Auteur Topic: Coco is bang voor alles, hoe maak ik hem tam?  (gelezen 6564 keer)

Offline mariska3009

• Aangepikt eitje
  • Geslacht: Vrouw
  • Coco <3
Coco is bang voor alles, hoe maak ik hem tam?
« Gepost op: oktober 24, 2011, 19:19:30 pm »
Even voorstellen:

Dit is Coco... Een kleurrijke grasparkiet met een groene borst, in het midden een gele streep en aan de onderkant blauw. Geel met witte vleugels en een groen ruggetje. Ook heeft hij een gele vlek op zijn kop. Kleuren zijn helaas niet zo duidelijk op de foto.

Al met al een apparte en mooie vogel op het eerste gezicht en dat is hij ook.

Hoe het begon:
Op 24 september overleed mijn vriend, mijn maatje, Paulie. Een 10 jarige parkiet. Heb heel de middag niets anders gedaan dan mijn tranen te laten rollen. Ik heb hem thuis begraven en heb direct besloten een nieuwe parkiet te gaan halen in de dierenwinkel. Ik kan niet zonder de stilte in het huis en wilde graag iets waar je weer naar uit kon kijken. Dit is achteraf toch een te snel gemaakte beslissing geweest... Bij mijn eerste keus dierenwinkel hadden ze alleen maar valkparkietjes en die mocht ik van mijn ouders nog niet. Hup... naar de andere dierenwinkel toe.. Daar hadden ze wel vogels en ik zat in me hoofd, dat als ze roze pootjes zouden hebben, dan ook nog wel redelijk jong zouden zijn. Ik koos daarom voor deze. De felle kleuren en knal roze pootjes spraken mij enorm aan. Ook in de kooi leek hij heel rustig. Ik besloot ook nog een nieuw speelte te kopen om hem te verwelkomen.

Eenmaal thuis aangekomen. Kooi goed schoongemaakt en het speeltje erin gehangen. Tijd om het nieuwe lid "Coco" zijn huisje te laten zien. Natuurlijk reageren ze niet heel erg rustig en fladderde hij alle kanten op.

De volgende dag heb ik mijn hand ik de kooi gestoken en helemaal niks gedaan. Naarmate hij rustig bleef zitten ben ik steeds een klein stukje dichter naar hem toe geschoven, hij keek wel raar... Maar bijt niet. Wanneer het hem niet aan staat vliegt hij alleen van links naar recht in de kooi. Dan moet je juist je hand stil houden en dat doe ik. Echter na 3 weken lijkt hij het nog niet te begrijpen en schrikt nog overal van.

Een plastic zakje opvouwen, er langs lopen, even nieuw eten/drinken geven, laten hem al behoorlijk schrikken. Hier vliegt hij ook weer van links naar recht ik zijn kooi.

Had ergens gelezen dat je dan met trosgierst in je hand naar hem toe moet gaan (voorzichtig), maar daar schrikt hij enorm van. Alsof hij helemaal niets gewent is. Spelen met speeltjes doet hij namelijk ook niet. Echter het houten trapje wat eerst nog 7 treden bezat, heeft er nu nog 3 hele over.

Hij is één keer op mijn vinger gaan zitten, omdat ik mijn vinger op het stokje hield. Dit doet hij echter ook niet meer.

Hij is nu 3 weken bij mij, dan moet je toch aan de omgeving gewent zijn? Of doe ik iets verkeerds?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 21:14:32 pm door mariska3009 »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Coco is bang voor alles, hoe maak ik hem tam?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2011, 19:26:15 pm »
blijven proberen en heel veel geduld hebben
als het geen jonkie is ,kan het beestje wel een geschiedenis hebben waardoor hij zo angstig is
als je hem gierst aanbied ,neem dan kleine stukjes ipv zo'n hele sliert  ;)

Offline mariska3009

• Aangepikt eitje
  • Coco <3
« Reactie #2 Gepost op: oktober 25, 2011, 18:18:34 pm »
Veel geduld zal het wel zijn inderdaad =) Zie het wel weer als een uitdaging.
Maar de ene dag lijk je verbetering te zien en dat kan zegmaar de volgende dag of na een weekend weer heel anders zijn.

En ik had een klein stukje afgeknipt, dat hangt nu aan een houdertje in z'n kooi. Ik dacht, als hij er van eet en hij vind het lekker dan komt hij vanzelf wel. Maar die heeft hem nog niet aangeraakt.

Wel vervelend dat die het snoepen en spelen niet echt begrijpt :(

ps. Trapje is nu bijna helemaal in tweeën

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: oktober 25, 2011, 18:22:34 pm »
Duidelijk dat hij van slopen houdt! Wat wilgentakken of fruitboomtakken erin zal hem veel plezier doen!!  ;)

Offline mariska3009

• Aangepikt eitje
  • Coco <3
« Reactie #4 Gepost op: oktober 25, 2011, 18:35:59 pm »
Hmm, zal wel even wennen zijn dan. Ik heb tot nu toe alleen maar parkietjes gehad die van belletjes, schommeltjes en andere frutseltjes hielden.

Ik zal eens op zoek gaan naar een paar van die takjes! Bedankt voor de tip!

Oops,, ik heb een houten speeltuin... die zal ik dan nog maar even bewaren  :)

Offline mariska3009

• Aangepikt eitje
  • Coco <3
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2011, 23:02:19 pm »
Ik heb inmiddels een clicker, target en een boek voor trucs besteld. Hoop dat dit helpt!

Spannend... voor de eerste keer op deze manier gaan trainen met de vogel!

