Auteur Topic: Lejah's gaaien en gaaitjes  (gelezen 6424 keer)

Offline lady

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lejah's gaaien en gaaitjes
« Reactie #30 Gepost op: februari 05, 2012, 22:27:40 pm »
leuk leuk

:) :)ik begon ook al bijna mee te roepen

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #31 Gepost op: februari 06, 2012, 09:43:38 am »
Oh oh, arme mr Darcy! Lijdt onder zijn vrouwtje  :) Het zal inderdaad wel heel anders zijn dan in het begin!  ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #32 Gepost op: februari 08, 2012, 11:17:59 am »
Kleine Krumml, het agaatje van oudste, heeft een tijdje terug een kokosnootje gekregen. Oudste en ik hebben dat kokosnootje helemaal aga-proof gemaakt, met een mooi kettinkje eraan.
Het hangt nu in Krumml zijn kooi. Een mooi slaapplakje dachten wij. Een leuk verstopplekje dachten wij. Rare wij!
Krumml heeft al die dagen nog niet 1 x in de kokoksnoot gedurfd!
Hij ziet de kokosnoot als een soort speeltje dat je van bovenaf aan aan een vezeltje pakt, weer loslaat, zodat de kokosnoot heen en weer gaat! En dat is het dan!  :)
En eigenlijk is dat maar saai spelen, dus hij doet dat steeds minder!  ::)
Zelfs zonnepitjes erin stoppen verleidt hem niet!  ???
 :)

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #33 Gepost op: februari 08, 2012, 11:24:41 am »
hoe onvoorspel baar zijn die kleintjes.....  :)
en als je er zo'n klein rammel dingetje in stopt wat je kort geleden hebt gekocht? vind hij die leuk?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #34 Gepost op: februari 08, 2012, 11:27:28 am »
en als je er zo'n klein rammel dingetje in stopt wat je kort geleden hebt gekocht? vind hij die leuk?

Nee die vond ie eng!  :)
Haha, dat wurm speelt met gemak beneden en boven in huis, op de papegaaienspeelplek, met de grote papegaaienschommel ook!
Maar dat kleine kattenspeeldingetje? Eng!  ;D

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #35 Gepost op: februari 08, 2012, 11:31:25 am »
hij ruikt vast dat het een kattenbelletje is  ;)

Offline chantald

• Net geringd
« Reactie #36 Gepost op: februari 08, 2012, 22:09:44 pm »
Haha. Wat een held is het.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #37 Gepost op: februari 10, 2012, 19:20:16 pm »
Nog geen kokosnoot-hutje nieuws!   :)

Normaal gesproken koop ik vaak de pellets voor mijn vogels per soort.
Dus van de Ecobird pellets krijgen Darcy en Lizzy de fruit variant en de kleinere vogels de small. Van de Optibird pellets krijgen de edels de medium + en de kleinere vogels de small.
Van de week heb ik Zupreem fruitblend aangeschaft, maar dan in een tussenmaat. Dus een maatje kleiner voor de edels en een maatje groter voor de kleinere vogels. Ik was erg benieuwd of dat zou gaan. Het zou toch een stuk praktischer zijn nietwaar.
Nou dat gaat dus gewoon heel goed!
Lizzy en Darcy vinden de Zupreem fruitblend erg lekker en het lijkt ze niet uit te maken dat dit kleinere brokjes zijn. Ook de agaatjes en de pyrrhura vinden de Zurpeem fruitblend lekker en malen er niet om dat het groter is dan ze gewend zijn.
Alleen Knijster en Mukkie laten de gele halve maantjes liggen terwijl ze de rest wel opeten. maar ze krijgen pas weer wat anders als de gele halve maantjes ook op zijn, dat komt vast wel goed.
Ik zit nu te kijken, beter gezegd te dubben, of ik het nu met de nadere pellets ook zal gaan doen.

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #38 Gepost op: februari 10, 2012, 19:28:50 pm »
klinkt goed! dan wordt hier de volgende zupreem waarschijnlijk ook een maatje groter.
tja de optibird medium zijn wel echt grote brokken hoor voor de kleintjes, ik denk niet dat dat gaat lukken.....tenzij de edels de small willen eten?
en de Ecobird, dat is dus echt een andere samenstelling he  :CENS Ik merk hier dat ze de ecobird steeds minder graag eten trouwens, ik denk dat ik hem er uit ga doen...

