Auteur Topic: hoe tuigje aandoen?  (gelezen 4455 keer)

helga

• Gast
hoe tuigje aandoen?
« Gepost op: april 05, 2005, 17:53:30 pm »
Hoi allemaal,

ik heb voor mijn timneh Kobe een tuigje gekocht zodat ik hem deze zomer kan meenemen als we gaan wandelen,
maar het is niet zo gemakkelijk om het hem aan te doen, hij wil het helemaal niet, maakt zich kwaad en sparteld tegen en ik zit te prutsen...
Heeft iemand een tip?  :'(

groetjes

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: hoe tuigje aandoen?
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2005, 20:13:21 pm »
Nee, blijft een moeilijk verhaal volgens mij. Als je niet van jongs af aan steeds gedaan hebt en bij blijft houden, vindenze het gewoon niet leuk en is het niet makkelijk om ze er vertrouwd mee te maken...  ;) Ik weet niet hoe oud hij is?
« Laatst bewerkt op: april 05, 2005, 20:26:41 pm door Loes »

terra

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2005, 20:24:01 pm »
mijn vogels hebben ook een tuigje en zodra ze me dr mee zien aankomen smeren ze hem. maar ik ben net zo eigenwijs en doe hem gewoon om en dan maar afleiden. meestal als ik inderdaad ga wandelen zijn ze zo afgeleid dat ze er niet meer aan denken.
verder kun je ze misschien nog wat lekkers aanbieden (iets wat ze heel erg lekker vinden bijv een stukje kaas ofzo)op deze manier zijn ze ook afgeleid al is het maar voor even.
verder zou ik het niet weten ze moeten er gewoon aan wennen.
mijn vogels zijn gekortwiekt dus ik doe niet altijd het tuigje om. als ik dan met ze op stap ga moeten ze op mijn hand blijven zitten.  ze zitten dan op mijn vingers en dan hou ik met mijn duim hun tenen vast zo kunnen ze als ze fladderen niet op de grond terecht komen. ze vinden dit niet zo erg leuk om vastgehouden te worden maar daar wennen ze maar aan. ik vergeef het mezelf nooit meer als ze iets overkomt tijdens het wandelen.
succes
gr angela :CENS

helga

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 05, 2005, 21:02:23 pm »
Kobe is 8 jaar, en is ondertussen een jaartje bij mij,
bij zijn vorige eigenaars heeft hij bijna al zijn pluimen uitgetrokken
die zijn nu aant terug groeien dus nu kan hij nog niet vliegen
maar ik zou hem graag al gewoon maken van als we buiten gaan dat hij zijn tuigje aanheeft vandaar ;)

er is maaar 1 tip precies, volhouden ;)

groetjes

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: april 05, 2005, 22:01:43 pm »
Succes!! ;)

Iris

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2005, 16:16:56 pm »
Ik heb daar ook over nagedacht... zo'n tuigje.... Ik weet alleen niet goed of dat gaat lukken bij Sjefke... Laat me weten hoe het gaat!!!!

Tommy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2005, 17:07:13 pm »
Ik zou hem kortwieken. Heb je ook geen gedoe met zon tuigje ;)
Ik zie Tommy (mijn timneh) al voor me als ik aankom met zon ding. :)
Ik vind het het fijnst om ze zo mee te nemen. Kun je z tenminste ook in bomen laten klauteren zonder in de knoop te raken. En zonder wieken een tuigje vertrouw ik toch ook niet 100%

Wil je het wel persee, dan gewoon doorzetten, aandoen en DIRECT naar buiten gaan.
Heb ik bij onze kraai ook 2 keer gedaan, maar dat was omdat hij buiten moet kennen voor als hij weer vrij gaat en ik bang was dat hij nog niet vertrouwd genoeg was. Maar ik vond t helemaal niks ;)

Iris

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2005, 07:43:32 am »
Ik hoor wel vaker, dat kortwieken wel een goede manier is...
Maar als hij buiten is en een goede windvlaag onder hem krijgt, dat hij toch een stukkie zou kunnen vliegen...
Ook als hij goéd gekortwiekt is...
Ben hier na al die verhalen toch een beetje bang van geworden... Stel je voor dat ie wegvliegt.... :o

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2005, 09:07:32 am »
Waarom zou je hem buiten zetten als het zo waait? Want van een klien briesje krigt hij echt niet de wind onder de vleugels hoor! Tuurlijk moet je voorzichtig zijn! Heel goed. Maar ik zet Coco niet buiten als het zo hard waait dat tie van zijn stok waait en de wind onder de vleugels krijgt!
Dan ben ik liever zelf ook niet buiten!

Gr Corina

Iris

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2005, 19:46:07 pm »
hahahaha... nee, dat bedoel ik niet.... hihi...
Als het zo hard waait, zet ik mijn Sjefke écht niet buiten!!
Ik heb het verhaal van het wegvliegen ook maar gehoord....
Toch denk ik dat ik hem nooit buiten durf te laten zonder kooi....
Veel te bang dat hij tóch wegvliegt....  :o

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2005, 22:28:39 pm »
Heel jammer voor jou en je vogel.
Goed wieken en vaak controleren en het kan echt echt echt! ;)

Iris

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 14, 2005, 10:55:56 am »
Ik ga mijn gedachten eens laten gaan... Het is wel érg lekker om in de zomer heerlijk buiten te kunnen spelen...  :thumbsup:

Rvedder

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 19, 2005, 14:20:09 pm »
Wij hebben het ook geprobeer om ELMO een tuigje om te doen, maar hij brak de tent af  :).
Tja wij kwamen er ook te laat achter dat er tuigjes bestonden, toen was ELMO al een maand of 6 oud en dan krijg je het tuigje niet zondermeer om.
uiteindelijk was het ons gelukt om het tuigje om te doen, we hebben hem toen even rustig laten wennen aan zijn tuigje door even weg te gaan, na een uurtje waren we terug en had die grijze postduif alle slotjes open gekregen en lag het tuigje op de grond.
Sindsdien gebruiken we gewoon geen tuigje meer.
Kortwieken helpt wel maar is tijdelijk en de grijze kan schrikken en dan toch nog een aantal meters fladderen, dit kan buiten wel eens gevaarlijk voor hem zijn.

hale

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 19, 2005, 14:53:16 pm »
Ja, dat klopt, kortwieken helpt niet altijd. Toen Tony 6 mnd.oud was hadden we hem laten kortwieken. Maar na een maand is Tony weggevlogen, zeker 2 km. (is inmiddels terug dank zij een lieve vrouw). Maar nou heb ik dat voet ketting, en binnen kort wordt hij weer gekortwiekt.
Wat voet ketting betreft, ik ging eigenlijk naar heel veel dierenzaken om een tuigje te kopen. Toen ik het niet kon vinden, ben ik teruggegaan naar de zaak waar we Tony hadden gekocht. Daar hadden ze wel tuigjes en van alles. Maar er werd gezegd dat tuigje niks voor een roodstaart is, daar worden ze erg gestrest van, het beste is een voetketting.
Vandaar dat ik een voetketting voor Tony heb.
Maar als ik wist dat het verboden was dan had ik het echt niet gekocht. >:D

hale

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 19, 2005, 14:54:01 pm »
Maar eerlijk gezegd ik weet nog steeds niet waarom verboden is?  :-[