Auteur Topic: Aymara's , Catharina's en Valken in 1 voliere?  (gelezen 3191 keer)

Offline Berrie

• Eendags kuiken
Aymara's , Catharina's en Valken in 1 voliere?
« Gepost op: maart 17, 2012, 15:08:12 pm »
Hoi,
Ondertussen hebben we de lucht-alarm volume- Valkparkieten verkocht, we hebben nu een heel rustig koppel dat nooit schreeuwt, alleen af en toe als we laat zijn met het eten geven maar dat is dan 5x zachter als het vorige koppel.
We zitten er ook aan te denken om af te stappen van de grasparkieten, niet omdat het geen leuke beestjes zijn maar ze zijn zó ontzettend druk, ze doen niks anders als ruzie maken, en sinds er 1 man is ontsnapt is de orde in het parings-gedoe ook helemaal weg, iedere man paart met iedere pop. Er zit er nu al 1 op eieren (3 de laatste keer dat ik keek) maar we hebben geen idee van welke man ze de bevruchting heeft. En er zijn ook nog is zoveel mensen die grasparkieten kweken dat ik ze in het broedseizoen gewoon bijna niet kwijtkom, in Augustus en Oktober lukt dat wel, maar om nou al de jongen tot die tijd te bewaren is ook weer zoiets  :). We hebben 2 soorten vogel's die we erg mooi vinden, onsmam wil Catharina's omdat ze die er lief uit vind zien, ik wil Aymara's omdat ik het mooie vogels vind, nu mijn vraag; kunnen Catharina's en Aymara's gecombineerd in een voliére met ook nog Valkparkieten (wat wel een heeeeel rustig koppel is)

Alvast bedankt

Offline smie

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aymara's , Catharina's en Valken in 1 voliere?
« Reactie #1 Gepost op: maart 17, 2012, 15:35:14 pm »
Catharina's en valken is geen probleem, aymara is een heel ander soort parkiet, dit zijn holslapers en in het broedsezoen geen vogels om bij een ander soort te doen vanwege hun agressie. Kijk eens bij neophema's een koppeltje bourke zou je kunnen doen met nog een koppel turquoisines of zo geen turquoisines met splendids of zo deze kruizen en geven onvruchtbare bastaarden, met bourke kruizen ze niet.  ;)

Offline unSOUND

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
    • unSOUND's webstek
« Reactie #2 Gepost op: maart 17, 2012, 15:38:16 pm »
Catharina's en valken gaan sowieso prima samen is mijn ervaring. Ikzelf ben indertijd met een vogelencyclopedie gaan bladeren en heb eerst alle soorten opgezocht die bekend staan om sociaal te zijn richting andere soorten. Vervolgens hebben we uit die lijst de mooiste soorten gekozen, en zijn we uitgekomen op Valken, Catharina's en Bourkes. Inmiddels zitten er ook nog kanaries bij, maar dat gaat ( voor zover ik begreep ) niet altijd goed samen, en is deels afhankelijk van hoeveel ruimte je in de kooi hebt. Onze kooi is ongeveer 3 bij 2,5 meter, en daar zitten 3 Valken, 2 Catharina's, 5 Bourkes en 6 kanaries in. ( en nog een paar kwartels )

« Laatst bewerkt op: maart 17, 2012, 15:41:05 pm door unSOUND »

Offline Berrie

• Eendags kuiken
« Reactie #3 Gepost op: maart 17, 2012, 16:33:04 pm »
Catharina's en valken is geen probleem, aymara is een heel ander soort parkiet, dit zijn holslapers en in het broedsezoen geen vogels om bij een ander soort te doen vanwege hun agressie. Kijk eens bij neophema's een koppeltje bourke zou je kunnen doen met nog een koppel turquoisines of zo geen turquoisines met splendids of zo deze kruizen en geven onvruchtbare bastaarden, met bourke kruizen ze niet.  ;)
Ah oke, dan vallen aymara's dus sowieso af, turquoisines hebben we al is gehad, maar dat was niet echt een succes, die wilde alleen leggen in een broedkooi  ???
Bourke's vind ik ook wel mooie vogels

Catharina's en valken gaan sowieso prima samen is mijn ervaring. Ikzelf ben indertijd met een vogelencyclopedie gaan bladeren en heb eerst alle soorten opgezocht die bekend staan om sociaal te zijn richting andere soorten. Vervolgens hebben we uit die lijst de mooiste soorten gekozen, en zijn we uitgekomen op Valken, Catharina's en Bourkes. Inmiddels zitten er ook nog kanaries bij, maar dat gaat ( voor zover ik begreep ) niet altijd goed samen, en is deels afhankelijk van hoeveel ruimte je in de kooi hebt. Onze kooi is ongeveer 3 bij 2,5 meter, en daar zitten 3 Valken, 2 Catharina's, 5 Bourkes en 6 kanaries in. ( en nog een paar kwartels )

De combinatie Valken-Bourke-Catharina's lijkt me ook wel leuk, maar hoe kun je bij bourke's/catharina's eigenlijk zien of het een man of een pop is?

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #4 Gepost op: maart 17, 2012, 17:43:35 pm »
Ga voor beide naar echte kwekers die leren je dit wel, bi jde wildkleur bourke heeft de man een blauwe voorhoofdsband en een pop niet, bi jde catharina heeft de man zwarte staartpennen en een pop nauwlijks maar nogmaals koop ze niet zomaar in de handel of op een beurs maar zoek een goede kweker.  ;)

Offline Berrie

• Eendags kuiken
« Reactie #5 Gepost op: maart 17, 2012, 22:29:27 pm »
Ga voor beide naar echte kwekers die leren je dit wel, bi jde wildkleur bourke heeft de man een blauwe voorhoofdsband en een pop niet, bi jde catharina heeft de man zwarte staartpennen en een pop nauwlijks maar nogmaals koop ze niet zomaar in de handel of op een beurs maar zoek een goede kweker.  ;)
oke, bedankt voor je antwoord  :-*, en ik koop sowieso niet meer zomaar in winkels/beurzen want dat is al een paar keer een miskoop geweest :-[, hier in veldhoven zit wel een kweker van Catharina parkieten, daar heb ik ook mijn broedkooien gekocht, ik zal hem een mailtje gaan sturen als alle grasparkieten eruit gaan, voor de bourke's zal ik even rond gaan vragen bij de vereniging. :thumsup:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: maart 18, 2012, 10:01:38 am »
bij mij zitten er 5 aymara's van het nestje van vorig jaar, 2 valkjes en nog 1 catharina (komt er dit voorjaar nog 1tje bij) en gaat voor nu nog goed, maar ga er ook niet mee broeden of op nest lijkende plekjes creëeren

daarnaast ook nog 3 grasjes trouwens en daar komen er van het voorjaar ook nog van bij