Auteur Topic: vraagje over voeren  (gelezen 2075 keer)

Offline hayo1996

• Eitje
  • *
vraagje over voeren
« Gepost op: februari 24, 2012, 17:52:06 pm »
Hee parkieten liefhebbers,

Ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag. Mijn mannetjes parkiet van twee jaar voert zijn speeltjes, vooral zijn schommel. Ook probeert hij met de schommel te paren :P. Ik weet dat dit normaal is, maar het voeren is de laatste tijd wel erg veel toegenomen. Hij eet ongeveer een voerbak per dag leeg en geeft dit verolvens op. Nou dacht ik dat hij misschien toe was aan wat gezelschap en heb ik een tamme rustige engelse pop gekocht van 10 weken. Alleen hij rent nog wel voor haar weg, en blijft en grote maten de schommel voeren. Is het misschien beter om overdag beide schommels eruit te halen?

Hayo

Offline smie

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraagje over voeren
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2012, 18:52:02 pm »
Voorlopig zou ik er de schommels uit doen en de andere speeltjes die deze voert zodat hij kan wennen aan echt gezelschap  ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2012, 21:33:46 pm »
Welkom Hayo.
Misschien is het ook leuk je even voor te stellen in het voorstelboard?  ;)

Ik denk dat je mannetje op het moment erg gehecht is aan zijn schommel-partner en daarom minder aandacht voor de nieuweling heeft. Natuurlijk zullen ze ook aan elkaar moeten wennen. En als je mannetje echt "wil" tsja dan heeft hij aan het kleintje nog niet veel zeg maar.
Maar als hij zo geobsedeerd is door zijn schommel, zou ik overwegen die weg te halen. en sowieso om heel vaak de inrichting van de kooi te veranderen, zodat hij zich niet ineens op een nieuw speeltje richt.

Offline hayo1996

• Eitje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2012, 21:53:12 pm »
Oke ik denk dat ik de inrichting van de kooi maar een beetje ga veranderen, bedankt voor de tips. Verder maak ik me wel zorgen om het veel opgeven van zaadjes, wat ook steeds meer lijk te worden. Want ik heb zojuist zijn schommel weggehaald, maar dan begint hij zijn zitstok te voeren:S en die kan ik natuurlijk moeilijk weg halen. Overdag bestaan zijn activiteiten eigenlijk vooral uit veel eten en dan veel opgeven. Hij eet namelijk per dag een hele voerbak leeg en geeft dit vervolgens aan een voorwerp op. Ook als hij uit zijn hok is loopt die vooral over de grond en zoekt die naar eten. Ik maak me hier toch wel zorgen over.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2012, 21:55:42 pm »
Ja dat begrijp ik.
Maar afwisseling is volgens mij de eerste stap op weg naar verandering.
het is jammer dat je met zoiets niet direct 1 ding kan doen waardoor het ophoudt he.  ;)

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2012, 21:56:34 pm »
ja het is niet in 1 keer weg  ;)

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2012, 22:00:13 pm »
klinkt inderdaad heel vervelend.
je zal misschien de stokken ook kunnen ruilen voor andere stokken of op een andere plek hangen.
Verder misschien wat minder licht uren (hoe langer de dagen hoe meer kans op "broeds gedrag") en ook oppaasen met vochtige voeding (fruit etc) Vochtige voeding schijnt aan het voorjaar te doen denken en dus broeds gedrag te stimuleren.
sterkte er mee.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2012, 22:11:12 pm door Ineke »

Offline hayo1996

• Eitje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2012, 22:06:55 pm »
Oke bedankt weer, het speelt trouwens al langer dan dat het popje erbij is gekomen

Offline hayo1996

• Eitje
  • *
Re: vraagje over voeren, en over de spiegel
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2012, 18:58:20 pm »
en ik heb weer een vraag,

Nu het popje er is (sinds donderdag) gaat het steeds beter. Nou vliegen mijn vogels graag vaak eventjes door het huis, uiteraard onder toezicht, alleen ons mannetje ziet zichzelf in nogal veel dingen. Ik heb het spiegeltje al uit hun hok gedaan, maar is het noodzakelijk om andere glimmende, spiegelachtige voorwerpen ook weg te zetten?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2012, 19:34:18 pm »
volgens mij niet hoor ,hier hangen ook spiegels ,soms doen ze er gek mee ,soms ook niet

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: februari 26, 2012, 22:58:55 pm »
Kromsnavels houden van blingbling, het zijn net eksters.  :)
Van spiegels ben ik persoonlijk geen voorstander, mijns inziens verwarren die alleen maar.

Offline hayo1996

• Eitje
  • *
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2012, 17:22:56 pm »
Weer een vraag van mij :D":
Mijn parkietjes vinden elkaar al helemaal leuk, ze kroelen elkaar en geven elkaar "kusjes"! Nou blijft mijn mannetjes parkiet nog wel zijn stokken en schommel voeren. Gaat dit vanzelf over?

PS: van de parkietenkweker hebben wij een middeltje gekregen wat hij "poeier" noemde. Dit zou moeten helpen...

Hayo