Auteur Topic: Plukkende bonte boer  (gelezen 3911 keer)

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
Plukkende bonte boer
« Gepost op: december 25, 2011, 22:25:51 pm »
En ja hoor sinds gisteren hebben we een bonte boer erbij.
Deze hebben we van een dierenwinkel waar ik al heel mijn leven kom, en waar ik ze vertrouw, ze verkopen geen zieke vogels. Daarbij is hij gezond verklaard door een VA (alleen vitamine te kort, maar daar zijn we druk mee bezig)
Dierenwinkel meneer die heeft deze vogel ooit aan een man verkocht, maar heeft hem voor een klein prijsje weer over gekocht, want hij was niet goed behandeld op zijn zachts gezegd.
Hij zat in een erg kleine kooi met als stokken geverfde bezemstelen. Daarbij werd zijn kooi bijna niet schoongemaakt, kreeg hij geen schoon water en was zijn voer niet goed.
Omdat hij in een kleine kooi zat, verveelde hij zich, dat uitte zich in plukken en 1 van zijn teentjes heeft hijzelf eraf geknaagd. Hij is op zijn buik helemaal kaal, dus ben benieuwd of zijn veren nog wel terug komen.
Het is onbekend hoe oud hij is, wel is hij niet de jongste meer.
De bonte boer heet Puk, en het klikte gelijk met Noah de Jardine, die zitten al gelijk vanaf 2 uur samen. Soort zoekt soort (als grapje mislukkeling zoekt mislukkeling, Noah heeft een mislukte bovensnavel, zie 1 van mijn andere topics)
Puk is tam en bij Noah begint het ook te komen.
(6 januari gaan we naar Utrecht met de vogels Puk dus ook)

Waar moeten we nou ECHT rekening mee houden met een plukkende gaai? Er is al veel over geschreven ik weet het, maar dat is het probleem, er is te veel over geschreven. Ik wil liever alles in 1 topic. Als het niet mag, jammer dan kan hij gesloten worden.

Groetjes,
Mariska

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Plukkende bonte boer
« Reactie #1 Gepost op: december 25, 2011, 23:07:55 pm »
waar je rekening moet mee houden

1. acepteer het zoals het is ,komt het goed ,fijn, komt het niet weer goed ,moet het ook fijn zijn
2. geef hem liefde en geduld
3. houd hem zeker uit de tocht
4. zie dat hij voldoende eet ,hij verbrand meer dan andere gaaien ,er gaat veel van zijn warmte verloren
5. geef hem veel afleiding en dingen om te doen

er zullen nog wel tips komen
succes ermee

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #2 Gepost op: december 26, 2011, 12:08:09 pm »
Dankjewel vivke.
Hij hoeft van mij ook niet weer vol in de veren te komen zitten, hij is echt mooi, omdat hij zooo lief is. Wel merk ik dat hij nu al meer naar mij trekt (denk omdat hij mij als eerste zag van de familie)
Liefde krijgt hij genoeg, en geen van mijn vogels staan op de toch.
Ben van plan om hem elke dag te wegen, maar is dat wel slim? Slim klinkt zo gek, heeft het wel zin bedoel ik meer.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2011, 15:27:07 pm »
hangt er van af, met welke reden erachter zou je hem willen wegen ?

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #4 Gepost op: december 26, 2011, 16:16:47 pm »
Kijken of hij niet af valt, ivm dat hij nu echt de pellet kant op moet. doe nu ff 50% zaad en 50% pellets. 

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: december 26, 2011, 17:12:53 pm »
dan denk ik dat je er beter een spelletje van maakt ,zo op de weegschaal ,want echt leuk vinden ze dat toch niet hoor  :)

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #6 Gepost op: december 26, 2011, 17:24:29 pm »
ze springen er hier bijna allemaal uit zichzelf op ;D
Het glinstert ook zo mooi he  :)

