Auteur Topic: Oplossingen/tips voor Binkies verlatingsangst??  (gelezen 3552 keer)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Oplossingen/tips voor Binkies verlatingsangst??
« Gepost op: november 25, 2011, 19:35:18 pm »
Met Binkie gaat het al een hele poos best goed. Hij is (over het algemeen) vrolijk, eet geweldig goed, bijt en schreeuwt niet meer...

Sinds een poos merk ik alleen aan hem dat ie het nóg erger vind om alleen te blijven. Ik ben 5 dagen in de week gemiddeld 8 uur weg, wel iets meer als vorig jaar, maar niet ontzettend veel meer.
Hij heeft in zijn kooi genoeg sloop- en fourageerspeelgoed, de radio staat aan en een paar dagen in de week is mijn moeder ook overdag thuis.
Het is inmiddels gewoon een soort van 'overdreven verlatingsangst'...

Ik weet hoe het komt(dmv Corina>sennapapegaaien :thumsup:), om een lang verhaal kort te maken....:
Inmiddels ruim 2 maanden geleden zijn we weer eens naar Bastiaansen geweest, dit keer om voor de 1e keer zijn nageltjes te knippen daar het echt vlijmscherpe 'mesjes' waren. Zonder een hele bekraste en rode arm/hand kon ie niet meer bij je zitten..
De vorige keren heeft hij er helemaal niks van overgehouden, hij kwam thuis en leefde weer vrolijk 'verder', om het zo maar even te zeggen.
Dit was de 1e keer voor zijn nageltjes en ze zijn te kort gebrand(hierdoor heeft hij natuurlijk ook geen puntjes meer) en is daarom heel veel grip verloren.
De eerste weken na het bezoekje was het verschrikkelijk voor hem, hij viel continu en kon amper meer klimmen zonder dat ik hem hielp.
Het natuurlijke gedrag van bb'tjes is dat ze erg schuw en onzeker zijn.
Doordat hij dit(het dierenartsbezoekje, vreemde man aan je lijfje, dan word je beetgepakt en je nageltjes gebrand; kan ook weer pijn doen, dan kom je thuis en werkt je lichaampje niet meer naar jouw 'behoren' en dan gaat het baasje, je steun en toeverlaat, weg..)
Doordat ie dit allemaal niet meer snapt valt hij dus terug in zijn natuurlijke gedrag, onzekerheid en hij is dus doodsbang dat ie verlaten wordt.
Op dagen, zoals zaterdag en zondag, dat ik thuis ben, is het gewoon een heerlijk vogeltje, een echt bb'tje. Ondeugend, vrolijk, lief, schattig, kroelerig en alles behalve onzeker en bang. Zo is hij 's ochtends ook, totdat ik mijn jas aantrek en hem gedag zeg... dan komt er angst in zijn oogjes, maakt niets hem meer vrolijk en zodra ik de deur uitstap verdwijnt mijn lieve, vrolijke, gelukkige ukkie weer in een angstig kipje......    
Zit je weer te janken op de fiets en in de trein, onderweg naar school..... :seestars:

Ik zit nu echt sterk te denken aan een vrouwtje erbij zodat hij, je raad het al, zich meer gaat hechten aan een ander vogeltje die heel de dag bij hem kan zijn.. Dit is al 3 jaar mijn droom alleen mijn ouders zitten in de weg  Nu zien ze alleen ook wel in dat Bink ontzettend eenzaam is en er moet gewoon een oplossing komen op deze angst.. Want zo kan Binkie niet verder met een vrolijke vogeltje zijn, en ik kan hierdoor ook weer geen vrolijk mensje zijn  

Weten jullie nog andere oplossingen???
Bedankt in ieder geval voor het lezen    

Liefs van mij en Bink.. ;)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Oplossingen/tips voor Binkies verlatingsangst??
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2011, 20:05:46 pm »
zoals je zelf ook zegt is het wat overdreven verlatingsangst..
als je moeder meerdere dagen per week overdag thuis is, en hij wel aandacht en een praatje krijgt, en jij bent er in het weekend,
lijkt het mij niet verkeerd voor hem.. maar een beetje aanstellerij kan wel eens tot meer aandacht leiden he ;)

hier wordt het ook niet geapprecieerd als ik mijn jas aan trek, maar das toch logisch, je gaat dan weg, al is het voor even!
maar we kunnen moeilijk 24/7 naast die kooi zitten..

