Auteur Topic: Nieuw lid  (gelezen 2699 keer)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
  • Jack & Jill
Re: Nieuw lid
« Reactie #15 Gepost op: juni 13, 2011, 10:03:08 am »
Een kokosnoot passen ze inderdaad niet in.
Ik gebruik hem nu om kleine speeltjes, takjes, papeier enz in te doen, ze zijn er uuuuren zoet mee  ;)

Offline Marjolein

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #16 Gepost op: juni 15, 2011, 14:54:18 pm »
Steef,
Bedankt voor je info!
Ik wist niet dat je beter geen treurwilg kon geven. Waarom niet? Ik geef takken van de knotwilg. Kan dat wel?

Ik las dat je schreef dat de hypoxanta feller is. Jij hebt toch ook een hypoxantha? Vind je die feller dan de molinea?
Onze hypoxantha is nu 9 weken oud en wil het liefst heel de dag uit zijn/haar kooi. Vliegt af en toe een stukje weg (is wel gekortwiekt) en komt dan terug rennen en op je voet zitten waarna hij opgepakt wil worden. Ik las bij Joke dat die van haar geen geluid maakt. Nou, die van ons hoor je de hele dag. Soms zacht, maar ook vaak hard. Vooral als we thuiskomen roept hij hard en gaat naar de tralies toe en wil uit zijn hok.
Bijten doet hij ook. Meestal spelenderwijs. Hij heeft wel een keer flink in mijn oor gebeten. Dan zet ik hem maar terug in zijn hok.
Hij doucht onder de kraan en gaat helemaal onder de straal door. Soms wel meerdere keren op een dag.
Hoe zou ik zijn geslacht kunnen bepalen? Ik hoorde dat je borstveren op kunt sturen. Maar waar naar toe? en wat zijn de kosten?
Zit er verschil in karakter tussen de beide geslachten?
Als ik een tweede pyrrhura erbij neem, maken ze dan meer of minder geluid? Heeft iemand hier ervaring mee?
Wordt hij dan minder gericht op mij (vind ik eigenlijk wel jammer als dat zo is)

Vandaar wordt het nieuwe speelgoed voor onze Japie, besteld bij huisdiergigant, geleverd. Ben benieuwd of hij het leuk vindt. Hij speelt trouwens veel in zijn hok. Leuk om te kijken naar alle capriolen die hij uithaalt!

groetjes, Marjolein

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #17 Gepost op: juni 15, 2011, 16:49:23 pm »
marjolein,
geslachtsbepaling hebben wij gedaan via gendika (sorry voor eventuele reclame) en dit kost 19 euro per vogel, bij meerdere vogels wordt het iets goedkoper.
je vraagt een onderzoek aan bij ze en dan sturen ze jou een envelop met zakjes waar je de veertjes in kunt doen, na trekking van de veertjes stuur je deze weer op naar hun, nadat jou betaling aan hun is binnnegekomen krijg je de uitslag per e-mail en daarna ook per post in de vorm van een certificaat op naam en ringnummer.

ik heb de molinae hypoxantha en de molinae cinnamon
de molinae's schijnen de meest felle te zijn.
groenwang, bruinoortjes etc. zijn veel minder fel zeggen ze,
ik zou het niet weten, ik heb ze niet dus kan er eigenlijk niet over oordelen, maar het is wel iets wat ze vaak zeggen.

de treurwilg zou giftig zijn, en dus af te raden om je vogels vor te schotelen, de knotwilg is prima, die gebruik ik zelf ook

onze vogels willen alleen maar bij ons zijn of in ieder geval ons zien, zijn we uit het zicht dan kwetteren ze, maar we hebben er echt geen last van.
qua spelen, vindt ik ze tegenvallen, ik had gehoopt dat ze zich meer zelf zouden vermaken, voorlopig zie ik ze eigenlijk alleen maar eten en zitten   ???
je leest, we hebben er 2 en zo aanhankelijk als wat, dus het maakt denk ik niet uit of je er nu 1 of  2 hebt zolang ze beide maar tam zijn en niet wild.

het vrouwtje is bij ons kroelbaarder, het mannetje wil vaker happen en hard happen ook.

