Auteur Topic: hoeveel geluid is normaal?  (gelezen 3000 keer)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
hoeveel geluid is normaal?
« Gepost op: juni 27, 2011, 13:25:44 pm »
Even een vraagje: hoeveel geluid is normaal voor een pyrrhura?

De reden dat ik het vraag is dat ik weleens onenigheid heb met mijn vriend over of Marcus' symfonie normaal is of dat er iets aan de hand is.

Marcus maakt verschillende soorten geluid: piepjes, knorretjes en dergelijke, schreeuwtjes en kreten, en dan heb je nog de krijssalvo's van enkele minuten lang.
De laatste doet hij vooral als er een grote vogel langsvliegt. Schreeuwtjes en kreetjes maakt hij vooral om aandacht te vragen. De piepjes en knorretjes lijken vooral aan te geven dat hij het naar zijn zin heeft.

Maar hoeveel, of liever hoevaak is nu normaal voor een pyrrhura?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: hoeveel geluid is normaal?
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2011, 09:56:08 am »
Ja de peipejes en knorretjes zijn tevredenheidsgeluidjes, is hier ook zo. En ja de schreeuwsalvo's bij opwinding ken ik ook (als er iemand langsloopt of de telefoon gaat etc. dus die zijn ook normaal. Dat schreeuwen ligt er dus aan hoe vaak er opwinding in de tent is!!  ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2011, 10:45:55 am »
Ze wennen ook aan die grote vogels hoor  ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2011, 20:03:49 pm »
Dank voor jullie reacties.
Ik geloof ook wel dat Marcus kan wennen aan de grote vogels. Hij is tegenwoordig bij meeuwen hoog in de lucht alert en maakt dan een soort knorgeluidje (anders dan het tevreden knorretje) en houdt de vogel dan goed in de gaten. Hij schreeuwt daar niet meer om. En ik kan hem ook niet kwalijk nemen dat een reiger die op een meter afstand van het raam langsvliegt gewoon heel spannend is!
Ik maak me vooral zorgen om de schreeuwtjes (niet de salvo's maar de "schreeuw ... even wachten .. schreeuw... even wachten ... schreeuw") die soms uren achter elkaar door kunnen gaan. Ik denk dat het aandacht vragen is en negeer het dus zo veel mogelijk. Maar het wordt niet minder en ik vind het zo zielig voor Marcus. Ik heb het gevoel dat hij het helemaal niet naar zijn zin heeft.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2011, 09:07:26 am »
Ik zal eens opletten, ik geloof dat Koosje ook wel eens zoiets doet en dat heeft niets met aandacht vragen te maken ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #5 Gepost op: juni 29, 2011, 09:11:03 am »
Mijn ervaring is dat ze allemaal een schreeuwuurtje hebben  ;)

Dat geschreeuw om aandacht is alleen maar zielig voor julie.

ECHT niet op reageren anders word het alleen maar erger, ook niet zuchten of oogen draaien ze zijn slim hoor  :)

Als Ceesie het te erg maakt ga ik lekker naar boven gezellie de radio aan en laat hem mooi een tijdje alleen zitten etteren  ;)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #6 Gepost op: juli 02, 2011, 05:58:36 am »
1 schreeuw uurtje?
wou dat dat waar was, maarja... ik heb er 7, dus die maken elkaar wel gek, ook als ik met een vreemd voorwerp binnenkom is het raak, en tegen etenstijd.
de dagen worden weer korter, dus die grap van pas om 19:30 eten geven gaat niet meer op, want hun letten natuurlijk meer op de stand van de zon (denk ik dan) want klok kijken geloof ik hier niet zo in ;D
dus nu krijgen ze langzaam maar zeker weer wat vroeger te eten, en dan heb ik ook weer rust;)

maar ik heb 3,5 maand thuis gezeten met een gebroken been, en werd er soms echt helemaal gek van, zo erg.

maar nogmaals, het zijn er meer bij elkaar, ik zeg wel eens dat ze niet zo hoeven te schreeuwen want zover weg zitten ze neit van elkaar, dat snappen ze niet ;D ;D ;D ;D

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #7 Gepost op: juli 02, 2011, 11:04:13 am »
Hier ziiten ze op het moment gescheiden en al heeeeel vroeg wakker  :seestars:

Met dat vreemde voorwerp voorbij lopen herken ik wel  :)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #8 Gepost op: juli 02, 2011, 11:07:23 am »
zeker altijd met je boodschappentas? hihi
hier zitten ze ook wel gescheiden hoor, maarja, 1 Pyrrhura in de schrik, alle Pyrrhura's in de shit ;D

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #9 Gepost op: juli 02, 2011, 11:39:42 am »
Ja en een zak voor de container en een bezem een foto camera hahahaha en dan moet je ze horen als Bert buiten gaan klussen dan lijken het er wel 14  ;D

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2011, 21:46:00 pm »
ok das wel duidelijk. Die lieve, leuke, grappige, intelligente, enz. pyrhuratjes zijn gewoon herrieschoppers!

