Auteur Topic: Nieuwe Pyrrhura! (rocky!)  (gelezen 12925 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: Nieuwe Pyrrhura! (rocky!)
« Reactie #30 Gepost op: mei 28, 2012, 11:17:37 am »
Wieken hangt ook erg af van je situatie vind ik.
Hier zijn ze wel gewiekt.
Maar met dit weer bijv staat de deur naar de tuin, die zich in de woonkamer bevindt, de hele dag open en vooral jongste loopt in en uit. Naast alle andere zaken is het voor mij dus een hele uitkomst dat ze gewiekt zijn, want ze kunnen er nu gewoon uit.

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #31 Gepost op: mei 28, 2012, 17:02:33 pm »
Dat heb ik hier ook, ik kan de raam atm niet open doen want we hebben er nog geen hoor voor, en hij kan zo naar buiten vliegen als we niet goed uitkijken (hij kijkt wel graag naar buiten)

Offline kreef

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #32 Gepost op: mei 28, 2012, 20:53:03 pm »
Ik kijk het ook zeker aan hoe het gaat,met het wieken of niet, hij is ook al een keer perongelijk naar buiten gevlogen, toen de kinderen de deur niet goed dicht hadden gedaan, maar hij bleef in de tuin zitten  en kon ik hem gelukkig gewoon ophalen.
Nu doen we het zo, `s morgens mag hij een tijd rondvliegen, dan gaat hij in zijn kooi en tussen de middag en  `savonds mag hij weer een hele tijd uit de kooi, voor de rest staat zijn grote kooi buiten[als het mooi weer is natuurlijk]
Met duikvluchten bedoel ik inderdaad dat hij rondjes vliegt door de kamer [en hard] en dan kan hij het ene momentvlak bij het plavond vliegen en iets later in  de keuken onder de tafel doorvliegen, van hoog naar laag en van links naar rechts.en dat wil ik hem [nog]niet afnemen. en dat is ook leuk om naar te kijken

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #33 Gepost op: mei 28, 2012, 22:55:21 pm »
Ik kijk het ook zeker aan hoe het gaat,met het wieken of niet, hij is ook al een keer perongelijk naar buiten gevlogen, toen de kinderen de deur niet goed dicht hadden gedaan, maar hij bleef in de tuin zitten  en kon ik hem gelukkig gewoon ophalen.
Nu doen we het zo, `s morgens mag hij een tijd rondvliegen, dan gaat hij in zijn kooi en tussen de middag en  `savonds mag hij weer een hele tijd uit de kooi, voor de rest staat zijn grote kooi buiten[als het mooi weer is natuurlijk]
Met duikvluchten bedoel ik inderdaad dat hij rondjes vliegt door de kamer [en hard] en dan kan hij het ene momentvlak bij het plavond vliegen en iets later in  de keuken onder de tafel doorvliegen, van hoog naar laag en van links naar rechts.en dat wil ik hem [nog]niet afnemen. en dat is ook leuk om naar te kijken

hij is nu vanavond ook uit gegaan, voor het eerst met visite en hij deed dat inderdaad ook.. maar hij moet de woonkamer nog wel verder ontdekken!
Rocky vliegt wel meteen naar mij of mn vriendin toe en als we onze hand in de lucht houden vliegt die ook daarheen.. wel grappig haha

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #34 Gepost op: mei 28, 2012, 23:43:36 pm »
wat ik ook nog wou vragen;

appels, mogen ze ook de pit? en kiwi met pit? en banaan? en rouwe/gekookte peren/specibonen/snijbonen/andijvie etc?

