Auteur Topic: popje grasparkiet denkt mannetje te zijn ???  (gelezen 2781 keer)

Offline stephan68

• Eitje
  • *
popje grasparkiet denkt mannetje te zijn ???
« Gepost op: augustus 01, 2011, 13:42:13 pm »
 ??? Hey mede vogelliefhebbers, ik zit met een probleempje. ik heb sinds kort (3 weken geleden ) mijn grasparkieten uit huis gehaald en buiten in de volliere gezet. nou vinden ze dit helemaal geweldig en zijn veel actiever, zo ook met het nestelen.
Nu zit daar een klein probleem.
Ik heb nu 3 koppeltjes en 7 nestkastjes (3 popjes en 5 mannetjes totaal), 1 van de koppeltjes zijn echter twee popjes waarvan er 1 zich gedraagt als een mannetje. ???
Ik heb eens goed gekeken en de neusdop is toch echt roze en niet blauw, ben ik nou gek aan het worden of snappen de vogels het niet meer ???.
Is er iemand die soortgelijk iets ook heeft meegemaakt, moet ik hier iets aan doen ?

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: popje grasparkiet denkt mannetje te zijn ???
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2011, 14:13:36 pm »
Waarom heb je een ongelijk aantal parkietjes? Want met 2 mannen 'te veel' krijg je waarschijnlijk echt wel problemen, met broeden al helemaal, grasparkietjes kennende..
Hoe oud is het 'popje'?? Want al zijn ze jong is de kleur van de neusdop nog niet echt zeker/vast...

Offline stephan68

• Eitje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2011, 14:37:04 pm »
hey binkieboertje, dank voor je reactie.
Ik heb een oneven aantal nu zitten omdat er 1 week geleden een popje dood is gegaan door onverklaarbare reden (ga binnenkort er ook weer twee bij halen).
beide popjes zijn nu zo rond de 2 a 3 jaar, zou dus aardig goed te zien moeten zijn lijkt me toch ?

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2011, 15:22:55 pm »
Een ongelijk aantal mannen en poppen is erger als je meer poppen hebt, meer mannetjes verdragen elkaar wel.
Een volwassen pop heeft geen roze neusdop maar een grauw wit tot bruine vaak ruwe neusdop, zeker als ze broedrijp zijn is de dop erg donker en ruw.
Jonge parkieten hebben een blauwe tot rose-paarsachtige neusdop, maar poppen hebben een witte ring rond de neusgaatjes.
Als het gaat om heel lichte kleuren parkieten en zeker bij ino's dan is het qua doppen moeilijker te zien.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2011, 16:19:20 pm »
Mannetjes kunnen wel vechten om een vrouwtje te krijgen, heb ik hier wel gezien toen er een paar weken een extra mannetje was ;) Maar goed dat je er 2 bij gaat halen.
De oplossing van 'het geheim': je popje is gewoon een travestietje :)

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: augustus 01, 2011, 19:16:14 pm »
 :) of 't is gewoon een kereltje

Kun je misschien een duidelijke foto plaatsten van haar/hem? en dan vooral de neusdop natuurlijk hahahaha

Natuurlijk kunnen de mannen vechten om een pop maar ik heb het bij onze parkieten nog nooit zo heftig gezien als tussen de poppen, dat zijn echt bitches als het om broedblokken veroveren gaat  :o
De mannen zijn meer van het over en weer wegjagen  :) dat was net tikkertje spelen.