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2011, 20:46:46 pm »
zijn je ouders allebei de hele dag weg, of niet?
maar je heb toch ook een Valkje zo aan je avatar te zien?
if niet, sorry het is hier vaak zo druk dat ik niet alles bij kan houden :-[

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2011, 21:11:08 pm »
@Speggel, Binkie is in huis enigs gaaitje ;) Valkjes e.d. zitten buiten in een voliere dus daar heeft ie niets aan ;)

Ik bedoel overdreven meer als: ontzettend/grote verlatingsangst ;)
Ik heb een tijdje gedacht dat het inderdaad aandacht trekkerij is, maar inmiddels ben ik er voor 99% van dat dat niet zo is.
Als hij normaal doet mag hij als ik thuis ben, over mee mee en dan wordt ie ook regelmatig gekroeld; dan geniet hij.
Aan dit gedrag doe ik meestal niets meer, als ik thuis kom uit school haal ik hem (met veel kabaal) uit de kooi, zet hem op zijn boompje(daar is ie al een stuk rustiger) en dan blijft hij daar een paar uur zitten, halverwege er weer in om te eten en 's avonds weer eruit om na iets van 9.00 te gaan slapen.
Ik stel hem niet elke dag weer gerust omdat daar uren overheen gaan, en naast school heb ik ook huiswerk, volierevogeltjes, vriendinnen en ik vind het ook wel handig om soms ff te 'chillen' ;)
's Ochtends beginnen we altijd weer met een schone lij, en al blijf ik thuis dan blijft deze redelijk schoon.. Al ga ik weg, dan is het weer bonje..

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2011, 21:15:48 pm »
staat hij in de woonkamer of op je eigen kamer?
ikzelf vind dat je een maatje erbij moet nemen, maar waarom willen je ouders dat niet?

ik neem aan dat jij geheel de verzorging op je neem, en niet hun alles laat doen.
mss een ander soort die wel samen met een boertje kan? ???

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2011, 21:41:00 pm »
Binkie staat nu in de woonkamer.
Al zou er een ander vogeltje bij kunnen moeten ze naar boven, ze willen niet 2 kooien de woonkamer tongue2
Tja, mijn ouders... die leven op het gebied van papegaaien echt nog in de 3e eeuw VOOR christus hoor :seestars:
Zij snappen ook echt helemáál niks van opvoeden en gedragingen, zowel bij kinderen(grapje) als bij gaaien niet :P
En een andere soort, tja... wat?? Ik denk toch wel dat de kans op klikken met dezelfde soort het grootste is, toch?! :CENS
En daarbij, ooit, al zou het écht goed klikken dan zou ik het ook helemaal niet erg vinden om kleintjes van ze te krijgen ;) (niet dat dat moet hoor, helemaal niet zelfs... maar ik zou het wel geweldig vinden over heel veel jaartjes ;))

En inderdaad, ik verzorg hem helemaal incl de kosten. (behalve de pellets)
Zij willen dus geen 2 kooien in de woonkamer waar ik me nog wel wat van bij voor kan stellen, we hebben al een hele kleine kamer.
Ze vinden het opzich best als ik iets op mijn kamer zou nemen, maar mijn moeder is bang dat het schadelijk is voor mijn gezondheid..
Omdat ze toch best veel stoffen enzo en ik heb snel hoofdpijn e.d., mijn zus is ook allergisch voor alles wat los en vast zit en daardoor zijn ze voorzichtiger geworden met die dingen..
Al zou je ze om de dag douchen, luchtreiniger aanschaft en veel ventileert dan lijkt mij dat dat opzich wel moet meevallen, toch?! :CENS

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2011, 21:48:25 pm »
ik weet natuurlijk niet hoeveel ruimte jullie hebben.
zou dit iets zijn?