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #39 Gepost op: februari 10, 2012, 20:54:49 pm »
Optibird small is wel erg small voor edels hoor. Ik denk niet dat dat m wordt. Bovendien is de samenstelling van de Optibird medium + ook anders dan die van de small, tenminste wel wat de toegevoegde dingetjes betreft. Bij de small zitten al die saffloerzaadjes (of hoe dat precies heet) en bij de medium+ zit oa gedroogd fruit.

Hier zijn ze af en toe ook wat uitgekeken op de Ecobird, maar dat is voor mij geen reden de Ecobird weg te laten. Als ik daar aan begin eten ze straks weer alleen zaad!  :)
Want na de Ecobird zullen ze het dan weer met iets anders hebben enz. En daar pas ik voor.
Ik ben streng hoor.

Maar het zou wel handig zijn als ik niet alle soorten pellets in verschillende maten zou hoeven hebben.
Maar ik wil ze ook niet weer teveel Zupreem fruitblend geven ivm al die kleurtjes. Er gaan steeds meer geruchten dat met name edels regelmatig niet goed reageren op kleurtjes in de voeding. En ik ga er van uit, dat als dat voor edels geldt, dat dat ook voor andere gaaien geldt, maar dat edels het misschien eerder laten zien.

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #40 Gepost op: februari 10, 2012, 21:06:20 pm »
daar heb je natuurlijk weer gelijk in.....
ik heb alleen wel erg veel smaken. ecobird, opibird, diecca, zupreem fruit en naturel en nog een andere fruit pelllet.
dus bijna elke dag van de week een andere smaak...
de diecca valt af als dit op is. dus dat scheelt. nou ja we zien wel

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #41 Gepost op: februari 10, 2012, 21:13:37 pm »
Ik heb 1 standaard pellet in huis, dat is de Ecobird. Daar doen ze het heel goed op.
Daaromheen wissel ik af. Dus soms wel Zupreem, soms niet, of als de Optiird op is, dan weer wat Nutribird bijv en dan pas daarna weer de Optibird.
Maar dat afwisselen is lastig, want dan heb ik het liefst kleine verpakkingen, maar die zijn juist weer zo onvoordelig.

Ik probeer nooit meer dan 3 soorten pellets in huis te hebben, ik heb er nu dus 4.  :)

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #42 Gepost op: februari 10, 2012, 21:33:04 pm »
ohhhhhhhhhhh als ik dit zo lees ben ik zo blij dat ik qua grootte van de vogel 2 dezelfde heb :)  Geen gedoe met verschillende maten pellets.

Iedere pellet heeft zo z'n voor- en nadelen.

Ik wissel om de zoveel tijd van pellet, simpelweg om ze vanalles te laten leren eten. In het begin ging dat lastig, maar na de 3e pelletsoort te hebben gegeven hebben ze de 4e, 5e enz heel makkelijk gegeten. Gelukkig :)

Maar wat Angelique zegt. de Optibird small is te klein voor de edel en visa versa natuurlijk te groot.

Blijft een lastig verhaal.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #43 Gepost op: februari 13, 2012, 14:46:03 pm »
Tsja, als je dan 4 soorten pellets in huis hebt, waarvan maar 1 soort een maatje hebben voor alle gaaien, dan heb je dus alleen al aan pellets 7 bakken staan!  :o
En dan nog de zaadmixen.... :)
De zaadmixen voor grote papegaaien kan dan in het algemeen wel weer door de kleintjes gegeten worden, maar andersom weer niet; (groot) parkietenzaad is echt weer heel erg klein, te klein, voor de edels!

Hier een paar plaatjes van mooie Krumml:
Het rekje waar hij op zit, is een onderdeel van zijn speelplaatsje en dat rekje  sjouw ik op schooldagen regelmatig naar beneden, zodat Krumml dan niet de hele tijd boven in zijn uppie zit.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #44 Gepost op: februari 13, 2012, 22:03:40 pm »
En deze foto (die ik zelf zo lief vind  ;)) heb ik op een ander forum geplaatst waar het thema van de foto van de maand een gaaienkusje is: