Hoi vogelliefhebbers,
Misschien was dit al bij jullie bekend, maar wij hebben dit helaas nu voor het eerst meegemaakt.
Ik hoorde de pyrrhura's een beetje tekeer gaan, ik lag ff plat op de bank, mannetje was in de schuur bezig.
Tot ik maar even ging kijken wat er aan de hand was.
Ik dacht dat Speedy en Moppie ruzie hadden, ik zag ze fladderen aan een speelketting met daaraan een figuurtje.
Terwijl ik erheen loop en tegen ze zeg, "heej heej, doe eens lief tegen elkaar, er is plek zat voor allebei".
Speedy ging direct opzij maar Moppie bleef hangen.
Hier klopte iets niet...ik zag ineens dat zijn onder snavel vast zat aan dat ringetje.
Daar heeft ie het tussen weten te krijgen, maar kon niet meer los komen.
Jeetje....pffffff ik doe meteen de deur van de kooi open, ondersteun Moppie met mijn rechterhand en maak met mijn linkerhand vanaf de bovenkant van de kooi, dat haakje los van de tralie.
En met het komplete speeltje heb ik hem tegen mij aan.
Ik was erg geschroken, omdat ik zag dat het dus echt vast zat om zijn ondersnavel, zijn tong was gelukkig niet vast, of beschadigd.
Ik riep vlug mijn man erbij, en samen hebben we met 2 punttangen dat ringetje wijder kunnen trekken, zodat ik zijn snavel er weer tussenuit kon krijgen.
Pffffff ja ik heb het er wel benauwd van gekregen hoor. Het bangst was ik nog voor, dat als zijn snavel maar niet afbrak.
Heb hem nog ff tegen mij aan gehouden en een slokje water gegeven, toen weer terug gezet en hem een pijnboompit gegeven, die at hij gelukkig op.
Hij ging weer rustig zitten, met oogjes dicht en pootje omhoog getrokken, dus riep ik hem om nog een pitje te komen halen, dit deed hij gelukkig ook, maar het zal de schrik zijn.
Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt, met mijn valkparkieten, maar die ringetjes moet ik maar zien te vervangen voor wat anders.