Hallo,
Vandaag heeft onze pyrrhura tommie voor het eerst heerlijk mee gedoucht. Normaal 'douche' ik hem elke dag even in de gootsteen, maar dit vond hij duidelijk nog veel fijner!
Na het douchen heb ik hem lekker op een hydrofiel doek gezet, en er nog en doek overheen gelegd waarna hij heerlijk zat te genieten van de warmte.
Echter, op een gegeven moment begon hij te kokhalzen waarna er eerst vocht en daarna voer (rode brei van pellets) uit kwam.
Ik bedacht me dat ze dat kunnen doen uit genegenheid, maar dit was het duidelijk niet, omdat hij daarna wegliep, en het nog een paar keer deed.
Hierna was hij even rustig, waarna het leven weer terug kwam.
Op zich maak ik me geen zorgen, hij zit nu alweer goed te eten van zijn appeltje en pellets, maar ik wil wel graag weten of dit normaal is/was.
Ik kan me zo voorstellen dat het komt door het douchen, hij pakte namelijk veel water door met zijn snavel elke keer in de waterstraat te happen, dus ik kan me voorstellen dat hij op deze manier het overtollige vocht 'terug gaf'.
Bedacht me ook dat het misschien komt door het eivoer. Mijn vrouw heeft 4 weken geleden (toen we hem hebben gehad) een half zakje eivoer door de bak met zaden gedaan. Pas later (na een week of 2) begrepen we dat het beter is het eivoer apart te bewaren in de koelkast.
Nu geven we sinds een week alleen nog maar pallets, maar nog wel, omdat tommie in de rui is, soms wat eivoer door de pallets heen. Zaad (met dus ook een klein beetje eivoer er doorheen) geven we hem nog maar een klein beetje om de paar dagen.
Nu weet ik niet precies hoe lang je eivoer kunt bewaren buiten de koelkast, maar zou het kunnen dat dit al bedorven is (na 4 weken ongekoeld)?
Hoop op wat feedback, want dat kokhalzen was best eng, doet je realiseren hoe snel je je aan zo'n schatje hecht:)