Auteur Topic: nieuwe pyrrhura  (gelezen 2959 keer)

Offline kreef

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Vrouw
nieuwe pyrrhura
« Gepost op: februari 22, 2012, 21:59:22 pm »
Ik heb een nieuwe pyrrhura, hij of zij heet kiwi. Hij is van 2 januari.Wij zijn allemaal weer blij , helemaal omdat de vorige zo naar dood is gegaan.
het is een rupicola sandiae.
Ik heb nog een vraag, ik heb poeder meegekregen om hem nog pap  te voeden, nu zit ik overal te lezen om het goed te doen,Ik heb nutribird tropical  pellets gekocht en daar eet hij van. Nu staat er overal dat een parkiet van 7 weken nog op 1 voeding staat, klopt dit. Die van ons heeft vandaag nl om 7 uur wat gehad, om 14 00 uur en om 20.00 uur. Ik dacht vanmiddag ik sla die van 14.00 uur over, maar als je dan langsloopt dan schreeuwt hij zo, dus ik dacht hij heeft nog honger.Is dat fout van mij? moet ik gewoon morgen vroeg 7ml geven en dan morgenavond weer en hem gewoon de hele tijd als je langsloopt laten schreeuwen? Hoeveel gram pellets zou een pyrrhura moeten hebben per dag,of geven jullie die onbeperkt?

Offline kreef

• Eendags kuiken
Re: nieuwe pyrrhura
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2012, 22:01:07 pm »
ik weet trouwens niet of het hier goed staat of dat dit nog bij kweken hoord

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2012, 22:09:15 pm »
Gefeliciteerd met je nieuwe pyrrhura!
Wat leuk voor je!  :thumsup:

Hoeveel pap kreeg Kiwi nog bij de kweker?
Als hij daar nog 1 voeding kreeg, dan zou 3 bij jou wel erg veel zijn.
Ik denk dat je niet zozeer de statistieken moet volgen, maar meer naar de vogel moet kijken. Daarom is het belangrijk te weten hoeveel hij bij de kwekr at aan pap.
Zorg er wel voor dat je pas de volgende papvoeding geeft als de vorige pap helemaal uit de krop weg is. En voeding op temperatuur van een babyflesje zeg maar en niet af laten koelen.

Zelf pappen is best risicovol. Daarom zou ik zoveel mogelijk de richtlijnen van de kweker aanhouden, ik neem aan dat je bij hem een voeding geven geoefend hebt. En verander niet zomaar, dat kan erg stressvol zijn.
Succes!

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2012, 23:03:37 pm »
Hij kreeg bij de kweker nog 3 voedingen, maar omdat hij afgelopen zondag 7 weken was dacht ik hij moet een voeding minder hebben[ik heb er veel over gelezen] Ik heb hem gekregen toen hij bijna 7 weken was,en ik heb het inderdaad bij de kweker geprobeerd, omdat ik het en een beetje eng vond .
Maar ik dacht 7 weken , dan is hij niet meer zo heel klein, anders was ik er niet aan begonnen.
Wanneer moet je hem dan een voeding minder geven? op internet zie je allemaal van die mooie schema`s, en dan staat er bij 7 weken 1 voeding

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2012, 23:16:10 pm »
Op het moment dat een vogeltje verhuisd, dan is dat een hele grote overgang. vaak vallen ze dan iets terug in ontwikkeling en soms hebben ze zelfs een voeding extra nodig. Dat is dus niet het moment om ineens te minderen.
Kijk hoe goed hij eet, hoe veel hij eet en hoe lang het duurt eer de krop na een voeding leeg is.
Dan kan je proberen 1 voeding te minderen.
Op het tempo van jou gaaitje gaan is beter dan de gemiddelde statistiek. Maar het kan je wel helpen die statistieken natuurlijk.
OOk ligt het er aan of hij al een beetje zelf kan eten.
Als hij Nutribird P15 tropical eet, dan is best een moeilijke pelelt om te eten dus dat geeft de indicatie dat hij goed leert eten. Als hij er tenminste echt van eet en no niet alleen mee speelt. Maar door spelen leren ze het wel natuurlijk.
Geef ook eens wat pellets (naast de droge, dus niet ipv maar er naast) die in gerapst fruit liggen.

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2012, 07:42:40 am »
hij eet de nutribird g14,[is dat anders dan de p 15?] en die heb ik gemalen voor hem[kleinere stukjes] ik heb hem ook al geprakte appel gegeven met gemalen nutribird. Ook trosgierst en zaad geef ik hem soms en eivoer.
Ik las dat ze als ze honger kregen dat ze dan meer gaan eten en dat je daarom een voeding er af moet halen ,maar nu vind ik het moeilijk om te bepalen of hij minder pap moet.Het is altijd hetzelfde verhaal he, de kweker zei oh dit is zo makkelijk en het leek ook makkelijk, maar nu ben ik bang  dat ik het fout doe.

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2012, 20:34:32 pm »
ik heb hem vanavond gewogen 71 gram dat was na de voeding is dat een beetje normaal?

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2012, 19:25:25 pm »
eerlijk gezegd heb ik niet alles gelezen :-[ ff snel dus ;)

maar ik heb een Pyrrhura die met 10 weken nog 3 voedingen wilde eten, heb dat ook gedaan, ze is vanzelf zelfstandiger geworden.

dus zou het gewoon blijven geven.

succes ermee, ik heb er maar 9, en niet 1 is hetzelfde ;D

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2012, 22:04:31 pm »
vandaag wilde hij vanmorgen al niet veel pap hebben, dus heb ik vanmiddag overgeslagen .
Hij woog vanavond voor de voeding 71 en na de pap 75gram dus ik ben nu wel gerustgesteld.
Hij minderd dus zelf wel met de pap

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2012, 08:59:32 am »
oké, dat is mooi.
bij jonge vogels zou ik me niet druk maken als ze eens even te zwaar lijken te worden, in verhouding natuurlijk ;)

die Pyrry waar ik het over had is ook de enige die ik met pap heb moeten voeren.

maar zo moet je het inderdaad even bekijken hoe het gaat.

ik had een paar weken terug nog eens een keer een papje gemaakt, zo kwam ik er van de andere vogels ook achter dat ze vroeger met pap zijn groot gebracht :)
en maar lekker smullen, zo kom je later ook nog van je pap af, ik heb nog een hele ton pap.... :o

ik kweek niet meer, maar als ik ze hier af en toe blij kan maken met een papje is het ook wel leuk, het staat toch in de kast.

veel plezier met je birdy :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2012, 09:20:42 am »
Fijn dat het goed gaat en dat je er meer vertrouwen in krijgt!
Ik denk dat elke dag wegen op hetzelfde tijdstip en dan de dagen met elkaar vergelijken, een duidelijker beeld geeft dan wegen voor en na een voeding,.
Hou maar gewoon over totdat ie zelfstandig is een grafiekje bij met wat ie per dag weegt.  ;)
En idd is de een sneller dan de ander. Je vogel zelf is een betere indicatie dan de grafieken.

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2012, 12:03:55 pm »
oké, dat is mooi.
bij jonge vogels zou ik me niet druk maken als ze eens even te zwaar lijken te worden, in verhouding natuurlijk ;)

die Pyrry waar ik het over had is ook de enige die ik met pap heb moeten voeren.

maar zo moet je het inderdaad even bekijken hoe het gaat.

ik had een paar weken terug nog eens een keer een papje gemaakt, zo kwam ik er van de andere vogels ook achter dat ze vroeger met pap zijn groot gebracht :)
en maar lekker smullen, zo kom je later ook nog van je pap af, ik heb nog een hele ton pap.... :o

ik kweek niet meer, maar als ik ze hier af en toe blij kan maken met een papje is het ook wel leuk, het staat toch in de kast.

veel plezier met je birdy :thumsup:
ik heb ook nog een halve bak, maar geef je de oudere pyrrhura`s dan uit een bakje het papje ?zo dat ze het er zelf uitlikken ?

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2012, 23:14:08 pm »
ik laat ze het eerst van een lepel af eten, en daarna doe ik het in een bakje, moet het binnenkort maar weer eens geven :CENS