Het Montana parkietenmodel New Madeira Double heeft een inventieve scheidingswand om parkieten seperaat te huisvesten.  Dit model wordt geleverd met 4 roestvrijstalen voederbakken en inventieve afsluitbare opening voor een badkamer of iets soortgelijks.  De handige uitschuiflade maakt het reinigen eenvoudig. De voederbakjes kunnen van buitenaf gevuld worden, zeer inventief.  
(Levering zonder afgebeelde speeltjes in de kooi).

Grootte (BxDxH):
ca. 165 x 53,5 x 155,5 cm
Binnenhoogte kooi:
85 cm

Tralieafstand:
10 mm

Traliedikte:
2 mm

kost wel even € 299,= ahum, deze heb ik hier ook, kan je ze eerst apart zetten, en mocht het niet klikken kan je ze alsnog apart zetten maar zitten ze niet alleen ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2011, 22:05:21 pm »
Die verlatings angst ken ik hahahaha en Kitty schreeuwt nu gezellig met Ceesie mee maar volgens mij weet ze niet wat en waarom  :)
Maar we proberen het zoveel mogelijk te negeren want straffen heeft ook geen zin is alleen maar dubbel zielug.

Pfff als Bert moet plassen schreeuwt hij de hele keet al bij elkaar (als hij ooit gaat praten is vast het eerste wat hij zegt Bert is even plassen)
Maar volgens mij begrijpt hij nu wel wat ik bedoel want is dan stil maar wel waakzaam.
Want owee als Bert de trap oploopt.....

Tja als ik niet in de kamer ben schreeuwt hij ook, dus we moeten keurig netjes beiden in de kamer zijn  :)
Als Bert naar zijn werk gaat en we zwaaien hem uit schreeuwt hij niet, maar ja dan weet hij dat hij waarschijnlijk dat hij mee naar de winkel mag  :)

Veel aan veranderen kun je dus niet we moeten denk ik gewoon leren ze niet zo zielug te vinden  ;)  :-*

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2011, 22:16:58 pm »
mijn Jardine probeerde ik te leren zwaaien, dat had hij gekoppeld aan DOEIIII
dus als ik naar de WC ga gaat hij eerst fluiten om te luisteren of ik nog in de buurt ben, maar als ik net thuis kom en de honden uit ga laten hoor ik meteen DOEIII.

pas geleden aan geleerd HIGH FIVE te doen, ja, alleen die avond deed hij dat, hij heeft niet zo'n lang geheugen lijkt het.
want ik zeg high five zegt hij DOEII ???

en als ik thuis kom en high five wil doen gaat zijn kop naar beneden omdat ik dan moet kroelen, maar voetje komt niet maar naar boven :seestars:

ook is hij alweer wat deuntjes vergeten, sinds ik nu weer sinds kort 5 dagen per week werk (3 weken nadat ik hem had thuis gezeten met gebroken been, sinds April 3 dagen in de week, dus heel veel thuis) of hij probeer op deze wijze extra aandacht te krijgen, dus dat hij wel degelijk alles weet, maar eerst probeer te zorgen dat ik vaker thuis zal zijn.

nou.... dat gaat niet, maar je weet soms echt niet wat er in zo'n koppie rond gaat :CENS

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2011, 22:27:38 pm »
Dat vaker thuis zijn helpt niet, wij zijn misschien een keer in de twee weken een uurtje weg.

Ik dacht al dat hij teveel bij ons was en hem vaker alleen moest laten  ;)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2011, 22:30:49 pm »
ow maar die Jardine heeft mij niet nodig hoor, dat is echt een perfecte vogel voor als je werkt, die vermaakt zichzelf heel goed alleen, zolang je maar sloopzooi in de kooi heb ;)

maar dit is de enige gedrag verandering die ik opmerk sinds sinds ik dus vaker werk.

dus hij kan goed alleen zijn, maar ergens lijkt hij er toch anders mee om te gaan lijkt het wel.

