Auteur Topic: grit  (gelezen 3299 keer)

Wickingh

• Gast
Re: grit
« Reactie #15 Gepost op: augustus 12, 2006, 18:04:19 pm »
Hai,

als je alleen pellets geeft dan is de funktie van grit enigsinds overbodig ja, aan de andere kant adviseer ik niet alleen pellets te geven maar ook wat zaden,

mvg Frank

giggles

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 12, 2006, 18:06:41 pm »
Ik geef zaden, pellets en eivoer. En probeer er af en toe een stukje groente tussen te drukken, maar daar wil ze nog niks van weten  doh

Jarie

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 12, 2006, 18:11:08 pm »
Okay van dat ei voer weet ik nu ::) MAAR(Ben tenslotte blond) ik heb nog een vraagje;
mijn neefje heeft een tuin vol fruitbomen, kunnen we daar iets mee voor de vogel,of is het alleen goed om een klimpaal te bouwen met die takken enzo,je leest wel  eens dat ze takken ook lekker vinden om te slopen..... :-[
Mar

Wickingh

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 12, 2006, 18:27:54 pm »
Haha Blondie,

ik zou zeggen leef je uit en geniet van het plezier van je vogel,

mvg Frank

Jarie

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: augustus 12, 2006, 18:35:03 pm »
kijk, zo stom ben ik dus nog niet :)
iemand een zaagje voor mij?

Wickingh

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 12, 2006, 18:55:47 pm »
kijk, zo stom ben ik dus nog niet :)

Dat heb ik dan ook niet gezegd  ;)

Jarie

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 12, 2006, 19:07:01 pm »
das waar............. ::)

Jarie

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 14, 2006, 08:37:25 am »
hij is er voor de verandering weer eens bang van.............. ???Maar sproeien met een planten spuit vind ie heerlijk!!! :yahoo:

fkbmac

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: september 19, 2006, 17:21:20 pm »
hallo,

Volgen mij worden binnen deze topic de begrippen "grit" en "maagkiezel" door elkaar gehaald worden.

Ook de functie van grit en maagkiezel zijn volgens mij totaal verschillend en worden binnen deze topic, dacht ik, door elkaar gehaald.

Deze verwarring is enigszins begrijpelijk omdat binnen de engelse taal voor zowel maagkiezel alsook voor grit één en hetzelfde woord gebruikt wordt. Namelijk "grit".
Om het verschil aan te geven vertellen de engelsen erbij dat het om de verteerbare of de onverteerbare vorm van grit gaat.

Ik dacht dat in nederland alleen sprake is van "grit" als men het over de verteerbare vorm heeft. (maar wie ben ik, ik ben ook maar een mens)
De verteerbare vorm van "grit" bestaat uit kalk .... vaak schelpenkalk.
Deze grit lost redelijk snel op binnen de magen van de papegaai en draagt niet of nauwelijks bij aan het extra vermalen van het voer binnen de spiermaag, daarentegen wordt een deel van het kalk door de vogel opgenomen. (hoeveel... daar zijn de meningen verschillend over)

De onverteerbare grit wordt hier eigenlijk "maagkiezel" genoemd. Deze maagkiezel is binnen de spiermaag behulpzaam bij het pletten van de zaden, waardoor de oppervlakte van de te verteren zaden groter wordt en de opname van belangrijke voedingstoffen optimaler wordt. De kiezeltjes worden in zijn geheel uitgepoept.

Er zijn pellets op de markt die extra veel kalk bevatten (meestal voor de grijze roodstaart), geeft men zijn papegaai dit voer dan is het wijs om géén of in ieder geval weinig extra grit aan de papegaai te geven. Als men deze papegaaien grit geeft in de veronderstelling dat dit goed is voor het vermalen zou dat op de lange duur weleens verkeerd uit kunnen pakken. Teveel kalk is namelijk niet gezond.
Voor het vermalen kan men dan beter maagkiezel geven. (pakweg 4 kiezeltjes per maand, wat ik gelezen heb)

Onbeperkt maagkiezel aanbieden kan gevaarlijk zijn! Met name jonge papegaaien willen de maagkiezel weleens aanzien als zaad. Ik meen gelezen te hebben dat menig VA regelmatig geconfronteerd wordt met papegaaien wiens maag vol maagkiezels zitten.

russelltje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: september 19, 2006, 20:11:24 pm »
Kijk dat is nog eens goeie en uitgebreide info!  :good:

chantal

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: september 20, 2006, 07:18:37 am »
Chico eet geen grit hij bijt er even op en laat het dan gewoon vallen  :CENS

Cosch

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: september 20, 2006, 08:53:53 am »
Precies zoals fkbmac schrijft heb ik het ook altijd begrepen.
Ik heb in ieder geval geen bakje met maagkiezel meer staan en grit krijgen ze ook niet omdat er voldoende in Harrisons zit.
 :thumsup:

Jarie

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: september 20, 2006, 10:40:19 am »
En Harrisons haal je gewoon bij een dieren speciaal zaak of moet je dat bestellen via internet?

Cosch

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: september 20, 2006, 13:34:40 pm »
Die kun je bij de dierenarts bestellen!

Jarie

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: september 20, 2006, 13:49:15 pm »
okee ga gelijk even bellen, dank je :-*