Marcus lijkt het nu beter naar zijn zin te hebben. We hebben een nieuwe tactiek: elke dag een ander speeltje in zijn kooi. Zo heeft hij elke dag iets te ontdekken en te doen. Ook krijgt hij vrijwel elke dag een doppinda in een papierpropje of gevouwen wc-rolletje of een paar thee-zakjes-papiertjes met daar een zonnebloempitje in. Hij is inmiddels heel goed geworden in het eruit krijgen van al dat lekkers. Ook heb ik van wat overgebleven stofjes een lap met allemaal kleine zakjes erop gemaakt. In die zakjes stop ik dan lekkere zaadjes en dat hang ik in zijn kooi of speelplaats. Dan is hij heel lang zoet om alle zakjes langs te gaan om te kijken of er nog wat lekkers inzit.

Doordat hij nu wat meer uitdaging krijgt is hij niet meer de hele dag aan het piepen om aandacht. Hij lijkt nu ook rustiger als ik thuis kom, alsof hij gewoon lekker heeft zitten spelen en blij is dat ik er ben. ipv dat hij de hele dag naar me heeft lopen roepen en dat ik nu thuis kom en niet direct naar zijn kooi loop en dat hij daar dan boos om moet worden, en gefrustreerd.

Hij is dus een stuk rustiger, de schreeuwmomenten zijn er wel maar hebben meestal wel een oorzaak en duren een stuk korter. Maar als ik jullie zo hoor dan kan ik beter geen tweede vogeltje erbij nemen. Dan heb ik alleen maar veel meer geschreeuw in huis. :(

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2011, 09:02:12 am »
Dat ze bezig moeten blijven is een ding dat vaststaat  :)

Tja als hij veel alleen is dan is met zijn twee natuurlijk gezelliger, dan vermaken ze elkaar.
Er is dan zeker niet vaker lawaai, alleen als er dan lawaai gemaakt moet worden is het dubbel zo hard  ;D

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
« Reactie #12 Gepost op: juli 04, 2011, 15:17:10 pm »
Ik denk dat , dat best meevalt .  ;)
Juist met 2 vogels heb je kans dat het rustiger word want die houden elkaar bezig . ;)

Elke vogel heeft zo zijn klooi uurtje en als je denkt dat het laawaai evenredig is met de grote van de vogel  dan heb ik hier een paar condors zitten  cheesy2  :seestars:
Hier wordt erg gereageerd op de vogels die ze buiten horen en dat gaat ook vrolijk door als ze op m,n schouder zitten maar dat zijn ook maar momenten .
Ik heb het gordijn zover open dat ze naar buiten kunnen kijken en toch in de schaduw zitten .
Zien ze roofvogels dan hoor je een korte kreet en zijn ze van hun rek af op de bank of op m,n schouders  :)
Zien ze mij niet dan roepen ze een paar keer en dan wordt het weer rustig ,  kom ik weer in de kamer is het een vrolijk geschetter .

Met z,n tweetjes hebben ze het erg gezellig en het lawaai vindt ik persoonlijk best meevallen en nu met een papagaai tegenover hun is het helemaal interesant
en niet lastig of meer lawaai   :)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
Re: hoeveel geluid is normaal? Is Marcus zielig?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 10, 2011, 10:47:45 am »
Ik vind het maar lastig. Ik houd heel veel van Marcus. Maar zijn geluidjes zijn soms knap irritant.
Daarbij heb ik het gevoel dat hij zich gewoon niet goed vermaakt, het niet naar zijn zin heeft.
Ik ben nu een weekje vrij en veel thuis. Vorige week was ik een weekje weg maar was Richard wel thuis. Richard heeft erg zijn best gedaan Marcus goed te verzorgen en veel aandacht te geven. Maar Marcus was toch niet tevreden. Nu ik weer thuis ben, zit hij eigenlijk het liefst in mijn nek, tegen mijn nek of hals aangedrukt. Als hij op zijn speeltoestel of in zijn kooi gezet wordt gaat hij piepen en krijsen. Hij wil persee bij mij zitten.

Nu vraag ik me af: is het niet zielig? Wat kan ik doen om het voor Marcus leuker te maken?

Is de beste oplossing misschien een beter huisje voor hem zoeken?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: augustus 10, 2011, 11:31:23 am »
Hij is gewoon aan het drammen om wat hij het liefst zou willen voor elkaar te krijgen in mijn ogen. Ga zeker niet op het gedram in door hem bij je te nemen en in je hals te zetten.. Doe dat alleen maar als hij zich rustig zelf aan het vermaken is, maar zéker niet als hij "negatief" gedrag vertoont ;) Ik heb volgens mij al eens eerder gezegd dat Koosje helemaal niet zoveel aandacht krijgt en zich gewoon zelf vermaakt. Wel reageer ik op leuk gedrag (in dit geval als hij kletst en hee Koosje of hee schat roept etc.). Hij heeft ook best irritante dingen zoals vreselijk tekeer gaan als de telefoon gaat of als er iemand langsloopt of bij de deur komt, maar dat neem ik maar voor lief ;) Op de gewone schreeuwtjes en kreetjes reageer ik trouwens ook niet hoor ;)