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2011, 06:17:38 am »
verwacht geen wondermiddel.
clicker training heeft veel tijd nodig.
dus niet binnen 3 weken opgeven

Offline mariska3009

• Aangepikt eitje
  • Coco <3
« Reactie #7 Gepost op: oktober 28, 2011, 20:54:05 pm »
Had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.

Hij raakt nu al steeds vaker het belletje aan, daarna neemt hij wel weer wat afstand.
Dus ik denk dat er al wat verbetering inzit. Kon laatst ook al voor ongeveer 5 minuten zijn buik aanraken.

Maar mijn pakket is binnen en ik lees is de boekjes goed door, voordat ik er aan ga beginnen. Voor nu, nog even de vinger in de kooi :)!

Heb trouwens het stukje trosgierst in zijn etensbakje gelegd. Nu moet hij daar wel dichtbij zitten en misschien vind hij het nog lekker ook.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: oktober 28, 2011, 22:56:00 pm »
Leuk hoor dat clickeren. Voorwaarde is wel dat hij lekkers uit je hand pakt natuurlijk, doet hij dat al? Komt vast allemaal goed, maar je moet geduld hebben!!  ;)

Offline mariska3009

• Aangepikt eitje
  • Coco <3
« Reactie #9 Gepost op: oktober 29, 2011, 15:34:55 pm »
Nee, pakt nog niet echt iets uit de hand. Belonen kan ook door middel van de stem heb ik begrepen? En verder kan ik niet echt een geschikte beloning vinden.

Heb net met een lepeltje eiervoer geprobeerd... Maar denk dat het lepeltje hem ook wat afschrikt. Komt allemaal nog wel?

Van het clicken is het gelukkig niet bang!

Weet je misschien nog een leuke beloning?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: oktober 29, 2011, 15:50:39 pm »
Ik zou echt niet weten hoe je kunt belonen zonder iets wat hij heel erg lekker vind, uit je hand vandaan. Voor iets lekkers doen ze alles. ;) Het clickeren alleen gebruiken als hij iets goed doet en dan meteen de beloning geven ;)

http://www.parrotbunch.com/clickertraining.htm Hier stond altijd een heel duidelijk fimpje over het clickeren ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2011, 15:52:25 pm door Loes »

Offline mariska3009

• Aangepikt eitje
  • Coco <3
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2011, 19:52:12 pm »
Ik heb het clicker pakket ook via die site besteld, alles erop en er aan, maar kon geen filmpje vinden... Of ik ben niet zo goed in zoeken ;)

Heb vandaag voor het eerst de bak van de kooi helemaal schoongemaakt. Voorheen deed ik altijd de la eruit halen en binnenkant met een vochtig doekje afnemen. En nu voor de eerste keer was hij vrij rustig. Bij het optillen van de kooi fladderde hij was van links naar rechts, maar dat is normaal als je niet weet wat er gebeurd. Tijdens het schoonmaken heeft hij vrijwel heel de tijd nieuwsgierig naar de hamster zitten kijken die naast hem op de tafel stond.

Ik heb ook het idee dat hij meer nieuwsgieriger aan het worden is.

Ben even creatief geweest en heb een dikke tak gevonden, haakjes erin geschroefd en in de kooi gehangen. Ook ben ik er even op uit gegaan om wilgentakjes te vinden en die heb ik om zijn trapje gevlochten. Nog wat touw gebruikt om het trappetje bij elkaar te houden. En nu maar hopen dat die daar mee gaat spelen.

Zie iig wel dat er vooruit gang is... Ook als ik met me hand in de kooi zit en iets van zijn grond wil opruimen is hij niet meer zo druk :D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: november 01, 2011, 10:20:48 am »
Ben benieuwd wat hij vindt van je creativiteit!  Als je de link aanklikt die ik gaf, zie je meteen links een menu en daar staat in het Clickergedeelte onderaan Clickerfilmpjes hoor haha ;)

Offline mariska3009

• Aangepikt eitje
  • Coco <3
« Reactie #13 Gepost op: november 01, 2011, 19:11:44 pm »
Hmm je hebt gelijk! Ze staan er wel op... Denk dat het toch wat makkelijker is als hij in ieder geval uit de hand heeft leren eten.

Haha, het is nog even wennen met zijn nieuwe stekjes en het oefenen met de vinger werd hem gisteren ook iets te veel. Toch iets te druk voor hem denk ik. Ga vandaag weer verder met de training!  :thumsup:

hmm.. misschien is dat Harrison's pellet ook wel iets voor hem, weet je toevallig waar dat te halen is?
« Laatst bewerkt op: november 01, 2011, 19:13:17 pm door mariska3009 »

Offline mariska3009

• Aangepikt eitje
  • Coco <3
« Reactie #14 Gepost op: november 08, 2011, 18:49:29 pm »
Ik heb laatst veel te veel inkopen gedaan voor de huisdieren. Voor Coco heb ik o.a. wilgentakjes, acryl speeltje, snoep stokjes, zeeschuim? (goed voor de snavel (witte ovaal)), cakjes en noem het maar op! Ook ben ik de hamster niet vergeten met lekkernijen en speeltjes. Haha.. een echt verwen dag!

Nu zit ik alleen met het volgende:

Ik en mijn vriend gaan op kamers. En nu komt het... Hoe kan ik hem het beste vervoeren? Het is ongeveer een half uurtje rijden.
Ik heb begrepen dat je de vogel met een handdoek moet vangen, zodat hij de handdoek de schuld geeft en niet jouw. Maar dan... In een doosje van de dierenwinkel doen (donker en niets kunnen zien)? Of toch maar een klein reiskooitje voor een kanarie (licht, veel nieuwe dingen en wellicht gaat hij hiervan juist opvielen --> alles is dan nieuw voor hem).

Wie heeft hier advies voor?