Beste mensen,
Ben nieuw hier. Sinds het weekend hebben wij een baby pyrrhura in huis. We hebben onze pyrrhura van een hobby kweker. Hij is geringd. Maar nog heel erg jong. 5,5 weken. (volgens kweker)We wisten niet dat het eigenlijk niet zo goed is om de baby zo vroeg mee te nemen. Wij dachten juist dat het goed voor het beestje was om hem zo goed aan ons te laten wennen. Helaas hebben we begrepen dat het veel risico's met zich meebrengt. De kweker zou ons met raad en daad bijstaan, maar toen we hem van het weekend voor het eerst mailden, kregen we een nikszeggend antwoord, eindigend met 'veel succes ermee'. Duidelijk dus.
Nu willen we natuurlijk zo goed mogelijk ons best doen om hem zo goed mogelijk op te voeden en te verzorgen. Om zo deze valse start een beetje goed te maken. Maar op internet vinden we veel tegenstijdige informatie (babyvogels.nl, veel info, maar wordt door veel mensen ook weer afgekraakt).
Onze beeb krijgt nog 3x per dag pap, dat geven we hem met een minilepeltje. Hij komt er al aan als ie de lepel ziet en eet keurig (zodra het teveel afkoelt weigert hij). Hij geeft aan wanneer hij genoeg heeft. Hij is erg levendig en speels. Heb hem net gewogen, hij weegt 80 gram. klopt dit gewicht bij deze leeftijd??? Hij kan nog niet vliegen, probeert wel te fladderen. We hebben een redelijk grote kooi aangeschaft, maar ik heb hem eruit gehaald en even in een bak gezet, omdat hij al tot hoog in de kooi begon te klimmen, maar ja, hij kan niet vliegen, valt bijna en probeert zich dan met zijn snavel op te vangen. Dit lijkt me niet zo goed, straks verwondt hij zich. Kan iemand mij vertellen wanneer ik hem in z'n grotere kooi kan huisvesten? Dat er geen gevaar meer is voor hem. En wat moet ik hem naast de pap gaan geven om hem zo aan ander voer te wennen?
Gisteravond heeft hij lang bij me gelegen in mn nek, af en toe heel zacht knorrend en lekker slapend. Daarna ging hij weer heerlijk spelen....Zodra een van ons gezin bij de kooi komt, komt ie gelijk naar je toe, om je te begroeten. Ik heb het idee dat hij toch goed in zn vel zit.
Kan iemand van jullie mij/ons een eindje op weg helpen?
Groetjes,
Lovebird