Auteur Topic: valkjes  (gelezen 1441 keer)

Offline little_devil

• Eendags kuiken
valkjes
« Gepost op: mei 23, 2011, 17:00:05 pm »
op 2 mei legde mijn popje 1 ei op 5 mei werd de laatse gelegd en datwas het 4de ei,
ben net naar de valkparkieteneitjes gaan kijken, de eerste moet normaal vandaag uitkomen, 1 eitje heeft kleine barstjes en als ik m'n oor ertegen hou dan hoor ik getik en gepiep (had ik een 5tal weken geleden ook met de grasparkietjes en de eerste is vandaag uitgevlogen :dance:)
een leuke ervaring is dit :-)

Vanaf wanneer mag je de kleine valkjes in je handen nemen en mag je ze al fruit of groenten geven, of best nog wachten?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: valkjes
« Reactie #1 Gepost op: mei 23, 2011, 20:08:36 pm »
Leuk he die piepende eieren!!  :) Over de voervragen weet ik niet veel, de ouders voeren ze voorlopig en die weten heus wel wat ze de jongen kunnen voeren. Dus als jij fruit en groente neerzet voor de ouders weten die toch wel of ze dat aan de jongen kunnen geven of niet.. lijkt mij?

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2011, 07:53:56 am »
Voorlopig alles aan de ouders overlaten. De ouders heel veel eivoer aanbieden en enkele keren per dag verversen. Zelf gaf ik in deze periode geen fruit of groente aan de jongen, bang voor diarree (dus uitdroging) bij de jongen. Misschien onterecht, maar ik nam het zekere voor het onzekere.

Vanaf het moment dat de veertjes doorkomen kan je ze af en toe bij je nemen, maar niet te lang. Dit kan je in de loop van de tijd uitbreiden.
Zelf woog ik de jongen dagelijks, maakte terwijl het nestblok wat schoon en zette ze dan weer terug.
Het eerste wat de jongen zelfstandig eten is trosgierst, grasparkietenzaad (is makkelijker te pellen voor ze).

Offline little_devil

• Eendags kuiken
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2011, 09:13:37 am »
oke, bedankt voor de antwoordjes en de tips :-*
en idd, de ouders zullen wel weten wat het best is voor de kleintjes, dus laat ik ze gewoon doen.. ;)

Offline little_devil

• Eendags kuiken
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2011, 10:18:59 am »
nog geen uit het ei :( maar k hoor ze nog altijd piepen :thumsup:
geduld hebben zeker?  :whistling:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2011, 10:24:08 am »
hahaha, ja lijkt me wel!! ;)

Offline little_devil

• Eendags kuiken
« Reactie #6 Gepost op: mei 24, 2011, 12:53:45 pm »
komen de eitjes eigenlijk tegelijk uit? of zit er telkens een dag tussen (zoals ze gelegd zijn)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #7 Gepost op: mei 24, 2011, 20:07:23 pm »
Meestal beginnen de ouders na het 3e eitje te broeden. De eerste 3 kunnen dus dicht op elkaar uitkomen, de volgende eitjes (4 en 5) kunnen 2 dagen tussen zitten.

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: mei 24, 2011, 20:13:41 pm »
Dan heb ik een ideaal popje, die broedt al sinds het eerste ook al lag het ei dat ze had gelegd er niet onder  :thumsup: