sedert vorige week maandag het eerste ei en eergisteren het 3de ei hebben wij dus ook weer een nestje in de woonkamer.
het was totaal niet de bedoeling ondanks dat die 2 tot ruim 4 x daags een wip maakten (al ruim een jaar).
het is gekomen door het verwijderen van zo'n leuk stoffen slaaptentje waar ze met de nagels in bleven hangen.
ik heb toen een blokje gemaakt. in eerste instantie een kweekblok op maat (wat ik dus te groot vond voor alleen maar slapen welke ik nu maar op zolder heb gezet voor de toekomst), en toen een horizontaal blokje met tussenschotje wat ze nu dus nog steeds groot genoeg vinden voor een nest ....
ik had het dus veel kleiner moeten houden......

hoe dan ook, het nest is een feit, maar het zaagsel wat ik er in had gelegd als een lekker donzen bedje om in te slapen is professioneel verwijderd naar de zijkanten en het zijhokje alsof ze er niets van willen weten wat betekend dat de eitjes gewoon op het kale hout liggen met ongeveer 4 cm van elkaar af.
dat de eitjes nu gewoon op kaal hout liggen vindt ik op zich niet zo'n ramp maar de eitjes liggen nudus niet lekker tegen elkaar aan waarvan ik vermoed dat dit toch de constante temperatuur niet ten goede zal komen.
dolly is wel een goede moeder want we zien haar nog maar 2 a 3 x per dag even 5 minuten om te eten en drinken. verder doet sjefke haar goed voeren, zelfs zo goed dat de hele kooi geluid maakt van het schudden

hoe is het bij anderen? (betty) liggen bij jou de eitjes lekker tegen elkaar aan? of ook verspreid. en ook op kaal hout?
Sjefke is wel wat agressiever dan anders en verdedigt zijn nest waar hij kan (hij was altijd wel al de bijterige) en dolly is gewoon dolly gebleven.
het is hun eerste nestje dus we laten ze maar gaan. ik hoop alleen wel dat het er niet meer dan 3 gaan worden want we willen ze zeker NIET houden!
mocht het broeden en uitkomen goed gaan zullen wij ze alleen maar laten wennen aan handen door ze regelmatig uit het blok te halen en natuurlijk te ringen als het zover is. het voeren laten wij altijd over aan de ouders.
mochten er mensen zijn die interesse hebben ....... dan hroen wij dat tegen die tijd wel