Dankjewel voor jullie reacties

Als ik het goed begrijp (sorry voor mijn woordkeuze) dan zijn valkjes eigenlijk watjes en pyrrhuras daarentegen absoluut niet. '
Is een valkje dan ook eenkenniger en past zich minder makkelijk aan als er verandeirngen zijn? Met het oog op dat hij of zij eventueel naar de oppas gaat als ik een weekje wegga met de honden.
Oei dat spatten tegen de muur

Ik heb vorige week mij woonkamer nog geschilderd en plafond gesausd met het oog op de komst van een nieuw gezinslid met het broedseizoen dat net gestart is

Dat klusje leek me beter te doen voor er een vogel bij kwam. De kanarie heeft op de bovenverdieping gestaan zodat hij niet in de verlucht hoefde, met mijn kamervoliere is dat iets lastiger als deze gevuld is.
Mijn muren waren erg donker (bruintinten) en één wand heb ik licht beige gesausd om het toekomstige vogeltje een beetje meer licht te geven. Dit zou in het geval van een valkparkiet geen overbodige luxe zijn dan. Nee hoor dat rommelmaken dat had ik zelf al wel verzonnen. Ik ben al aan het rond kijken om de montana villa casa kooi die ik heb af te schermen met plexiglas aan twee kanten of eventeel twee plexiglas platen of plastic folie tegen mijn muur te plaatsen. Andere tips zijn welkom
Ik heb nu al een nachtlampje hangen in de woonkamer die op een sensor werkt. De kanrie wil ook wel eens schrikken in het donker. Bij parkietachtigen weet ik dat dit erger is. De rosella van een vriend van is zijn staart wel eens verloren door een nachtelijke vliegpartij.
Ik blijf het leen lastige keuze vinden. Ik heb zelf alleen een kakariki in huis gehad sinds ik op mezelf woon. Ook wel een kromsnavel, maar heel iets anders dan een valkje of
pyrrhura. Deze at wel uit mijn hand, maar opstappen durfde hij niet. Waarschijnlijk omdat hij het grootste deel van zijn leven in de voliere heeft doorgebracht. uit de kooi vond hij overigens prachtig. Imiteren of fluiten behoorde niet tot zijn mogelijkheden. Kakariki's mekkeren of lachen en gillen deed hij heel zachtjes als hij kwaad was, dat klonk dan meer als een soort beeeeeeh.
Daarnaast is nog maar weinig aanbod in jonge of al handtamme vogels om eens te gaan kijken en zeker niet in de provincie zeeland