Auteur Topic: pyrrhura's dolly en sjefke hebben ook eitjes  (gelezen 64952 keer)

Offline Carola62

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
  • Zelda
Re: pyrrhura's dolly en sjefke hebben ook eitjes
« Reactie #330 Gepost op: januari 25, 2013, 07:26:58 am »
Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met het jonge grut.
Heb jij toevallig een foto gemaakt van de viertal op jouw schouder, zal er best heel erg mooi en leuk uitgezien hebben.

We wachten gewoon maar af wanneer ze 100 % zelfstandig zijn, natuur laat zich nu eenmaal niet dwingen,

Offline Ineke

• Super Parrot
  • Knabbel,Balou, Vaaltje,Sunny en Rikkie.
« Reactie #331 Gepost op: januari 25, 2013, 08:58:19 am »
Fijn dat het zo goed gaat met ze!

Brr dat zinnetje Rikkie is een bijtertje is natuurlijk niet echt de bedoeling he......
Kijk die kleintjes onderzoeken natuurlijk ook met hun snavel, lekker je vinger aftasten dat hoort er bij
Maar als ik er een een bijtertje ga noemen ga ik wel opvoeden hoor !
Corrigeer je dat gedrag ook Stefan ? Want wachten tot het wel pijn doet is mijn inziens niet de bedoeling.
Een laag nee, direct na het bijten en het wegdraaien van je blik, en dat consequent volhouden direct na elke poging om te bijten doet vaak al veel!
Ik hoop dat je dit wilt gaan proberen

En wat bedoel je met bijten? Valt hij aan op je vingers of is hij aan het knabbelen en onderzoeken?
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2013, 11:43:40 am door Ineke »

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
« Reactie #332 Gepost op: januari 25, 2013, 13:20:52 pm »
ineke, bij rikkie is het zo van, hmm als ik hier knabbel, gebeurt er dan wat ? hmm nee geen reactie, even een andere vinger proberen ehmm weer geen reactie,  nog 1 vinger dan en dan ga ik verder met klimmen.... OKÉ IK GA WEER KLIMMEN !!!
het is totaal geen attack van grr ik scheur die vinger in stukken !!

zelda doet dit al bijna helemaal niet meer, die legt een snavel op je vinger en stapt dan heel voorzichtig op (slowmotion)

jammer genoeg heb ikmk geen foto van die klimpartij op mijn schouder.
ik heb wel geprobeerd om ze nog met buiten te introduceren (achter de vitrage) maar dan rennen ze toch snel weg.
terwijl sjef en dolly het wel heel mooi vinden, vooral als er vogels langs vliegen dan is het een komen en gaan van PPRRRR PRRR geluidjes waar ik dan ook maar in mee ga doen als ik een meeuw zie vliegen ...  :-[

trouwens het geluid PPRR bij een pyrrhura betekend ......LET OP  /  WAT IS DAT  /  OHH SPANNEND!
en het geluid KAEKAE KAEKAEKAE KAEKAE betekend ..................... ALGEHELE PANIEK  /  BOOS  /  HOU JE KOP !!!!!!!!!!!!!
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2013, 13:24:29 pm door stefan77 »

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #333 Gepost op: januari 25, 2013, 13:25:25 pm »
Ohh dus dat is meer onderzoeken en wat ik altijd zeg het derde pootje gebruiken.
Nou gelukkig maar.
Schrok gewoon even van het woord :nailbiting: dacht wat nu dan?......

Haha ik hoor jullie al bezig achter de vitrage :)

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #334 Gepost op: januari 25, 2013, 13:32:22 pm »
whaha ze zijn druk zeg in de kooi, een hoop gevlieg, dan landen op de stok, direct een salto om de stok heen en dan landen op de tralies.
heel knap  zelda  :a036:
en maar bedelen om eten met die enkele vleugelslag aan een kant, het is net of ze zwaaien *Hier ben ik papa !!*  :bye:

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #335 Gepost op: januari 25, 2013, 13:34:19 pm »
Het zal voor Rikkie wel vreemd zijn om te starten in de kleine kooi, nou dan moet hij er maar lekker veel uit. En begin maar komt er hoe dan ook de grote kooi, is het niet de ene dan wel de andere.

Heerlijk he om dat spul groot te zien worden

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #336 Gepost op: januari 25, 2013, 13:40:08 pm »
Wat groente en fruit betreft dat doen ik nog wel eens door die ohhh zo lekkere zaadjes, van de week heb ik ze zo appel, maïs en rijst laten eten.  :)

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #337 Gepost op: januari 25, 2013, 13:57:44 pm »
bij mij krijgen alle vogels iedere dag mais, dit doen we door het eivoer heen.
de pyrrhra's krijgen ook iedere dag witlof of paprika erbij.
de grasjes krijgen vaak het hart van de witlof, hier zijn ze gek op, en de valken 1 a 2 x per week een blaadje witlof aangezien alleen de pop dit het meeste eet.
met regelmaat geef ik de pyrrhura's ook een spaanse peper, hier zijn ze gek op!! alleen oppassen met kusjes geven naderhand!!
spaanse peper snij ik in ringetjes en in 3 dagen is deze dan op (incl de zaadjes)

alle groenten doen wij in het bakje eivoer aangezien dit toch al nat is, het bakje van het zaad blijft altijd droog
als we snijbonen eten blancheer ik altijd de puntjes die je normaal gesproken altijd weggooit en geef ze dan ook aan de vogels, wij gooien weinig weg in ieder geval wat groenten betreft!

ik had van rijst begrepen dat dit schadelijk kan zijn gezien het feit dat dit extreem veel vocht kan ontrekken aan het lichaam ??

rikkie heeft straks in de tijdelijke kleine kooi meer ruimte dan in de kooi waar hij nu in zit en moet delen met 3 anderen, dus totaal geen probleem, en wat je zegt, er lekker veel uit halen en introduceren met de anderen.

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #338 Gepost op: januari 25, 2013, 14:02:20 pm »
Bij mij krijgen ze denk ik 1 x in de 10 tot 14 dagen gekookte rijstof pasta. Volgens mij onttrekt het als het gekookt is geen vocht meer ut het lijfje alleen als het rauw is.
Dagelijks krijgen ze mais, appel, komkommer, boontjes , sopegroente od wok groente ofzo en ander lekkers meestal 2 soorten op een dag een nootje zijn ze ook gek op!

Pepertjes ga ik voor ze kopen als Rikkie er is, ben benieuwd wat de kleintjes daar van vinden, dat worden idd hete zoenen daarna :)

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #339 Gepost op: januari 25, 2013, 14:08:33 pm »
kromsnavels schijnen geen heet te kunnen proeven de mazzelaars!
wat de rijst betreft, klopt wat je zegt, maar rijst droogt ook weer in en die korrels kunnen dus schadelijk zijn.

appel, lusten ze niet, mandarijn weer wel, maar dat geef ik zelden daar dat weer te zuur kan zijn door de citrus.
komkommer, alleen de pyrrhura's soms
pyrrhura;s walnoot, amandel, hazelnoot

en bij alles wat wij de pyrrhura's geven en ze lekker vinden zeggen ze steeds *lekker, lekker* dat is echt leuk en volgens mij heb ik dat een van die kleintjes ook al horen zeggen of het leek eer heel erg veel op

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #340 Gepost op: januari 25, 2013, 14:21:55 pm »
Hahahaa dat zal wel heel leuk zijn als 1 van die pukken al gaat kletsen. Je weet zeker niet welke, maar dat maakt ook niet uit.
Ik wil heel vaak rikkie , kusje, lekker he en kiekeboe zeggen tegen hem. Zal leuk zijn als hij een paar woordjes gaat eggen, doet hij het niet is het ook goed  :hart:

Offline Ineke

• Super Parrot
« Reactie #341 Gepost op: januari 25, 2013, 14:23:09 pm »
Maar vogels hebben een hele snelle spijsvertering zijn die korrels niet al lang uitgepoept voor ze weer indrogen dan?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #342 Gepost op: januari 25, 2013, 17:13:39 pm »
Gekookte rijst is heel goed voor gaaien als onderdeel van een evenwichtige voeding.
Alleen ongekookte rijst kan vocht onttrekken aan de omstandigheden.

ik denk dat een kromsnavel elke dag hetzelfde geven (wat geen volledige voeding betreft) niet zo heel goed is, zelf geef ik de voorkeur aan variatie.

Offline Carola62

• Pas uitgevlogen
  • Zelda
« Reactie #343 Gepost op: januari 25, 2013, 18:00:21 pm »
Wij zittenet ons 3-tjes op de  bank te lachen om de verhalen die Stefan vertelt.
Je ziet het gewoon voor je  cheesy3

Wij hopen dat de vogeltjes veel gaan kletsen.
nu maar hopen dat ze gaan zeggen; kom maar kusje mama
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2013, 19:45:36 pm door Carola62 »

Offline stefan77

• Pas uitgevlogen
« Reactie #344 Gepost op: januari 26, 2013, 02:40:08 am »
een gekookte rijstkorrel die 1 seconde uit de pan is na het koken begint al in te drogen.
en laat je hem lang genoeg liggen dan komt hij volledig terug in de staat van voor het koken.
een uur na het koken is een rijstkorrel al zeer ver ingedroogd.

goed of niet, IK geef ze in ieder geval geen rijst, dat is mijn keuze.
gepofte rijst is een ander verhaal, maar heeft lang zoveel voedingswaarde niet meer VOLGENS MIJ.

als iedere dag hetzelfde geven niet gezond is, zou ik direct stoppen met het geven van de pellets of het mengzaad dat ze iedere dag krijgen.
iedere dag koffie, melk, brood... ik geef ze een gezonde en zeer gevarieerde voeding, daar ben ik van overtuigd
een vaste basis waaronder een zaadmengsel, pellets en mais met daar omheen genoeg variatie. dat er een limiet aan de variatie zit lijkt mij logisch, ze eten immers niet alles of vinden niet alles even lekker wat wij ze voor schotelen.
maar ik denk dat onze vogels 10 x meer variatie krijgen, van asperge tot koolraap van watermeloen tot druiven ze hebben hier alles al eens voorgeschotelt gekregen, dan menig andere huiskamervogel die alleen maar zaad en water krijgen. (waar vogels overigens ook heel oud op kunnen worden)