Auteur Topic: pesterige parkiet  (gelezen 2356 keer)

Offline Konstantinopel

• Eitje
  • *
pesterige parkiet
« Gepost op: april 04, 2012, 13:51:02 pm »
Beste parkietenliefhebbers ,

We hebben al enkele jaren parkieten en toen een tijd geleden het mannetje van het paartje stierf, hebben we een nieuwe parkiet gekocht om het vrouwtje gezelschap te houden. Dit vrouwtje, Joeksel, is al wat ouder en heeft last van ouderdomskwaaltjes, voornamelijk aan haar poten. Ze leek goed overeen te komen met haar nieuwe partner, Dexter, maar sinds kort merken we dat er steeds vaker ruzie is in de parkietenkooi. Dexter lijkt vaak in Joeksels pootjes te bijten en we vragen ons nu ook af of ze haar staartveren onlangs spontaan verloren heeft, of hij hier misschien ook een hand in heeft gehad. Gebeurt het vaker dat parkietenkoppels plots na enkele maanden niet meer goed overeenkomen? Is Dexters gedrag normaal of moeten we hem apart zetten om Joeksel te sparen? Is het leeftijdsverschil tussen hen misschien te groot?
Hij is trouwens niet voortdurend gemeen tegen haar, ze zitten vaak nog harmonieus naast elkaar op stok, maar minder dan vroeger.

Groetjes :thumsup:,
Konstantinopel

Offline smie

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
Re: pesterige parkiet
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2012, 17:03:37 pm »
De symtomen die je omschrijf horen bij kruiperziekte kijk google daar maar eens op  :(

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2012, 17:14:04 pm »
De symtomen die je omschrijf horen bij kruiperziekte kijk google daar maar eens op  :(

Er zal me wel iets ontgaan, maar waar baseer je dat op Smie? De staart in één keer kwijt kan ook schrikrui zijn, dan zitten de veren er binnen 6 weken weer. Het is al een oude pop begrijp ik. Ik weet niet veel van kruipersziekte, ik dacht dat dit juist bij jongere vogels zo was?

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2012, 17:28:11 pm »
idd bij jonge vogels maar heel veel grasjes zijn dragers van de ziekte, als haar mannetje de drager is kan hij de pop nu hebben besmet maar slechte pootjes zijn eigenlijk al kruipers.
Maar de man kan ook de staart eruit hebben getrokken vaak wijs dit op een tekort aan aminozuur en moet je dit kunstmatig bijvoeren.  ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2012, 18:42:38 pm »
Kruipersziekte lijkt mij wat al te kort door de bocht. Nu weet ik niet hoe oud de pop is, je noemt al wat ouder met de nodige kwaaltjes...

Wat bij mij als eerste te binnen schiet is dat het vaak voorkomt dat wanneer een parkiet ziek is zijn partner/groepsgenoten de vogel verstoten, het is immers een zwakke schakel in een groep prooidieren.
Nu heb ik ook de andere kant meegemaakt in de praktijk en dat is juist dat de partner nog zorgzamer word voor de zwakke vogel, maar vanuit instinct zal het eerder het eerste zijn.

Kruipersziekte weet ik niet beter dan dat parkieten er op latere leeftijd niet meer ziek van worden. Wel drager kunnen zijn en het door kunnen geven, maar ziek zullen ze er niet van worden...  (ik ga er trouwens vanuit dat je het over grasjes hebt toch?)

En wat slechte pootjes betreft.. er zijn veel aandoeningen waarbij de pootjes worden aangetast...

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2012, 19:35:57 pm »
Ik ging al meteen sputteren in mijn hoofd omdat er kruipersziekte wordt geroepen bij het verliezen van de staartveren,
sorry ik kan daar slecht tegen (kan wel zeggen ervaringsdeskundige met het gevogelte in onze voliere)   :seehearspeak:

Zou het zo kunnen zijn dat je misschien geen man en pop hebt, maar 2 poppen, dat werkt meestal namelijk niet zo goed samen in 1 kooi

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2012, 20:05:34 pm »
Ik ging al meteen sputteren in mijn hoofd omdat er kruipersziekte wordt geroepen bij het verliezen van de staartveren,
sorry ik kan daar slecht tegen (kan wel zeggen ervaringsdeskundige met het gevogelte in onze voliere)   :seehearspeak:

Zou het zo kunnen zijn dat je misschien geen man en pop hebt, maar 2 poppen, dat werkt meestal namelijk niet zo goed samen in 1 kooi

Dat je gaat sputteren kan ik inkomen maar als een grasparkiet zijn staartpennen laat vallen is het 9 van de 10 ook kruipersziekte, ik hoop van harte dat het iets minder erg is en dat ze over 6 weken weer een vrolijke staart heeft, het kan zijn dat de kweker aminozuur toevoegde aan zijn voeding ( aminozuren bevinden zich ook aan het begin van elke staartpen waardoor ze deze zelf misschien heeft uitgetrokken) en van een schrik de staartpennen gooien kom ook voor, rare poten kan komen door een kalkgebrek die ze in haar jeugd heeft gehad, sepia, mineralen en split/grit is moet er voor deze altijd in de buurt zijn. Kruipersziekte op latere leeftijd kan wel maar dit zijn dan een beetje sukkeltjes die van de ene aandoening naar de andere gaan. ;)

Nogmaals sputteren hoeft niet en over 6 weken zal de staart er hopelijk weer zijn.  :thumsup:

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2012, 20:07:12 pm »
Beste parkietenliefhebbers ,

We hebben al enkele jaren parkieten en toen een tijd geleden het mannetje van het paartje stierf, hebben we een nieuwe parkiet gekocht om het vrouwtje gezelschap te houden. Dit vrouwtje, Joeksel, is al wat ouder en heeft last van ouderdomskwaaltjes, voornamelijk aan haar poten. Ze leek goed overeen te komen met haar nieuwe partner, Dexter, maar sinds kort merken we dat er steeds vaker ruzie is in de parkietenkooi. Dexter lijkt vaak in Joeksels pootjes te bijten en we vragen ons nu ook af of ze haar staartveren onlangs spontaan verloren heeft, of hij hier misschien ook een hand in heeft gehad. Gebeurt het vaker dat parkietenkoppels plots na enkele maanden niet meer goed overeenkomen? Is Dexters gedrag normaal of moeten we hem apart zetten om Joeksel te sparen? Is het leeftijdsverschil tussen hen misschien te groot?
Hij is trouwens niet voortdurend gemeen tegen haar, ze zitten vaak nog harmonieus naast elkaar op stok, maar minder dan vroeger.

Groetjes :thumsup:,
Konstantinopel

Dexter heeft waarschijnlijk last van zijn hormonen  ;)