Auteur Topic: Een kleine waarschuwing voor sleutelringetjes (aan speeltjes)  (gelezen 3339 keer)

Offline pyrrhura_lover

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
Een kleine waarschuwing voor sleutelringetjes (aan speeltjes)
« Gepost op: augustus 07, 2012, 17:47:50 pm »
Hoi vogelliefhebbers,

Misschien was dit al bij jullie bekend, maar wij hebben dit helaas nu voor het eerst meegemaakt.
Ik hoorde de pyrrhura's een beetje tekeer gaan, ik lag ff plat op de bank, mannetje was in de schuur bezig.
Tot ik maar even ging kijken wat er aan de hand was.
Ik dacht dat Speedy en Moppie ruzie hadden, ik zag ze fladderen aan een speelketting met daaraan een figuurtje.
Terwijl ik erheen loop en tegen ze zeg, "heej heej, doe eens lief tegen elkaar, er is plek zat voor allebei".
Speedy ging direct opzij maar Moppie bleef hangen.
Hier klopte iets niet...ik zag ineens dat zijn onder snavel vast zat aan dat ringetje.
Daar heeft ie het tussen weten te krijgen, maar kon niet meer los komen.
Jeetje....pffffff ik doe meteen de deur van de kooi open, ondersteun Moppie met mijn rechterhand en maak met mijn linkerhand vanaf de bovenkant van de kooi, dat haakje los van de tralie.
En met het komplete speeltje heb ik hem tegen mij aan.
Ik was erg geschroken, omdat ik zag dat het dus echt vast zat om zijn ondersnavel, zijn tong was gelukkig niet vast, of beschadigd.
Ik riep vlug mijn man erbij, en samen hebben we met 2 punttangen dat ringetje wijder kunnen trekken, zodat ik zijn snavel er weer tussenuit kon krijgen.
Pffffff ja ik heb het er wel benauwd van gekregen hoor. Het bangst was ik nog voor, dat als zijn snavel maar niet afbrak.
Heb hem nog ff tegen mij aan gehouden en een slokje water gegeven, toen weer terug gezet en hem een pijnboompit gegeven, die at hij gelukkig op.
Hij ging weer rustig zitten, met oogjes dicht en pootje omhoog getrokken, dus riep ik hem om nog een pitje te komen halen, dit deed hij gelukkig ook, maar het zal de schrik zijn.
Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt, met mijn valkparkieten, maar die ringetjes moet ik maar zien te vervangen voor wat anders.

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
Re: Een kleine waarschuwing voor sleutelringetjes (aan speeltjes)
« Reactie #1 Gepost op: augustus 07, 2012, 17:52:50 pm »
pffff wat een geluk dat je thuis was zeg  :hot:

Ik had zoiets al eens eerder gehoord en ik bind hier alles vast met touwt(sisal)
Ook die draaidingen gebruik ik niet als ik ze te klein vind.

Offline pyrrhura_lover

• Pas uitgevlogen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2012, 18:10:19 pm »
Ja Betty, ik ben zeker blij dat ik thuis was, maar ook dat ik niet echt lag te slapen.
Het is misschien beter dat ik ook dat sisaltouw ga aanschaffen.
Dit wil ik niet nog eens mee maken.
In bouwmarkten liggen die klossen toch?
En in verschillende dikte?
Zal morgen eens kijken.

Offline pyrrhura_lover

• Pas uitgevlogen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2012, 18:13:46 pm »
Doordat ik net aan het zoeken was over het net, over sisaltouw, kom ik dit tegen.....pffffff wordt je ook niet vrolijk van.

http://forum.sennapapegaaien.nl/viewtopic.php?p=66113

Offline ecyoj

• Pas uitgevlogen
  • Miss Elmo
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2012, 18:46:22 pm »
ben gelijk alles aan nakijken of er wat tussen zit dat Elmo zeer kan doen  :o

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2012, 18:49:02 pm »
Pfff wat zullen jullie geschrokken zijn.....
gelukkig is het goed afgelopen.

Het rottige is dat aan bijna al het speelgoed wel gevaren kleven, ik heb ook eens gehoort van een aga die dood ging door een stukje katoen, vogels die naar verstrikt raken in sisal(wat overigens weer wel verteerd in het maagdarm kanaal), afgelopen weekend het verhaal van kim haar aga die met zijn pootje in een touwtje van het slaapzakje verstrikt raakte, bijna gelijktijdig een vriendin die mailde dat ze haar aga uit het slaapzakje had moeten knippen omdat zijn koppie er in vast zat. Zelf heb ik eens meegemaakt dat Vaaltje haar pootje in het metaal van een knijper vast zat.....en Happy heeft met zijn koppie tussen een smal plekje van de kooi (daar waar die open geklapt kon worden) klem gezeten. Babbel heeft eerns met zijn snavel in een belletje vastgezeten, het manneke dat toch al een probleem met de bloedstolling had heeft weken een pimpelpaars snaveltje gehad (mijn kaboutertje blauwneus...)
Het gevaar zit hem dus continue in hele kleine dingen. op blijven letten wat je ze geeft en wat ze er mee doen, blijven controleren op scherpe randjes en af en toe een schiet gebedje doen.....

