Auteur Topic: zelfstandigheid van een pyrrhura  (gelezen 3856 keer)

Offline kreef

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Vrouw
zelfstandigheid van een pyrrhura
« Gepost op: maart 16, 2012, 14:00:51 pm »
Hoi, mijn pyrrhura kiwi is van 3 januari 2012, nu had ik een vraagje
Hij vliegt al lang door de kamer,hij eet ook al zelfstandig pellets.
In zijn kooi had ik een tentje gemaakt op de bodem,waar hij in kan zitten en slapen, en ik had het voer ook op de bodem gezet.
Als hij in zijn kooi is nu  en hij is uitgegeten, gaat hij het tentje weer in,snachts en overdag ook heel veel.terwijl hij buiten zijn kooi de hele kamer doorvliegt en  overal gaat zitten  ik las dat zodat een vogel zelfstandig was hij niet meer op de bodem kwam, maar deze dus wel.
moet hij dat zelf weten of is het beter  dat ik het tentje weghaal zodat hij vanzelf bovenin gaat zitten? en eventueel bovenin een tentje maken. het maakt mij niets uit of hij nog op de bodem zit hoor, maar voor zijn zelfstandigheid  is het misschien verkeerd

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: zelfstandigheid van een pyrrhura
« Reactie #1 Gepost op: maart 16, 2012, 14:35:15 pm »
ik denk dat het in het tentje gaan zitten te maken heeft met geborgenheid , dat hij zich daar veilig voelt
weet niet echt of het te maken heeft met zelfstandigheid  ???

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: maart 16, 2012, 15:18:17 pm »
Op het moment dat je pyrrhura zelfstandig eet en kan vliegen, kan je m gerust zelfstandig noemen.  ;)
Papegaaien en parkieten hebben per soort zó hun specifieke gewoontes.
Ik heb ook een pyrrhura en zijn gedrag is heel anders dan die van mijn edelpapegaaien en agaatjes.
Ziggy, mijn pyrrhura, speelt heel graag op de bodem van de kooi, nu nog steeds terwijl hij al enkele jaartjes is. Ook ligt Ziggy nog regelmatig op zijn ruggetje op de bodem te spelen met iets tussen zijn pootjes. Dus ga er maar van uit dat een pyrrhura zijn hele kooi gebruikt incl de bodem.
Het ingaan van het tentje zal het zoeken naar geborgenheid maar vooral ook het zoeken naar kleine knusse holletjes zijn. Ziggy zoekt overal naar holletjes, zelfs als hij bij me zit kruipt hij graag weg in de holte van mijn elleboog, daar past hij niet helemaal in, maar geen nood, zolang Ziggy zijn koppie kan verstoppen denkt hij dat hij onzichtbaar is.  ;D Zo mag Ziggy ook graag in een wcrolletje wegkruipen ook al past hij daar niet helemaal in.  ;)

Ik ben zelf niet zo weg van een tentje voor mijn Ziggy.
Dat zal heus persoonlijk zijn, maar ik zal je uitleggen waarom:
Ziggy kruipt graag weg en dat is een soort spelletje, maar als hij dan een holletje heeft, kan hij daar uren zitten, terwijl als hij geen holletje heeft hij die tijd spendeert aan spelen, onderzoeken en slopen. En voor mijn pyrrhura die alleen is, vind ik het beter dat hij dingen doet die hem afleiden, die hem bezig houden. Daarnaast is een tentje erg zacht en heb ik liever dat hij meer met stokken en slijtstokken in de weer is, zodat zijn nageltjes ook beter slijten. Ik denk ook dat het beter voor de pootjes is niet aldoor in een tentje te zitten (maar dat denk ik van alle gaaitjes en kietjes, ook van agaatjes die tegenwoordig allemaal een tentje lijken te hebben).
Eens in de zoveel tijd geef ik Ziggy heus wel plekjes en speeltjes met holletjes, maar hij heeft ze niet standaard in zijn kooi.
Maar dat doe ik dus uit andere reden dan het zelfstandig zijn, worden en of blijven. ;)

Offline broto

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • kweker van zuid amerikaanse parkieten en forpussen
    • www.conure.nl
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2012, 16:56:51 pm »
Een pyrrhura (alle zuidamerikaanse parkieten) gebruiken een nesthol om te slapen en te rusten.
Dus is het de rust wat hij zoekt in het tentje.
Dit is en heet natuurlijk gedrag van de soort vogel !!

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #4 Gepost op: maart 16, 2012, 17:06:12 pm »
maar ik heb ook liever dat hij de hele dag bezig is , en niet wat hij nou doet constant op de bodem in zijn tentje zitten, ik zal het wel opruimen overdag en alleen savonds bv na 21.00 uur neerzetten, ik dacht dat een baby pyrrhura misschien nog wel veel moest rusten overdag,en dat als hij ouder werdt hij het vanzelf niet meer deed, maar niet dus.
nou lijkt het net of hij zijn kooi niet uitkomt, maar hij is heel vaak los in huis en dan is hij wel actief.

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #5 Gepost op: maart 16, 2012, 17:07:49 pm »
Een pyrrhura (alle zuidamerikaanse parkieten) gebruiken een nesthol om te slapen en te rusten.
Dus is het de rust wat hij zoekt in het tentje.
Dit is en heet natuurlijk gedrag van de soort vogel !!

maar hij speelt niet als hij in zjn kooi is hij zit alleen maar in zijn tentje, maar jij vindt dit wel normaal? dus ik moet het tentje erin laten zitten?

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #6 Gepost op: maart 16, 2012, 17:10:12 pm »
normaal slaapt en rust een zuid amerikaan in het "broedblok"
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2012, 17:13:11 pm door broto »

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #7 Gepost op: maart 16, 2012, 17:14:51 pm »
Citaat
maar ik heb ook liever dat hij de hele dag bezig is

Een vogel is geen speelgoed !!
Laat de vogel , vogel zijn

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: maart 16, 2012, 17:20:12 pm »
Ik heb in de kooi speelgoedjes waar veel touw en hout aan zit en dat vlak bij elkaar. Ziggy kan zich daar heerlijk tussen verschuilen.
Dat lijkt mij ook beter voor de pootjes dan zo'n zacht tentje.

En tuurlijk valt er wat voor te zeggen een vogel een vogel te laten.
Maar ze zitten hier wel in een kooi, met een beperkte ruimte en zodanig veel minder afleiding. Dus ik probeer echt wel Ziggy te stimuleren en ja dat is misschien niet helemaal vogel laten zijn, maar ik heb toch het idee dat de aandacht, de mogelijkheid tot spelen in en buiten de kooi, Ziggy erg goed doet. Want om hem alleen maar vogel te laten zijn is naar mijn idee wel erg saai voor hem.  ;)
Komt ook nog bij dat mijn Ziggy gewiekt is, dus je kan je afvragen of ik hem idd vogel laat zijn.

Offline broto

• Aan de leg
    • www.conure.nl
« Reactie #9 Gepost op: maart 16, 2012, 17:25:35 pm »
Citaat
Komt ook nog bij dat mijn Ziggy gewiekt is, dus je kan je afvragen of ik hem idd vogel laat zijn.

Ben ik ook zeker geen voorstander van, maar dat zal wel duidelijk zijn ;)
Zuid amerikaanse parkieten zijn snel aanhankelijk en snel op de persoon gericht, misschien is dat ook wel een nadeel van de vogelsoort ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: maart 16, 2012, 17:31:29 pm »
Ben ik ook zeker geen voorstander van, maar dat zal wel duidelijk zijn ;)
Zuid amerikaanse parkieten zijn snel aanhankelijk en snel op de persoon gericht, misschien is dat ook wel een nadeel van de vogelsoort ;)

Ja wij denken echt verschillend, vandaar ook de verschillende antwoorden.  ;)
Maar dat is ook juist het mooie aan zo'n forum. Doordat wij verschillend denken, krijgt een ander meerdere gezichtspunten en meningen te zien en dat is wel een voordeel.

Offline kreef

• Eendags kuiken
« Reactie #11 Gepost op: maart 16, 2012, 20:33:19 pm »
Een vogel is geen speelgoed !!
Laat de vogel , vogel zijn
de vogel mag van mij op verschillende tijden losvliegen, ik behandel hem niet als speelgoed, hoe kom je daar eigenlijk bij?maar in het wild zullen ze wel uitrusten nadat ze uren naar voedsel hebben gezocht.
Die van mij hoeft daar niet voor tezoeken,en toch zit hij de tijd die hij in zijn kooi zit in zn tentje, ik dacht dat dat raar gedrag was.

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #12 Gepost op: maart 16, 2012, 20:40:27 pm »
Bijna alle parkieten zijn in de ochtend en avond het actiefst dus ook de jouwe, waar Henk op doel is vaak wat WIJ willen zien maar als dit flink afwijk van het natuurlijke gedrag wat de vogels van nature in zich hebben denken we al vaak dat er iets mis met ze is.
In de natuur heb je net als bij mensen werkers en hangers je kan de vogel misschien eens stimuleren met moeite te laten doen met zijn voeding of lekkere dingen dan is hij natuurlijk bezig en ook een beetje meer wat je zelf zou willen zien.
Denk hierbij aan verse wilgentakjes of bloesemtakjes, een stukje fruit waar hij gek op is verstoppen in een wcrolletje enz. ;)

Offline Lotte

• Pas uitgevlogen
« Reactie #13 Gepost op: maart 16, 2012, 21:49:41 pm »
Mijn Marcus (ook een pyrrhura) kan zich heel lang vermaken met de papieren zakjes die om theezakjes zitten. Ik doe daar wat lekkers in. Soms krijgt hij er maar 1 met bijvoorbeeld een zonnepitje erin, maar ik doe ook wel eens zaadvoer verspreid over een heleboel van die theezakjes in een leeg doosje. Marcus heeft inmiddels door dat er altijd wel wat te halen is, en gaat dan heel fanatiek alle zakjes doorzoeken.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #14 Gepost op: maart 17, 2012, 03:35:27 am »
ik heb hier maar 10 Pyrrhura's, over 2 kooien gedeeld, ze hebben een broedblok waar ze met 'n allen in slapen, ook al zou ik ze allemaal in 1 kooi zetten met meerdere blokken zullen ze toch allemaal in 1 blok gaan slapen :seestars:

het is een jong ding wat je heb, heeft nog veel rust nodig.

en straks kan je heel goed kunstjes leren met Pijnboom pitten, hier een filmpje, deze had het al binnen 1 minuut door, ze zijn slim genoeg.

http://www.youtube.com/watch?v=taZmf0ujQsE&list=UUga33t8YxIg2oVzRhxz44YA&index=11&feature=plcp