het oudste jong. Haar krop wilde ik nog laten zien,
maar dat is mislukt, hihi  :-[ .

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: mei 25, 2011, 20:21:20 pm »
Wat een supermooi filmpje zeg... hij eet goed!! Alsof ie nooit anders gewend geweest is.. :) Wat een mooi beestje!!  :hart: