Auteur Topic: Pyrhurra bijt  (gelezen 7242 keer)

Offline Kitten1984

• Bevrucht eitje
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Pyrhurra bijt
« Gepost op: april 23, 2012, 07:57:46 am »
Ik heb het al gezegd in het voorstel forum. We hebben een pyrhurra, Phoebus en hij bijt mijn vriend en mijn dochter.

Toen ik stopte met de zebravinken heb ik wat broedkooien weggedaan en er was iemand voor gekomen en die wilde heel graag mijn kunststof broedkooien hebben, die ik eigenlijk niet in de verkoop had omdat ze beschadigd waren. Die man stelde voor om zijn tamme vogel te ruilen.
We zijn meegereden en kennis gemaakt met Phoebus(die toen nog Kwibus heette). Ik vond hem gelijk geweldig, maar zei de man: hij was beste vrienden met zijn zoon en zo uit het niets viel Phoebus aan, maar alleen kinderen.

Op zich geen probleem aangezien mijn dochter wat huiverig is voor bijten. Phoebus bleek een hele lieve knuffelige vogel, zowel naar mij als mijn vriend. Mijn dochter moest hij inderdaad niks van hebben en ik had zoiets van laat maar. Vorig jaar wilde mijn vriend hem aaien in de kooi, wat hij vaker deed en toen knauwde Phoebus zo in 1 keer in zijn vinger. Het was geen vreemde situatie voor hem, hij was niet angstig.

Naar mij bleef hij lief, alleen wat afstandelijk en als ik mijn vingers door de tralies had(om waterbakje eruit te halen of deurtje open te doen) stoof Phoebus erop af om te bijten.

Ik heb sinds kort een handopfok valkje en sinds die er is, is Phoebus heel aanhankelijk. Hij klimt uit de kooi en vloog zelfs naar mijn hoofd om in mijn nek te nestelen toen ik de vogelkamer binnenliep. Gister zat hij lekker bij me terwijl ik het valkje voerde en mijn dochter was er ook bij. Toen ze langs me liep, haalde Phoebus uit naar haar. Moment later klom hij heel behoedzaam naar beneden en ging bij mijn dochter op de schouder zitten.

Hij was zo rustig dat ik dacht, zou hij dan toch weten dat ze niks doet? Ik zei dat ze geen onverwachte bewegingen moest maken en niet naar hem kijken(voor het geval hij besloot haar neus te bijten oid). Phoebus speelde wat met haar haar zoals hij ook bij mij deed en toen zo uit het niets, greep hij haar oor. Drama natuurlijk en ze had een driehoekje van zijn snavel op haar oor.

Ik heb Phoebus zonder een woord te zeggen in zijn kooi gezet en hem genegeerd.

Heeft iemand enig idee waarom hij zulk gedrag vertoond? En hoe kan ik het stoppen? Mijn dochter wil ook graag met hem kroelen en mijn vriend wil hem ook weer kunnen aaien.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Pyrhurra bijt
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2012, 12:12:38 pm »
weet je de leeftijd van phoebus
zou het kunnen dat hij broeds word en zo jou wil beschermen en alles aanvalt wat hem in de weg staat  ???

Offline Kitten1984

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2012, 12:24:07 pm »
Ik heb echt geen idee hoe oud hij is. Hij was eerst van een oudere vrouw en toen van die man.

Heb hem zelf sinds 2010

Offline smie

• Broedrijp
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2012, 12:48:57 pm »
heeft tie een ring aan? Daar staat het geboortejaar op. ;)

Offline Kitten1984

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #4 Gepost op: april 23, 2012, 12:59:02 pm »
Nee hij is ringloos anders was het makkelijk geweest ja.

Daarnet waren ik en mijn dochter boven om het valkje te voeren en Phoebus mocht bij me zitten. Hij liep over mijn armen heen en hield duidelijk een oog op mijn dochter. Ze stond rechts van me en Phoebus liep dus op mijn onderarm en zette zijn nekveren op en hing naar voren. Ik heb hem terug naar mijn schouder gestuurd, want het leek alsof hij haar aan wilde vliegen.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2012, 13:14:46 pm »
dus toch een stuk bescherming naar jou toe hoor

kan je ham niet straffen telekns hij het wil doen, vastpakken,niks zeggen en wegzetten (niet in de kooi ,kooi moet veilige plaats blijven)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2012, 14:08:43 pm »

