Ik heb het al gezegd in het voorstel forum. We hebben een pyrhurra, Phoebus en hij bijt mijn vriend en mijn dochter.

Toen ik stopte met de zebravinken heb ik wat broedkooien weggedaan en er was iemand voor gekomen en die wilde heel graag mijn kunststof broedkooien hebben, die ik eigenlijk niet in de verkoop had omdat ze beschadigd waren. Die man stelde voor om zijn tamme vogel te ruilen.
We zijn meegereden en kennis gemaakt met Phoebus(die toen nog Kwibus heette). Ik vond hem gelijk geweldig, maar zei de man: hij was beste vrienden met zijn zoon en zo uit het niets viel Phoebus aan, maar alleen kinderen.
Op zich geen probleem aangezien mijn dochter wat huiverig is voor bijten. Phoebus bleek een hele lieve knuffelige vogel, zowel naar mij als mijn vriend. Mijn dochter moest hij inderdaad niks van hebben en ik had zoiets van laat maar. Vorig jaar wilde mijn vriend hem aaien in de kooi, wat hij vaker deed en toen knauwde Phoebus zo in 1 keer in zijn vinger. Het was geen vreemde situatie voor hem, hij was niet angstig.
Naar mij bleef hij lief, alleen wat afstandelijk en als ik mijn vingers door de tralies had(om waterbakje eruit te halen of deurtje open te doen) stoof Phoebus erop af om te bijten.
Ik heb sinds kort een handopfok valkje en sinds die er is, is Phoebus heel aanhankelijk. Hij klimt uit de kooi en vloog zelfs naar mijn hoofd om in mijn nek te nestelen toen ik de vogelkamer binnenliep. Gister zat hij lekker bij me terwijl ik het valkje voerde en mijn dochter was er ook bij. Toen ze langs me liep, haalde Phoebus uit naar haar. Moment later klom hij heel behoedzaam naar beneden en ging bij mijn dochter op de schouder zitten.
Hij was zo rustig dat ik dacht, zou hij dan toch weten dat ze niks doet? Ik zei dat ze geen onverwachte bewegingen moest maken en niet naar hem kijken(voor het geval hij besloot haar neus te bijten oid). Phoebus speelde wat met haar haar zoals hij ook bij mij deed en toen zo uit het niets, greep hij haar oor. Drama natuurlijk en ze had een driehoekje van zijn snavel op haar oor.
Ik heb Phoebus zonder een woord te zeggen in zijn kooi gezet en hem genegeerd.
Heeft iemand enig idee waarom hij zulk gedrag vertoond? En hoe kan ik het stoppen? Mijn dochter wil ook graag met hem kroelen en mijn vriend wil hem ook weer kunnen aaien.