Auteur Topic: Nieuw en opzoek naar een Pyrrhura  (gelezen 3605 keer)

Offline IreneD

• Bevrucht eitje
  • **
Nieuw en opzoek naar een Pyrrhura
« Gepost op: september 24, 2012, 10:41:00 am »
Hallo allemaal!

Mijn naam is Irene, kom uit Sassenheim (in de buurt van Leiden) en ben opzoek naar een jonge Pyrrhura.

Via dit forum hoop ik iemand te kunnen vinden die mij hieraan kan helpen  :)
Ik heb nog geen ervaring met parkieten dus ga er vanuit dat ik me via dit forum ook wat meer kan inlezen.

Tips zijn welkom!  ;D

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: Nieuw en opzoek naar een Pyrrhura
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2012, 11:16:29 am »
Welkom Irene!

Maakt het ook uit welke soort pyrrhura?
En waarom ga je voor een pyrrhura kiezen?

Pyrrhura's zijn leuk hoor! Ik heb er zelf ook eentje, een molinae.

Offline IreneD

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2012, 11:32:48 am »
@Lejah; Ik ga eigenlijk voor een Pyrrhura, omdat een vriendin van mij die in het dieren wereldje zit mij op dit soort wees. Ik ben toen een keer gaan kijken in Rijswijk (schijnt een erg slechte kweker te zijn) en daar zat een hele lieve, tamme Pyrrhura Hypoxantha. :hart:

In eerste instantie wilde ik een Lepida, omdat ik deze qua kleur het mooist vind. Alleen na wat rond te kijken heb ik het idee dat deze erg moeilijk te krijgen is bij een 'kleinschalige' hobby kweker. Ze zijn wel te krijgen bij babyvogels, maar ik kwam er al snel achter dat ik daar zeker geen Pyrrhura vandaan wil halen.

Na de Lepida ging mn voorkeur eerst uit naar een Hypoxantha, alleen deze schijnen feller van karakter te zijn, dus voor mij als 'beginner' lijkt dat me niet verstandig. Nu ben ik dus ook naar een Molinae aan het kijken. Hoe is jou Molinae qua karakter?

Offline Betty

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
  • Jack & Jill
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2012, 11:45:55 am »
Hallo Irene welkom  :-*

Tja je zit wel een beetje na het broedseizoen  ;)

Als het goed is heb ik volgend voorjaar wel weer mooie hypoxanta's en als ik het goed heb kweekt iemand van hier ook met lepida's maar die meld zich vanzelf wel.

Offline IreneD

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #4 Gepost op: september 24, 2012, 12:01:05 pm »
@ Betty: je hebt helemaal gelijk! Slechte timing van mij ;)
Wat is jou mening over de felheid van de hypoxantha? Is deze echt zoveel feller dan andere soorten of valt dat wel mee?

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2012, 14:31:44 pm »
Feller wil ik niet zeggen ik vind ze heel gemoedelijk ze zijn wel veel speelser en nieuwschieriger en niet snel bang  :)
Mede daardoor zijn ze ook zo snel tam.

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
« Reactie #6 Gepost op: september 24, 2012, 14:57:07 pm »
 :welcomewave:Irene

Offline Bert

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • los pajaros
« Reactie #7 Gepost op: september 24, 2012, 18:23:53 pm »
Elke vogel heeft zijn eigen karakter , dus dat ,,felle ,, van de hypoxanta is ook maar relatief .
Gewoon de vogels verzorgen met veel aandacht en liefde dan wordt dat ,,felle karakter ,, van die vogels ook normaal voor jouw . ;)
Ik denk niet dat er ,,moeilijke ,, vogels zijn  voor gewone huiskamervogels . Mischien dat je dan meer moet kijken naar het lawaai dat ze produceren  en
misschien naar het formaat , dus hoe groot ze zijn . :)
Jij kan als ,,beginner ,, zoals je zo mooi aangaf , gewoon beginnen met wat voor soort Pyrrhura hoor .  ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: september 24, 2012, 18:57:05 pm »
Ik denk dat het met pyrrhura's en moeilijkheidsgraag wel meevalt. Maar ik heb ook gehoord dat de hypoxnata wat feller is. Het is maar net wat je wilt.
Maar qua huiskamervogels heb je wel degelijk ook wat moeilijkere vogels! Dus wat dat betreft ben ik het niet met Bert eens.
En ik vind grootte al helemaal niets zeggen over de moeilijkheidsgraad.

Dat je in het "verkeerde seizoen", vind ik heel betrekkelijk. Je hebt nu wel grotere kans dat als je een baby-pyrrhura vindt, dat dat een "huiskamerpyrrhura" is en ik denk dat je daarmee wel een voorsprong hebt mbt tam maken. ik vind dat zeker voor mensen zonder ervaring wel een prettige bijeekomstigheid.

Mijn molinae is qua karakter best rustig, maar hij heeft best een willetje. Hij vindt veel dingen leuk, maar het leukst is toch bij mij te zitten. Hij speelt graag, ook op zijn ruggetje in de kooi. Hij is erg slim en geniet van aandacht en vindt het leuk om met mij te kroelen.
Helaas heb ik m aangeleerd dat hij de kooi uit mag wanneer hij wil als het deurtje openstaat. daar heb ik spijt van, want nu ik er wat anders over denk, vertikt hij het om op te stappen in de kooi! maar dat ligt dus niet aan Ziggy, maar aan mij.  ;)

Offline IreneD

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #9 Gepost op: september 25, 2012, 11:45:29 am »
Leuk dat dit zo'n actief forum is! Het enige nadeel is dat ik er erg enthousiast van word, maar mijn vriend erg verstandig blijft en pas volgend voorjaar/zomer een Pyrrhura in huis wil halen zodra we in ons nieuwe appartement wonen...  :( Ik weet niet hoeveel stress een Pyrrhura kan krijgen van een verhuizing?... Iemand hier ervaring mee?

Mijn voorkeur gaat nogsteeds uit naar een Lepida. Deze vind ik het mooist. Maar uiteindelijk vind ik het wel veel belangrijker dat ze gezond zijn en zichzelf niet kaal plukken! Kent hier iemand die met Lepida's kweekt?

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #10 Gepost op: september 25, 2012, 13:51:46 pm »
Dat je in het "verkeerde seizoen", vind ik heel betrekkelijk. Je hebt nu wel grotere kans dat als je een baby-pyrrhura vindt, dat dat een "huiskamerpyrrhura" is en ik denk dat je daarmee wel een voorsprong hebt mbt tam maken. ik vind dat zeker voor mensen zonder ervaring wel een prettige bijeekomstigheid.

Dan zit je toch snel met een vogeltje uit een derde ronde en die zijn toch wat kleiner, hier doe ik altijd maar 1 ronde.
De mijne komen dan wel uit een voliere maar verschillende leden hier kunnen bevestigen dat zij toch binnen enkele weken tam zijn.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: september 25, 2012, 15:04:09 pm »
Dan zit je toch snel met een vogeltje uit een derde ronde en die zijn toch wat kleiner, hier doe ik altijd maar 1 ronde.
De mijne komen dan wel uit een voliere maar verschillende leden hier kunnen bevestigen dat zij toch binnen enkele weken tam zijn.

Waarom zou dat een 3e ronde moeten zijn?
Toen ik nog een koppeltje pyrrhura's had, die binnen stonden, had ik het liefst een nestje in het najaar en eventueel nog eentje aan het einde van de winter maar dat hoefde niet. Dan zou ik maar 1 hooguit 2 nestjes hebben, dat gaat prima met binnenpyrrhura's en in de winter heb ik er ook veel meer tijd voor.
Dus een 3e ronde en kleiner hoeft helemaal niet op te gaan.
Ik zeg ook niet dat jou pyrrhura's niet tam worden hoor, ik zeg enkel dat het voor veel beginners fijn is als ze een "voorsprong" hebben met tam maken of dat er al een begin is of nog leuker als ze al tam zijn.
Dat is de reden waarom ik zei dat ik een verkeerd seizoen heel betrekkelijk vind. Maar net zoals in andere seizoenen moet je geluk hebben en in het najaar is het aanbod waarschijnlijk wel kleiner.

Offline Betty

• Aan de leg
  • Jack & Jill
« Reactie #12 Gepost op: september 25, 2012, 16:56:53 pm »
Ik kan ze in het voorjaar echt niet tegen houden hoor  :)

En ik heb er al verschillende gezien die elk jaar drie rondes doen, en die vogeltjes zijn echt veel kleiner dan de onze.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: september 25, 2012, 17:02:59 pm »
Ik kan ze in het voorjaar echt niet tegen houden hoor  :)

En ik heb er al verschillende gezien die elk jaar drie rondes doen, en die vogeltjes zijn echt veel kleiner dan de onze.

Daarom zei ik al, als ze mazzel heeft vindt ze een "huiskamerpyrrhura".  ;)

Offline IreneD

• Bevrucht eitje
  • **
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2012, 12:11:44 pm »
@Lejah; bedankt voor je persoonlijk bericht! Op één of andere manier kan ik geen prive berichten terug sturen... Ik heb wel facebook! Onder welke naam kan ik deze groep vinden?