het vrouwtje van ons gaat ook zo onder de straal in de gootsteen, maar het mannetje niet, die wil alleen in een etensbakje badderen.
ik denk dat hij bang is dat zijn gel er uit gaat ofzo :)
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2011, 17:23:14 pm door stefan77 »

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #18 Gepost op: juni 15, 2011, 18:26:37 pm »
hier kun je zien hoe die van mij badderen.

http://youtu.be/3ZZNh-5rLsk

Offline Marjolein

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #19 Gepost op: juni 16, 2011, 22:54:52 pm »
Hoi Steef,

Ik heb je filmpje bekeken. Wat grappig dat de een onder de straal wil en de ander alleen in een bakje.  Die van ons gaat ook onder de straal zitten en maakt zichzelf echt kleddernat. Soms wel drie per dag als hij de kans krijgt.
Bedankt voor je info over geslachtsbepaling. Als ik nog een pyrrhura aanschaf wil ik wel geslachtsbepaling doen. Heb jij dat zelf ook gedaan bij je pyrrhura's? Heb je alleen deze twee of heb je soms nog meer pyrrhura's?
Hoelang heb jij je pyrrhura's al? Heb je ze samen aangeschaft? Zelf grootgebracht of waren ze al zelfstandig? Hoe oud zijn ze nu? Kweek je er ook mee?

Ik zat net te denken dat mijn slaapzakje misschien ook wel te klein is. Moet het bodemoppervlak zo groot zijn dat ze er horizontaal in kunnen of zitten ze er rechtop in? Die van mij is er 1 keer in gekropen maar zat ahw rechtop met zijn kop naar boven. Lijkt mij niet echt comfortabel :)

Verder heb ik vandaag een krulhazelaar gekocht. Ik was nog net op tijd want volgens het tuincentrum is het een product dat ze vooral rond paastijd verkopen. Ze hadden er toevallig nog 4 staan maar bestellen doen ze ze niet meer. Nu maar hopen op mooi weer dan kunnen we buiten gaan zitten en kijken wat hij doet met de "klimboom".

Nu ik gestopt ben met pap lijkt Japie rustiger te worden. Is eerder klaar met roepen. Ben ik eigenlijk wel blij mee want af en toe was het wel heel hard.
Japie gaat meer op onderzoek uit. Hij is gekortwiekt maar kan wel stukjes vliegen. Komt wel weer snel achter me aan als ik uit het zicht ben. Dat is wel grappig.

Groetjes, Marjolein

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #20 Gepost op: juni 16, 2011, 23:32:55 pm »
marjolein, ik ben echt nog een leek wat betreft pyrrhura's.

-wij hebben ze nu iets van 10 weken in huis
-wij hebben de kweker borstveertjes laten trekken
-wij hebben 2 pyrrhura's
-wij hebben de pyrrhura's samen aangeschaft, er zit een aantal weken verschil in leeftijd en komen uit verschillende nestjes
-ze waren beiden zelfstandig toen wij ze kregen, wij wilden pertinent geen papvogels omdat wij ervaring hebben met het geven van pap aan een heel zieke vogel
-ze zijn ongeveer van januari en februari
-als ze er ooit zin in krijgen zullen we wel een keer een nestje proberen te maken
-buiten pyrrhura's hebben wij gras en valkparkieten

bodemoppervlak van mijn "tentje" is misschien 15 bij 10cm en ze slapen er altijd in.
mijn ervaring is ook dat zij zelf hun staart nooit ergens bij meerekenen, die vouwt gerust dubbel zonder dat ze er last van hebben, t is dat ze hem nodig hebben voor het vliegen anders zouden ze hem niet eens missen als hij er vanaf was.

je doet er goed aan iedere dag te controleren of de vleugels van japie niet te lang zijn geworden, ze hebben met een beetje wind niet veel nodig om op te stijgen en weg te vliegen, en die veren zijn echt sneller teruggegroeid dan je denkt.
het zou niet de eerste gewiekte vogel zijn die waarvan men denk hij kan niet vliegen en er toch vandoor gaat.
ga er ook niet vanuit dat "hij is zo graag bij mij dus hij vliegt niet weg" het blijft een wild dier, en niet een partner waar je mee getrouwd bent.