Auteur Topic: grit  (gelezen 3258 keer)

terra

• Gast
grit
« Gepost op: maart 27, 2005, 17:13:02 pm »
hallo  :CENS
kan het topic over grit geven niet terug vinden en was toch nog benieuwd naar de antwoorden. wat ik graag wilde weten is of ik mijn witkuifen toch grit moet geven. het werd mij afgeraden om dit te doen maar ik las dat een aantal van jullie het toch wel geven.wat raden jullie aan en is grit hetzelfde als maagkiezel?
gr angela

Wickingh

• Gast
Re: grit
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2005, 17:17:36 pm »
Hai Angela,

en kwam dat advies van Dennis?
Een papegaai dus ook een kaketoe hebben grit voor 2 dingen nodig en wel op name van kalk en voor het vermalen van zaden in de spiermaag,

mvg Frank

terra

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2005, 17:42:02 pm »
ja inderdaad hij zei dat als ze hier teveel van eten dat ze dan dood kunnen gaan.maar ik dacht al dat ze als ze een apart bakje krijgen met grit dat ze dan alleen eten waar ze behoefte aan hebben. dus ik kan het ze gewoon geven? ;)
gr angela

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2005, 18:05:39 pm »
Hai,

idd gewoon geven,ik heb 12 papegaaien hier op grit en ze leven allemaal nog. Mijn 4 lori's die hebben idd geen grit nodig ,omdat die absoluut geen zaden mogen.Lori's leven dan ook hooguit een paar jaar op zaden en raad eens wat lori's van Dennis te eten krijgen?

mvg Frank

Nanda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 27, 2005, 18:07:52 pm »
Lori's leven dan ook hooguit een paar jaar op zaden en raad eens wat lori's van Dennis te eten krijgen?

mvg Frank

't zal weer niet zo wezen bij die :-X >:D

terra

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 27, 2005, 20:22:19 pm »
nou mooi dan krijgen ze van nu af aan een bakje grit. ik vond het al zo vreemd want in alle boeken en ook op internet lees je dat je het moet geven. bedankt voor het advies
:-*
gr angela

miekje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2005, 10:20:29 am »
hoi,
ik geef de papegaaien hier ook een bakje met grit, maar eten doen ze het niet hoor... :(
even met de snavel erin, en dan snel weer weg, want het smaakt niet lekker, verwend he!
wat kan ik dan het beste doen? :CENS

groetjes marieke

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2005, 11:46:17 am »
Hai,

ik maak voor iedere vogel hier een bak met fruit klaar gesneden dobbelsteentjes zeg maar daar gaat het eivoer en grit doorheen krijgen ze het vanzelf binnen.

mvg Frank

miekje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2005, 13:32:39 pm »
okeej dank je wel!
ik zal het gelijk proberen!
het eivoer is overigens geen probleem, dat eten ze met smaak!
Dan zet ik het bakje net neer en dan springen ze er gelijk bovenop!  :thumbsup:
maar bedankt!
 groetjes

Jarie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2006, 21:34:03 pm »
Jarie heeft ook een bakje met grit maar hij moet het echt niet!
Dat ei voeding waar jullie het over hebben is dat een hardgekookt ei of ben ik nu echt blond? woohoo

chantal

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 12, 2006, 16:48:58 pm »
 cheesy2

Wickingh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2006, 16:51:13 pm »
Jarie heeft ook een bakje met grit maar hij moet het echt niet!
Dat ei voeding waar jullie het over hebben is dat een hardgekookt ei of ben ik nu echt blond? woohoo

Hai Blondie,

eivoer kan je kant en klaar in de betere dierenspeciaal zaak kopen, vraag er maar eens naar,

mvg Frank

giggles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 12, 2006, 17:35:39 pm »
Ik geef mijn vogel zo'n kleiblok. Ze is er helemaal gek van. Heeft dat hetzelfde effect als grit?

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 12, 2006, 17:39:29 pm »
Ik geef mijn vogel zo'n kleiblok. Ze is er helemaal gek van. Heeft dat hetzelfde effect als grit?

Hai,

nee dat is wat anders, grit geeft ook mineralen af , maar is voornamelijk voor het vermalen van zaden in de spiermaag.
Zo'n kleiblok is meer voor de toevoeging van mineralen en in de natuur eten vogels klei wss om gifstoffen in het eten te neutraliseren, in gevangenschap is deze laatste funktie overbodig , omdat we onze vogels geen gifbevattend voedsel geven,

mvg Frank

giggles

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 12, 2006, 17:41:08 pm »
Dus er moet ook nog wat grit toegevoegd worden aan het dieet van mijn grijze?
Of is dit ook al verwerkt in pellets? (Ik gebruik ecobird pellets speciaal voor de afrikaanse vogel)
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2006, 17:42:55 pm door giggles »