en de vogel gaat vanzelf dingen aanleren en overnemen die hem interesant overkomen...
Daarom zijn krachttermen vaak zo leuk voor ze

. Woorden die met veel emotie of beweging of luid (of alledrie

) zijn uitgesproken.
Gelukkig hier nog geen vloekende papegaaien, maar Riboet mag hier graag vol overtuiging roepen: Wegwezen, rot op! Omdat ik op die manier de katten wegstuurde... En ze kent de situatie waarin die woorden gebruikt werden zo goed, dat als ik om wat voor reden op de hond wil mopperen, Riboet me soms net even voor is...
Let ook eens op waar ze succes mee hebben. Riboet manipuleert. Met het geluid van de telefoon. Als we uitslapen en het duurt Riboet te lang voor we beneden zijn, moet ik me niet verbazen dat ik een half uur lang heel geregeld de telefoon hoor gaan. Het is volgens mij niet eens omdat ie het belletje zo leuk vind, maar omdat ze weet dat op het rinkelen van de telefoon een reactie van de baas komt. Gisteren merkte ik pas echt goed hoe goed Riboet dat weet. Ik verliet de kamer om naar buiten te gaan. Ik was nog niet eens buiten en daar ging de telefoon al. Het is Riboets manier om je bij haar terug te roepen. Het irritante is dat ik het verschil tussen de echte telefoon en Riboet niet altijd kan horen.
Ik moet dus altijd even blijven luisteren. Eerst was het voldoende om te horen dat de telefoon nog een keer ging in plaats van slechts een keer. In het laatste geval was het Riboet, in het eerste geval de telefoon. Nu moet ik al wachten tot ie voor de derde keer overgaat om het onderscheid te maken...
Woorden voorzeggen werkt hier niet bij de gaaien. Alleen die woorden of zinnen waar iets aan vast zit (een beweging bv, zoals de hand uitsteken voor het opstappen) worden makkelijker aangeleerd. Ik probeer Favo en Middel (nu 8 maanden oud) 'lekker slapen' te leren bij het naar het slaapdoosje gaan, maar tot nog toe geen resultaat. Mijn eerste gaai zei met 6 maanden al wat. Ik vermoed dat Favo en Middel een jaar oud zijn voor hun repertoire wat verder gaat dan Favo, Middel, Stap op en de nodige fluit en beltonen

.
Groeten,
Barbara