nou daar ben ik dan...
ik was er zaterdag ook maar toen lag de site plat denk ik...
maar nu alsnog.....
er zijn een paar dingen die ik hier over kan zeggen maar soms verschillen de meningen nog wel over een aantal aspecten van dit verhaal...
als eerste... geef je als je thuis komt het signaal af dat je ze beloond voor niets..Belonen doen we altijd wanneer er iets is gebeurd waarvoor een beloning dient uitgelooft te worden.
aandacht in de vorm van knuffelen en pakken en dergelijke is eigenlijk een beloning en kan men ook het beste gebruiken als beloning....
dus als jij thuis komt en gelijk de vogels alle aandacht van de wereld geef maak je ze onzeker want een minuut later gaan ze je aandacht opeisen door aan je te knagen...zodra je aandacht geeft aan iets anders... (in dit geval zitten maar daar kan je alles voor invullen...)
dit is moeilijk om goed en duidelijk uit te leggen maar ik hoop dat dit punt nu duidelijk is...
oplossing voor dit eerste punt is... ga als je thuis komt eerst iets anders doen in de zelfde ruimte als waar terra staat... geef totaal geen aandacht vanaf het moment dat je binnenkomt zelfs het kijken met je ogen wordt opgemerkt...doe alsof dat andere wat je aandacht heeft ontzettend interesant is... en net op het moment dat je haar volle aandacht hebt kijk je haar aan, en doe je heel blij dat je haar ziet...en ontzettend enthausiast...
op deze manier bepaal jij al gelijk wat er gebeurd en bepaal je de hele situatie zonder dat zij de kans krijgt om dat te doen...
doe dit ook niet elke dag het zelfde... breng variatie.. ook in tijdsbestek,.. zorg dat ze ook niet boos mag worden wanneer jij bepaalt dit een dagje niet te doen...
wordt ze dit wel??? negeren is dan het sleutel woord... hiermee komen we automatisch op het volgende punt..
en dat is dat je boos wordt...
geloof me een vogel snapt donders goed de boodschap van het baasje die boos overkomt... dat is het probleem ook niet... maar dat is het probleem ook juist wel...

ze weet dat als jij boos bent.. dat zij de baas is...
zij heeft in dit geval jou gedrag bepaald want jij bent boos dus zij is de baas...(klinkt raar maar zo denken kromsnavels in zn algemeen en zeker kakatoe's)
boos worden is ook belonen.. zoals ik aan het begin zei is elke vorm van aandacht een vorm van belonen...
een vogel laat zich liever letterlijk helemaal in elkaar slaan met flinke klappen dan genegeert te worden...
dit is dus ook gelijk de oplossing...
als een kromsnavel ongewenst gedrag gaat vertonen moet de kromsnavel genegeert worden... en moet er onmiddlijk iets anders gedaan worden wat op de vogel moet over komen als iets dat vele malen interresanter is dan hijzelf... zelfs met een kussen die op je bank ligt gooien en daar zichtbaar enthausiast van worden is een voorbeeld daarvan...
dit wekt bij de vogel het gevoel dat hij niet interresant is en naarmate dit vaker wordt herhaald begint de vogel te snappen dat dit gedrag niet gewenst en beloond wordt maar dat als hij de aandacht wil blijven houden hij normaal en bovenal gewenst gedrag moet vertonen..
boos worden is aanleren van ongewenst gedrag want dit is zeer direct en onontkenbaar belonen.. ook al bedoelen we dit niet zo...
ik hoop dat ik hiermee duidelijk genoeg ben en dat je nu antwoord hebt op je vraag.. zo niet vraag maar raak zou ik zeggen en ik zal proberen weer zo snel mogelijk weer te reageren..
Groeten Jefta