Offline Binkieboertje

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2011, 11:14:18 am »
Gefeliciteerd én succes met Puk! Jij bent ook lekker bezig met uitbereiden zeg :)
Ik heb ook niet veel ervaring met plukken..
Wel heb ik dit jaar een splendid popje gehad die zichzelf plukte. Sinny was ook elke keer weer kaal.
Ik heb haar op het gegeven moment in een kweekkooi gezet met veel afleiding en sproeide haar elke dag met aloe vera.
Ook kreeg ze meer energierijk voedsel, pellets(terwijl mijn volierevogels hoofdzakelijk zaad krijgen, ging zij de pellets heel goed eten) en palmolie, omdat ze erg duf was. Hierdoor kreeg ze meer energie en na een paar maanden zat ze bijna weer helemaal in de veren. Ook werd ze weer lekker actief. Helaas is ze vorige maand overleden, terwijl ze juist eindelijk weer een beetje lekker in de veren kwam, helaas was ze toch erg zwak en steeds was het wéér wat... :cry:

En al ga je Puk overzetten op pellets, dat helpt waarschijnlijk ook wel wat! Maar inderdaad zou ik wel elke dag wegen, dat moet je sowieso al doen, maar bij een plukkende vogel is dat nog extra belangrijk ;)

Enneh, al is het velletje helemaal roze, dan kunnen er geen veertjes meer groeien, nooit.. Toch??
Heb je trouwens een  :pics: van je nieuwe vriendje??? :CENS :thumsup: :thumsup:

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2011, 12:15:58 pm »
Dankjewel voor je reactie Binkieboertje.
Puk is gister voor het eerst even meegeweest op familiebezoek bij Oma, merk wel dat hij HEEEEL anders dan Sjors is, waar Sjors danst om aandacht te krijgen bij een ander en zo snel mogelijk bij mij weg wilt, zat Puk het liefst bij mij, maar met de tijd vond hij het allemaal best wel leuk, sprong van mijn hand af en maakte een rondje kamer.
En of ik foto's heb  tongue2

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2011, 12:28:16 pm »
Gefeliciteerd met Puk!

Het is jammer dat hij plukt.
Het is idd waar dat je er wel 100-en verhalen overleest die allemaal verschillend zijn.
Zelf denk ik dat het volgende het belangrijkste is:
- sluit een lichamelijke oorzaak voor het plukken uit
- controleer m op de balangrijkste voedingsallergien, zoals pinda, spirulina etc
- plukt ie dan nog, kijk er niet van op, doe alsof het hoort bij dit vogeltje, raak niet in de stress doe alsof het volkomen normaal is
- let erop dat je er GEEN aandacht aan schenkt.

Vervolgens zet je m op goede voeding, geeft m leuke speeltjes, geeft m aandacht.
Dan heeft ie ondanks het plukken toch een leuk leventje! En daar doe je het voor!

En in de toekomst kan je dan altijd nog, als je dat wilt, uitproberen of een middeltje bij Puk past, zoals bijv brandnetelthee, aloe vera en van al dat soort zaken.
(palmolie is niet zo goed voor ze overigens)

Maar doe eerst de basisdingen, dan allemaal aan elkaar wennen en van elkaar genieten. En pas daarna iets anders.

Veel plezier!
« Laatst bewerkt op: december 27, 2011, 12:30:24 pm door Lejah »

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #10 Gepost op: december 27, 2011, 12:51:28 pm »
Ondanks het plukken lijkt het mij een dotje!
lekkere kroelkip.
goeie tips genoeg hierboven.
veel plezier met hem  :thumsup:

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2012, 16:37:38 pm »
Even een updateje .
Wat gaat het snel!!! Nu al komen er donsveren door en van de zijkant zie je verschillende veerschachten zitten!
Ben zo trots op Puk! Hij is kaal maar zooooo lief!!!!
Hij mag nog wel een paar gram aankomen, maar dat komt ook wel. Hij zit ook bijna helemaal op pellets  :thumsup:
Vrijdag naar de VA , ben benieuwd hoe hij dat gaat vinden.
Ja, het gaat wel goed komen met kleine Puk ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2012, 18:34:23 pm »
kleine stapjes maken binnenkort een heel verenkleed  :)

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #13 Gepost op: januari 10, 2012, 10:00:22 am »
Ik vond hem vandaag dood in de kooi terwijl hij vrijdag nog gezond was verklaard door de dierenarts ???
Rust zacht lieve Puk  :cry:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: januari 10, 2012, 10:55:57 am »
O wat verdrietig!  :arms:

En ook onverwachts!
Je weet nu niet waaraan. Laat je dat nog onderzoeken ivm je andere vogels?