Dat hij bepaalde geluiden niet leuk vind klinkt mij in de oren als dominant gedrag. Hij mag nooit uitmaken welke geluiden er bij jullie in huis zijn. Ja, ik klink streng, maar het is uiteindelijk voor Marcus zelf ook veel relaxter als hij de gangbare geluiden (en ook straks dat van de baby, leuk!!) rustig kan accepteren zonder er meteen een machtsspelletje naar jou toe van te maken.
Jullie zijn al heel goed bezig én met resultaat! Laat Richard ook lekker met Marcus door het huis lopen en hem betrekken bij de dagelijkse dingen. Lovey (mijn grijze) vind het prachtig om op het rek van de vaatwasser te zitten als ik in de keuken bezig ben. De koelkast vind ze ook geweldig, als je haar daarin zet (deur blijft open hoor!!), krijg je haar er haast niet meer uit (ik heb nog een leuk filmpje waar ze danst in de koelkast, het moet niet veel gekker worden).
Misschien nog een aanvullende tip. Tegen dominant gedrag dus. Hier heeft die goed gewerkt. Stokken in de kooi lager hangen! Als Lovey op haar stok zit, zit ze bij ons net onder buikhoogte. Blijkbaar is hoogte voor sommige individuen een bewijs van rangorde. Succes.