Wat me ook opvalt, nu het 's avonds is.. en de kooi staat gewoon open.. gaat die niet meer vliegen maar rotzooien rond de kooi haha

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
« Reactie #35 Gepost op: mei 29, 2012, 00:01:58 am »
Ik zou de pitten er maar uithalen . Die zijn niet goed  ;)
De rest van groente en fruit mogen ze gewoon hebben , sterker nog beetje extra en verse groente en fruit is juist goed .
Van kiwi weet ik het niet , die geef ik weer niet vanwege al die kleine pitjes .
Groente en fruit wat gekookt is zijn toch al een hoop vitaminen kwijt ? In de natuur eten ze het ook rouw : ;)

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #36 Gepost op: mei 29, 2012, 00:05:32 am »
Ik zou de pitten er maar uithalen . Die zijn niet goed  ;)
De rest van groente en fruit mogen ze gewoon hebben , sterker nog beetje extra en verse groente en fruit is juist goed .
Van kiwi weet ik het niet , die geef ik weer niet vanwege al die kleine pitjes .
Groente en fruit wat gekookt is zijn toch al een hoop vitaminen kwijt ? In de natuur eten ze het ook rouw : ;)

Dus wat je wilt zeggen, ze mogen alle soorten fruit/groente rouw.. behalve advocado (en sla goed afspoelen ivm advocado)? En geen pitjes geven :-)

nadeel is dat rocky zo dol is op appel.. dat zijn neusgaatjes ook helemaaal bedekt zijn, zijn hele smoeltje zit onder.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2012, 00:07:14 am door ortix »

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #37 Gepost op: mei 29, 2012, 00:18:38 am »
Alle soorten groente en fruit Rouw mogen ze hebben .
Uiteraard geen avocado , maar gewoon verse sla zit toch geen avocado in dus waarom afspoelen ?
Een pyrrhura is ongeveer even groot als een Aratinga pertinax of een Brotogeris ( mijn avatar )
Die zijn gek op appel  en als hun snavel vol zit met voer dan maken ze die gewoon ffe schoon hoor  :)
En inderdaad geen pitten .

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • los pajaros
« Reactie #38 Gepost op: mei 29, 2012, 04:58:29 am »
Ik was de maiskolf vergeten .
Ze krijgen elke dag een halve maiskolf en die gaat schoon op  :) Ook heel gezond en wat ze in de vrije natuur ook eten .

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #39 Gepost op: mei 29, 2012, 08:41:24 am »
Ze mogen al het groente en fruit behalve avocado.
Appelpitjes, perenpitjes zijn niet gezond. Pitten van kersen ed geef ik ook niet. Druiven geef ik wel gewoon met pit.
De pitjes in kiwi kan je gewoon geven, zowel van de groene als van de gele kiwi. Net zoals aardbeien
Ik was en spoel alles af ivm chemsiche stoffen en daarom krijgen ze ook geen schil van banaan, citrus ed.
Sla bevat geen avocado, dus hier maak je een gedachtensprong die ik niet goed volg. Sla bevat wel weinig voedingswaarde en veel vocht, hier krijgen ze het bijna nooit.
Uien vinden ze vaak niet lekker.
Gekookte groente mogen ze ook, maar dan gekookt zonder zout.
Hier vinden ze soms een bepaalde groente rauw lekkerder dan gekookt, maar bloemkool bijv vinden ze gekookt lekkerder dan rauw.
Ik geef vaak meerdere soorten per dag en dan in kleine hoeveelheden.
Elke dag hetzelfde geven ben ik geen voorstander van ivm te weinig afwisseling of teveel van het goede.

Je hoort vaak dat ze dol zijn op appel en komkommer. Misschien ligt dat ook aan wat je ze veel geeft; bijna al mijn gaaien en gaaitjes hebben een voorkeur voor wat "exotischer" fruit. Hier een lijstje met wat de mijne zoals eten:

fruit:
druif, nectarine, kiwi, perzik, meloen (vooral de gallia en die oranje vinden ze lekker), mango, kers, pruim, mais, cranberries, peer, appel, banaan, braam, framboos, bosbes, aalbes, ananas (wat minder graag), mandarijn, sinaasappel,
groente:
witlof, paprika, peper, tomaat, komkommer, broccoli, tuinerwtjes, tauge, andijvie, spruitjes, zuurkool, boerenkool, rode kool, sperzieboon, sugarsnap, peultjes, bloemkool, wortel, mais, kikkererwten, bruine bonen

En ik zal vast nog veel vergeten zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 11:04:14 am door Lejah »

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #40 Gepost op: mei 31, 2012, 10:47:56 am »
Ah oke, dit is heel erg duidelijk. Toch valt het me op dat die voorkeur heeft voor appels, en geen bloemkool, banaan, kiwi etc.. Vanaaf eens spercibonen proberen!

Wat mij verder opvalt is dat hij echt naar zijn zin heeft nu die rond kan vliegen, ik ga hem ook niet kortwieken. Rocky is zo slim dat hij al op commando van hand(mijn) tot mijn partners hand kan vliegen..

Verder vond die het 's avonds heel erg leuk om achter de kussens van onze bank heen en weer te rennen, en dan ineens op zijn zij/rug gaat leggen haha
Ik zal is proberen om daarvan een filmpje te maken, ziet er echt grappig uit.

Verder laat die zich aanraken, als we zijn vleugels uit willen klappen doet hij ze ineens voor 2 seconden omhoog!
Rocky gaat ook naar onze visite toe om te kijken wie deze mensen zijn.. en hij wordt aanhankelijk (en dat is te merken)

Hij houdt er alleen heel erg van om eruit te zijn want zodra we 's ochtend te woonkamer binnenstappen begint die daar al druk te doen in de kooi haha

Nadeel is dat hij ons en zichzelf aan het uittesten is, met bijten dus.. maargoed geen reactie op geven en hem meteen afleiden zou moeten werken om dit tegen te gaan!
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 10:49:37 am door ortix »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #41 Gepost op: mei 31, 2012, 12:19:39 pm »
goe bezig daar  :thumsup:

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #42 Gepost op: juni 03, 2012, 23:46:19 pm »
Vanavond huishouden gedaan (grote beurt) stofzuigen etc etc (3 verdiepingen) en raad eens.. rocky bleef constant bij me zitten haha. Volgens mij heeft die het prima naar zijn zin gehad.. alleen mn vriendin liep zeg maar zonder t-shirt en rocky dacht yes! maar hij/zij heeft best wel scherpe nageltjes hahaha

verder kan ik rocky al aardig beetpakken van buitenaf en aaien, kriebelen, vleugels oppakken etc. Nu na 1.5 week stapt die ook meteen op als we dat roepen/willen "stap op" :-) gaat echt snellll

en ohja, hij zit nu onder mn kin op mijn t-shirt en heletijd te "tand knarsen" ofzo echt weird beetje kriebelen met mn kin haha
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2012, 23:49:22 pm door ortix »

Offline ortix

• Net geringd
« Reactie #43 Gepost op: juni 07, 2012, 22:36:10 pm »
nog een kleine update met een aantal video filmpjes :-)  :dance:

Hier zit rocky in het haar van mijn vriendin te spelen
http://www.youtube.com/watch?v=OvZif-hujhs

Hier is rocky `fruit` aan het eten (snijbonen en courgette)
http://www.youtube.com/watch?v=_ePfLrmsiVA

En we hebben ook ontdekt dat rocky gek op zonnepitten is (zoals gewonelijk) en de walnoten van Vivke doet die ook een moord voor haha
http://www.youtube.com/watch?v=ZmNbmFbdomc

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #44 Gepost op: juni 07, 2012, 22:40:58 pm »
Hier is rocky `fruit` aan het eten (snijbonen en courgette)

hum hum ,snijbonen en courgette zijn wel groenten hé ferry  tongue2

oohh en btw, laat rocky toch wat langer bij sil zitten ,ze heeft hem net en je pakt hem weer af cheesy2