Je ziet en hoort dit probleem wel vaker bij pyrrhura's.
Ik denk niet dat het broeds zijn het probleem is, ook niet zijn leeftijd en ik denk ook niet dat het bescherming is, dus geen van bovengenoemde verklaringen.
Ik denk dat het deels pyrrhura eigen is en deels een verkeerde opvoeding en die opvoeding te snel willen ombuigen.
Zelf hebben wij Ziggy, ook een pyrrhura molinae. Ziggy is hier geboren en een lekker tam dingetje. Toen hij klein was hadden mijn man en kind weinig eblangstelling voor hem. Dat vond ik toen niet zo erg, ik vond m wel leuk en mijn andere kind ook, daar kon Ziggy het wel mee doen dacht ik. Dat is ook zo voor Ziggy. (dus bijna dezelfde situatie als bij jou, jij hebt Phoebus 2 jaar en je dochter toont nu pas echt belangstelling)
Maar als mijn man of kind nu ineens belangstelling toont (of als mijn man m moet verzorgen als ik er niet ben), dan hoeft Ziggy hen niet meer! En dat uit Ziggy door flink te bijten! En tsja, dat is onze eigen schuld. Dit kan je evranderen door langzaam de ander voor Ziggy te laten zorgen en jezelf terug te trekken. In onze situatie werkt dat niet goed, daar zijn man en kind niet voldoende voor gemotiveerd. Maar dat ligt dus aan hen, niet aan Ziggy. Waarschijnlijk heeft onze Ziggy daardoor ook een voorkeur voor vrouwen ontwikkelt.
Ik zou voorstellen dat je kind wat lekkers aan Phoebus mag geven elke keer als hij eruit komt. En dat je het zo langzaam opbouwt.

Overigens is in oren bijten sowieso een "gaaienprobleem" gewoon geen gaai of pyrrhura op de schouder laten waar je geen overzicht hebt.

Offline Kitten1984

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #7 Gepost op: april 25, 2012, 13:37:57 pm »
Phoebus deed gister toch apart.

Hij vind het handopfokvoer wel lekker en als ik klaar ben met valkje voeren hou ik nog wel es wat over. Dat mag Phoebus dan hebben en dat voer ik hem dan. Nu klapperde hij gister opeens heel licht met zijn vleugel dat ik hem aaide en hij kraaide heel typisch en heel zacht. Hij lag ook helemaal plat op mijn hand.

Bezorgd aaide ik hem op de rug en toen tilde hij zijn staart op...maf beest shootme

Wat voor gedrag is dat dan?

Offline sandra

• Broedrijp
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2012, 14:00:35 pm »
 :) uhh paringsgedrag? Is hij geen zij?

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #9 Gepost op: april 25, 2012, 14:37:29 pm »
Maar even niet meer op de rug aaien  ;)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #10 Gepost op: april 25, 2012, 15:44:45 pm »
Ook het pap geven activeert het broedse gedrag. Lekker zacht en lekker warm, alsof het door jou is opgegeven voor haar, net als een partner zou doen. Zelf zou ik als ik jou was een stapje terug doen, hij of zij vertoont echt partnergedrag naar jou en dat geeft frustratie, dus bijtgedrag naar de rest.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: april 25, 2012, 18:26:31 pm »
Ja is partnergedrag naar jou toe, negeren en wegzetten ;) Jij kan immers zijn partner niet zijn ;) Wat betreft het bijten: Koosje (ook een pyrrhura) is ook nogal bijterig, is alleen op mij gericht en heeft ronduit een hekel aan bijvoorbeeld mijn buurmeisje en mijn zoon ;) Mij bijt ie niet snel, maar zelfs dat af en toe.. als ik hem op laat stappen om te douchen bijt hij altijd eerst in mijn vinger om daarna vol opwinding te blijven zitten tot we bij de douche zijn. Het lijkt een vorm van opwinding te zijn, geen idee. Ik negeer het en doe alsof er niets aan de hand is maar hij blijft het doen ;)

Offline Kitten1984

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #12 Gepost op: april 26, 2012, 17:37:13 pm »
Vandaag heel ander gedrag bij Phoebus...heel stil..veren opgezet en zijn eten was nauwelijks aangeraakt en hij wilde absoluut in zijn kooi blijven. Wilde wel kroelen, maar in de kooi. Als hij ademde ging het staartje zichtbaar heen en weer.

Ik heb een blok in de kooi gehangen, want het deed me heel erg denken aan legnood(en toch zeg ik nog steeds 'hij'). Daarnaast lading vers fruit, trosgierst en eivoer gegeven en de kamer wat warmer gehouden.

Hopen dat hij er boven komt en als er een ei ligt, moet hij toch een andere naam en zal ik 'girl' zeggen hahah

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #13 Gepost op: april 26, 2012, 17:50:18 pm »
Heeft hij ook een "dikke kont"
Bij legnood helpt stomen met waterdamp.
maar het klinkt duidelijk als een vogel die zich niet prattig voelt.
ik zal overleggen met een vogelarts.
Als ik het goed heb is Hedwig vanavond telefonisch bereikbaar tot half 8 of 8 uur!

Offline Kitten1984

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #14 Gepost op: april 26, 2012, 19:27:57 pm »
Hij zit helemaal wijd op de stok en volgens mij wel een wat dikker kontje(mag niet aan zitten). Heb daarom de zijkanten afgedekt met handdoeken en de warmtelamp erboven gehangen. Mijn ervaring is dat warmte echt super helpt.

Dus duimen maar dat hij/zij een eitje legt