Auteur Topic: Pootje au!!!!  (gelezen 6763 keer)

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
Pootje au!!!!
« Gepost op: juli 28, 2011, 15:22:53 pm »
Eergisteren krijg ik op mijn werk sms van mijn dochter. Jacco is gewond. Hij zat tegen de wand van zijn kooi, boven de deur, en toen ze de deur open deed om hem wat te geven begon hij heel hard te fladderen en in zijn teen te bijten. Na een paar keer flink bijten viel hij op de bodem van zijn kooi. Zijn teen bloedde flink en hij bleef fladderen.
Ze heeft hem meteen uit zijn kooi gepakt en is met hem naar boven gegaan om zijn pootje onder een lauw koude douche te houden, voornamelijk om te koelen. Het zag eruit of hij flink tussen de deur van de kooi had klem gezeten.
Als ik haar later bel, heeft hij een poosje bij haar gezeten om te troosten en heeft ze hem een pinda gegeven, die hij lekker heeft opgepeuzeld. Op dat moment hoor ik hem gezellig fluiten met Indy en lijkt het leed geleden.

Als ik thuis kom schrik ik van zijn teen. Er zit een flinke wond, het ziet er bloederig uit. De teen is flink dik en hij gebruikt zijn pootje niet echt. Op stok zit hij op 1 pootje en op de grond loopt hij echt behoorlijik te hinkepinken. Het hele gebeuren heeft duidelijk indruk gemaakt, want hij slaapt veel die avond. Als hij bij Paul zit kan die duidelijk voelen dat op het ene zere pootje, geen gewicht rust.

Woensdag gaat het alweer een heel stuk beter. Zijn teen is wat geslonken en als ik niet kijk, dan zit hij op 2 pootjes. Als ik dan zeg "had jij zo pootje au", dan trekt hij zijn potje op met een koppie van "oeps, even vergeten".
Maar als hij 's middags buiten rondloopt, dan bijt hij ineens weer in die teen, rent als een dolle in de rondte en bij steeds in die teen. Met als gevolg dat het meteen weer gaat bloeden als een tierelier? Dus weer met die teen onder de douche, nu om schoon te spoelen en het bloeden te stelpen. Verder eet-, drinkt en fluit hij gewoon als altijd, dus het is wel raar. :CENS

Vanmorgen is hij al voor onze wekker wakker. Ik hoor hem fluiten, en dat is raar want Jacco is een langslaper. Als ik beneden kom rent hij over zijn stok heen en weer, zijn vleugels iets gespreid en zijn kop iets lager dan zijn staart. Dan bijt hij weer in die teen en valt weer op de bodem van zijn kooi. Ik leid hem af door hem even buiten te zetten, dat helpt een beetje. Zodra hij weer zijjn kooi in gaat begint zijn geren weer van voren af aan. Paul neemt hem op schoot, dat helpt ook een tijdje, maar dan moeten wij weg en begint hij weer door zijn kooi te rennen. Later komt hij tot rust en gaat het beter.

Wat is dit voor gedrag? Hoort dat bij pijn (want dat heeft hij, dat is wel duidelijk), en wat betekend dat heen en weer rennen met gespreide vleugels? ???

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
Re: Pootje au!!!!
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2011, 16:18:45 pm »
Het is een heel opgewonden gedrag .  ;)
In de kooi is hij opgewonden en er buiten is hij rustiger begrijp ik uit je verhaal .

Doordat hij IN de kooi gewond is geraakt en pijn heeft gehad assosieeerd ( hoop dat ik het goed schrijf ) hij de kooi nu mischien met pijn aan zijn teen ? :CENS
met andere woorden , de kooi is nu voor hem een ding of iets dat pijn doet  :CENS

Dat bijten in die teen kan mischien ook het zelfde betekenen als dat wij onze vinger pijn doen wij die vinger ook in de mond nemen ?
Je ziet met dieren altijd dat ze zitten te likken of bijten aan plaatsen waar ze iets hebben of waar ze last van iets hebben .

