even wat knip en plak werk, ben veel te moe om te blijven schrijven....
Hier komen tips over luchtvochtigheid maar ook een heel verhaal over de belevenissen van vandaag.
vanmorgen het ei van Knabbel aangetroffen met een grote schilfer er af maar het vlies nog intact. Het vlies begon al vacuum te trekken, de kleine zag ik bewegen, dus ik moest iets.ik heb met mijn schouwlampje gekeken en in de luchtkamer het ei gebroken. Daarna heb ik geprobeerd het ei los te pulken waarbij de kleine is gaan bloede, ik heb hem in de bloem gedoopt maar had er geen goed gevoel bij. Vervolgens met het ei er nog om onder Knabbel gelegd en naar mijn werk gegaan.
Vanmiddag gelukkig kunnen overleggen met Hedwig.
Zij zei nu meteen het probleem moet toch echt de lucht vochtigheid zijn, de lucht moet veel vochtiger worden.
Ik had goed gehandeld door het ei te openen maar had beter niet aan het vlies kunnen pulken... Wat te doen bij dit probeem??
Niet sproeien van nest of ei! Het ei mag niet nat worden maar stomen. Met pannen kokend water rond het blok en handdoeken er over.
Als een ei echt in nood is zoals vanmorgen het ei openen en warmte en vochtige lucht geven. Bv, kruik van 40 graden, warme natte doek er op, glas kokend water er op, klein schaaltje met ei er op en omgekeerde plastic doos bv erover zodat de waterdamp zich rond het ei verzamelt. Je maakt een soort couveuze.
Met deze info ging ik naar huis. Tot mijn verbazing zag ik dat het ei van vanmorgen eigenlijk het 2 e ei is wat uit had moeten komen het 1 e is nu aan het tikken, het jong van vanmorgen is i
Helaas overleden. Ik heb knabbel meteen pannen kokend water om haar blok gegeven en ze zit nu te broeden in vochtige lucht.
Maar....kijk ik bij Vaaltje en tot mijn schrik lag daar ook een ei, deze was dan open gebeten maar de kleine zat ondertussen muurvast in dat rottige ei vlies. Ik beb vaaltje haar blok dus meegenomen naar de keuken om eens goed te bedenken hoe fit op te lossen. Die couveuse had ik niet 1-2-3 klaar natuurlijk. Toen bedacht ik mij dat voorzichtig uitgeademde lucht( zola je je bril vochtig blaast als je hem op wilt poetsen) warm en vochtig is! Ik heb het ei gepakt, op mijn warme hand gelegd en als het ware beademd, vlak bij/ in mijn mond. Binnen een paar minuten merkte ik dat het jong los ging zitten! En met een minuutje of 5 kon ik de kleine gewoon uit het ei wippen! Alleen nog een grote schilfer op zijn bil? Ik heb een paar fotos s gemaakt en de kleine weer snel bij Vaaltje gelegd. Het is een lutino, de schifer is er nu ook af, hij/ zij is piepklein!!! maar ziet er goed uit.
Wat een dag he..........