Hou hem maar even goed in de gaten, kan best zijn dat eten wat pijnlijk is. biedt hem daarom maar extra zachte dingen aan als fruit en evt wat trosgierst.Mocht hij echt pijn hebben kan je overwegen wat metacam voor hem te vragen, hij mag gewoon een druppeltje van de katten dosering hebben.

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2012, 19:02:08 pm »
Doordat ik net aan het zoeken was over het net, over sisaltouw, kom ik dit tegen.....pffffff wordt je ook niet vrolijk van.

http://forum.sennapapegaaien.nl/viewtopic.php?p=66113

Dat gaat over katoen, dat had ik eerst ook maar door dat verhaal heb ik nu sisal. ;)
Ik heb hier vorig jaar dus ook uit een jonkie uit een lus moeten halen, ik had trosgierst met touw opgehangen, ja en dubbel eroverheen he.
en als dan het trosgierst op is krijg je een lus...Godzijdank waren we thuis  :hot:
Dus zorgen voor stakke knopen ach en de losse eindjes zijn ook heeeeeeeeeeel interesant  :)

Offline pyrrhura_lover

• Pas uitgevlogen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2012, 19:19:01 pm »
pfffffff je schrikt hier toch wel van hoor, dit had ik met mijn valkparkieten nooit.
En ja, hier spelen ze met halve houten wasknijpers, die ijzeren veren heb ik eruit gehaald.
Wel heb ik idd katoen op speeltjes hangen, zoals een driehoek schommel, tjonge.. dan blijft er niet veel over he als ik dat er allemaal uit zou moeten halen.
Ja ik hou Moppie in de gaten, hij eet gelukkig en heeft ook weer een grote snavel (mond)

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2012, 19:25:29 pm »
hier heb ik ook katoenen speelgoed en ook slaapzakjes......
gewoon goed observeren. en weghalen wat je niet vertrouwd!

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2012, 22:17:41 pm »
Die katoenen schommels hebben ze hier ook hoor en ook katoenen zittouwen en halve wasknijpers en andere stokjes krijgen ze hier ook.

Kid presteert het om zo'n plastic baby sleutelhanger te versnipperen  :o
oooh en van het katoenen zittouw,voor papegaaien notabene, knabbelt hij de hele plastic eindstukken in stukken.
Dus ja dan zou er heeeeeeeel weinig overblijven om mee te spelen....

(als er nog meer typo's inzitten moeten jullie maar overheen lezen hoor)  ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2012, 22:19:23 pm door Betty »

Offline ecyoj

• Pas uitgevlogen
  • Miss Elmo
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2012, 23:04:05 pm »
ik heb alles nu beetje veranderd dus denk dat het nu wel save is .
eneu tyos bij mij zit het altijd vol mee hahahah :-[

Offline pyrrhura_lover

• Pas uitgevlogen
« Reactie #11 Gepost op: augustus 08, 2012, 09:56:54 am »
Goedemorgen allemaal,

Hebben jullie er nog wel van kunnen slapen? Nou ik wel hoor, tot gisteravond laat hebben we Moppie goed in de gaten gehouden en er was niks anders dan anders aan hem te merken.
Zo konden wij met een gerust hart naar bed.
En vanmorgen was het weer kabaal, Moppie is de aanstichter, die krijst het hardst, dit is ons verwelkomst comitee.
Ze hangen alle 4 aan de tralies, omdat ze weten dat ze eruit mogen, maar ze moeten ff geduld hebben.
Eindelijk hebben we ze nu zover, dat ze niet meer weg vliegen vanaf de kooi, omdat Speedy altijd naar beneden viel en de anderen nu ook iets meer gekortwiekt zijn.
Ze blijven nu netjes op de hand zitten, alle 4 tegerlijk, zo lief.
De oudste dochter loopt nu door de kamer met ze, op de schouder.
Moppie heeft weer praatjes, het bad staat al klaar, dus hij zal er straks wel weer als eerste induiken, zoals altijd.

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: augustus 08, 2012, 10:46:02 am »
hahahaaa geen zorgen hoor, prima geslapen ;)

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #13 Gepost op: augustus 08, 2012, 10:47:50 am »
oooh gelukkig dat klinkt allemaal goed  :thumsup:

Offline Mariss

• Pas uitgevlogen
« Reactie #14 Gepost op: augustus 08, 2012, 13:46:13 pm »
Ik probeer zeker om de week de speeltjes te vervangen, die met andere speeltjes vervangen, en dan de ''oude'' controleren op loshangende dingentjes of waar ze zich aan pijn kunnen doen.
Na 2 weken begint het liedje weer opnieuw, kunnen de speeltjes die bij ronde 1 goed zijn bevonden zo terug.