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2011, 18:10:37 pm »
Wat Bert zegt zit idd wat in ...
Heeft ie geen splinter of iets in z'n teen, dat pijn gaat doen als ie rondloopt ?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2011, 19:45:58 pm »
oesje dat klinkt niet zo goed
kan je niet naar een va die het teentje kan bekijken onder een loepe , of jullie zelf
er zal toch iets mee zijn dat hij zo aan de gang blijft

sterkte ermee

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2011, 20:44:57 pm »
 :-[ nou heeft hij wel heel veel aandacht erom gehad en nog kan het niet zo zijn dat hij de link gelijk legde en hierdoor zich "aanstel"voor de aandacht?
Ik denk maar hardop hoor maar ik vindt papegaaien net honden en 1tje van mij hield dit vol (bij een deur waar hij ooit een keertje had klem gezeten) tot hij dood was ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2011, 22:23:04 pm »
Kan heel goed zijn dat hij de kooi associeert met pijn en dan ben je nog niet klaar denk ik  :( Ook de mogeljkheid die Annemarie oppert kan waar zijn. Ik hoop de laatste want dat is makkelijker (negeren van het gedrag). ;) Maar ook gewoon de lichamelijke pijn kan je niet uitsluiten, vooral omdat hij er in bijt waardoor het weer gaat bloeden.. Kan je niet even met Hedwig of een andere arts waar je normaal met hem heengaat bellen?

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #6 Gepost op: juli 29, 2011, 07:34:21 am »
Nee uitsluiten kan je de pijn niet ik zou het even goed na laten kijken  ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2011, 09:23:32 am »
Ik had er hier ook een die heeeeeeeeel zielug was en bijna niet op haar pootje kon zitten :cry:

Kijk ik ff later zit madam uitgebreid te spelen op de schommel, kom ik buiten weer een half ingetrokken pootje en kan ze er ineens niet meer op zitten  ;D

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2011, 09:27:19 am »
Ik had er hier ook een die heeeeeeeeel zielug was en bijna niet op haar pootje kon zitten :cry:

Kijk ik ff later zit madam uitgebreid te spelen op de schommel, kom ik buiten weer een half ingetrokken pootje en kan ze er ineens niet meer op zitten  ;D
Denk dat ze voor acteren allemaal met vlag en wimpel slagen  ;D

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #9 Gepost op: juli 29, 2011, 09:35:45 am »
Oh ja, Jacco kan toneelspelen als de beste. Hij gebruikt zijn pootje inmiddels weer om te klimmen en te klauteren, en als je dan zegt, ach hoe is het met je pootje, dan trekt hij hem ineens op met een kop van "oh die is nog heeeeeeeeel zielig, krijg ik nou een pinda?????"" :)
Maar je ziet ook duidelijk dat hij er last van heeft en dat hij nog niet alle kracht heeft. De wond ziet er mooi schoon uit, en de teen ziet er ook weer mooi uit, geen rare stand of zo en ook een mooie kleur grijs. Je ziet alleen dat hij hem nog niet helemaal kan buigen.
Hij poetst veel aan zijn pootje, en soms gaat dat misschien een beetje te hard, dan laat hij zich vallen en probeert zijn pootje te schudden.

Ik denk dat jullie gelijk hebben, dat hij zijn kooi associeert met pijn.  :cry: Bij Jacco werkt veel knuffelen en in de handen zijn altijd het meest rustgevend. Later zien we wel weer of dat problemen geeft. Volgende week vertrekken we naar Italie en Jacco gaat natuurlijk mee, misschien dat hem dat zijn associatie doet vergeten?  :dance:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: juli 29, 2011, 11:28:51 am »
Dat zou heel goed kunnen! Laten we dat maar hopen he? ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #11 Gepost op: juli 29, 2011, 11:40:43 am »
veel plezier in italie met je acteur eerste klas cheesy2

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #12 Gepost op: juli 29, 2011, 16:41:42 pm »
Wie weet wat hij daar allemaal nog gaat leren. Die Italianen zijn ook al van die emo's  ;D

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #13 Gepost op: juli 29, 2011, 17:01:15 pm »
Hee sinjoritta pizza bella  ;D gracias

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #14 Gepost op: juli 29, 2011, 17:01:34 pm »