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #11 Gepost op: november 26, 2011, 13:37:34 pm »
Die kooi heb ik ook al naar gekeken, maar ik denk áls het door gaat dat ik een aluminium laat bouwen.. (doe maar duur ;D)
Bink bewerkt de tralies van zijn montana namelijk best wel erg, en dan heb ik liever nóg iets meer geld uitgeven dan na een paar jaar weer een nieuwe moeten kopen ;) Het is idd wel een mooie oplossing, maar hij is nog 165 breed he.. Binkies kooitje is nu maar iets van 70 cm geloof ik, ik zou niet weten waar deze kooi zou moeten staan!
Vaker thuis zijn gaat hier ook echt niet lukken, ook al zou dit voor Binkie wel een oplossing zijn. Nu ik vandaag weer lekker thuis ben is hij namelijk gewoon vrolijk, hij zit nu lekker te kroelen bij me... Het lijkt wel alsof ik 2 Binkie'tjes heb: 1 angstige voor door de weeks, 1 lieve, vrolijke voor in het weekend ;) Normaal hou ik wel van afwisseling, maar ik heb hier toch wel liever alleen het laatste kipje ;D

En wat Muppet bij jou doet, dat deed Binkie eerst ook altijd al kwam ik thuis/ging ik weg. Vrolijk een paar fluitjes en standaard een 'doeiii' als ik weg ging, of 'hallo' al kwam ik thuis ;) En dan nog een dansje erbij :hart:

En schreeuwen is het bij Binkie echt niet, hij schreeuwt amper.. Al is hij zo angstig dan schreeuwt hij weer wel, maar dat is heel iets anders als de 'kom-hier' schreeuw... Die angst-schreeuw is écht verschrikkelijk, alsof ie vermoord wordt ofzo :o ???

Betty, al zou jij weer moeten kiezen tussen maatje erbij of niet... Zou jij het dan weer doen??? :CENS :CENS :CENS

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #12 Gepost op: november 27, 2011, 11:24:02 am »
Tjaaaaa ik ben te gek met Kitty geworden dus kan geen nee zeggen.

Ik wilde er graag een bij omdat Cees Bert als zijn parner ziet,en dat is dus nog steeds zo maar wie weet ooit......

Maar ik ben bang dat ik met twee kooien moet leren leven  ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #13 Gepost op: november 28, 2011, 15:14:34 pm »
oh ik snap je gevoelens wel. Ik heb hetzelfde bij Marcus (pyrrhura).
Maar weet je zeker dat er niet iets bij jou veranderd is wat bij Binkie de angst heeft opgewekt?

Mijn Marcus gaat helemaal door het lint als ik weg ben en mijn vriend is thuis. Dan blijft hij maar roepen en schreeuwen. Ik maak me daar veel zorgen om. En als ik nu thuis kom uit mijn werk en Marcus bij me neem, gaat hij heel erg in mijn nek liggen. Het lijkt dan wel alsof hij zo ongelukkig was en nu alleen nog maar dicht tegen me aan wil zitten. Dit is wel mijn interpretatie van zijn gevoel. Misschien reageert hij wel zo omdat ik hem zielig vind, en is het eerder mij troosten wat hij probeert te doen.

Zou het misschien bij jou zoiets kunnen zijn?

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
« Reactie #14 Gepost op: november 28, 2011, 15:28:19 pm »
Vandaag is het weer helemaal goed, terwijl ik ook gewoon naar school ben geweest.. Najaah, gelukkig! Hij zit nu ook lekker te kroelen op schoot...
Ik ga als eerste proberen wat meer enthousiast naar hem te gaan, misschien helpt dat ook al.. Ik ben vaak namelijk heel saggo al kom ik uit school :-[ ;D
En verder, ik ga gewoon heel hard nadenken over hoe en wat. Want misschien is dit gedrag ook maar weer een periode waar hij overheen geholpen moet worden, maar feit is én blijft dat hij eenzaam is, of in ieder geval, te veel alleen.
Ons huis gaat over een poosje verbouwd worden en dan krijg ik (eindelijk) een nieuwe, grotere kamer :-[ ;D Dan zou het sowieso ook pas kunnen, maar dat duurt nog wel ff. Voor nu moet Binkie sowieso er nog maar ff mee leren leven! ;)