Auteur Topic: Clickeren  (gelezen 60047 keer)

Cosch

• Gast
Re: Clickeren
« Reactie #45 Gepost op: maart 23, 2006, 14:21:02 pm »
Ben me wel gaan verdiepen in clickeren! Echt heel interessant om te lezen.
Dus als ik het goed begrijp zou ik het volgende bij Kaya kunnen doen.

Eerst oefenen met bijv een stokje aan laten raken.  Vervolgens, als dat goed gaat, oefenen dat ik zijn snavel aanraak met mijn vinger. Daarna hem met zijn snavel (zachtjes) mijn vinger aan te laten raken.
En dan zou hij dus moeten wennen aan mijn vinger. En beloond worden voor zachtjes doen.
En dan zou ik dat kunnen uitbreiden met koppiekrauw geven wanneer ik dat wil enzo.

Maar wat dan als ik het af ga bouwen en alleen met de stem ga belonen?
Gaan ze dan niet juist terug naar het oude gedrag? Omdat er geen beloning meer aan zit?
En wat doe je als hij het niet goed doet? Voorbeeld hij bijt. Hoe zou je dat volgens de clicker methode oplossen?

Wat een hoop vragen, maar vind het echt interessant.

Gr Corina

jeske5

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: maart 23, 2006, 15:22:51 pm »
het afbouwen van de beloning moet je eigenlijk op zo'n manier doen dat Kaya niet in kan schatten of er wel of niet een beloning volgt. Bijvoorbeeld:
na 1 keer iets goed geef je een beloning, gaat dit een tijdje goed, geef je pas na twee keer iets goed doen een beloning. dit doe je een paar keer, maar wissel je af met zo af en toe ook alweer na 1 keer iets goed doen een beloning geven. en zo verder. het moet dus onvoorspelbaar zijn wanneer de beloning volgt (als de oefening goed gaat dan he, in het begin elke keer belonen) als het allemaal heel goed gaat en je hebt de clicker niet meer nodig, doe je toch zo af en toe weer eens een beloning geven, zodat er voor Kaya toch nog een motivatie achter blijft zitten om het goed te blijven doen. Al ga ik er eigenlijk van uit dat hij je stem dan al beloning genoeg vindt en hij het juist heel fijn zal vinden als jij hem koppiekrauwt.
gaat er iets niet goed, het foute gedrag negeren, dus eigenlijk wat je nu ook al doet. geen aandacht aan besteden, hij krijgt geen beloning. ga gewoon door met dat wat jij wilt dat hij doet.
bouw het wel langzaam op. niet te grote stappen in één keer. gaat het weer een tijdje slehter, neem dan weer even wat stappen terug en maak de oefening wat makkelijker.

hoop dat dit een beetje duidelijk is.  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: maart 23, 2006, 15:29:53 pm »
Dank je wel! Dat is inderdaad duidelijk. Vooral dat onvoorspelbaar belonen als het goed gaat, klinkt logisch.

Ok. dus als hij bijt dan loop ik niet weg of zo. Ik blijf gewoon doorgaan met oefenen maar dan krijgt hij geen lekkers. Pas weer als hij het goed gedaan heeft zonder bijten!

En op welk moment klik je?
Op hetzelfde moment als je de zonnebloempit geeft? Of er voor zodat hij weet dat na de klik een pit komt?

Gr Corina

jeske5

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: maart 23, 2006, 15:36:54 pm »
je klikt op het moment dat hij iets goed doet. dus stel hij moet zachtjes jouw vinger aanraken met zijn snavel. dan klik je op het moment dat hij je aanraakt. dit is echt het allerbelangrijkste van het clickeren, dat je dat op het goede moment doet. de klik moet aangeven dat het gedrag wat hij op dat moment vertoont het gewenste gedrag is. de zonnebloempit is het gevolg van het goede gedrag.

Cosch

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: maart 23, 2006, 15:44:26 pm »
 :CENS
Ok. Klinkt heel logisch!

Klopt het dat je eerst moet beginnen met click-> zonnebloempit. Een paar keer zodat hij weet dat je bij een klik beloond word.
Hoe begin ik?

Gr Corina

jeske5

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: maart 23, 2006, 15:48:46 pm »
zo zou ik wel beginnen ja, hij moet natuurlijk eerst weten dat de op de click een beloning volgt. werk daarna met heel kleine stapjes. als hij alleen maar richting jouw vinger kijkt, clicken en belonen. na een tijdje moet hij dan iets naar jouw vinger toekomen, al is het maar een millimeter. hup weer clicken en belonen. bouw dit zo steeds verder uit, tot hij rustig jouw vinger aan raakt. gaat het even niet goed, herhaal dan weer even het stapje wat er voor zat. Je kunt het beter heel langzaam doen, dan te snel, waardoor Kaya het steeds ´fout´doet. is alleen maar frustrerend. Altijd eindigen met iets makkelijks dat je zeker weet dat hij dat goed kan, zodat je op een positieve manier afsluit.

billy

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: maart 23, 2006, 16:03:36 pm »
Zit ik een heel verhaal te typen is het weg. :CENS

Net wat jeske zegt, en hou het kort, altijd zorgen dat je stopt als je Kaya zijn interesse nog hebt.
Succes Corina
Groetjes Els

Cosch

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: maart 23, 2006, 16:19:36 pm »
Oh irritant!

Ok dat is duidelijk!
Dank jullie wel!  :-*

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: maart 23, 2006, 16:24:50 pm »
Oh irritant!

Ok dat is duidelijk!
Dank jullie wel!  :-*

Gr Corina

Hai Corina,

dat is niet zo aardig hoor  :CENS , proberen mensen je te helpen en dan zeg  je dat je ze irritant vindt.
Nu heb ik dat met bepaalde mensen ook wel eens (niet met bovenstaande hoor  ;) ), maar dat zeg ik ook niet altijd hard op,

mvg Frank

billy

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: maart 23, 2006, 16:28:47 pm »
Hai Corina,

dat is niet zo aardig hoor  :CENS , proberen mensen je te helpen en dan zeg  je dat je ze irritant vindt.
Nu heb ik dat met bepaalde mensen ook wel eens (niet met bovenstaande hoor  ;) ), maar dat zeg ik ook niet altijd hard op,

mvg Frank

;D ;D

Groetjes Els

Cosch

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: maart 23, 2006, 16:29:19 pm »
 ;D  ;D

Oeps. quoteje vergeten!  :-[

amacera de pera

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: maart 23, 2006, 19:14:12 pm »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #57 Gepost op: maart 28, 2006, 15:34:50 pm »
Corina! Sjakko doet inderdaad de click van de clickertraining al na! Dat zal je gisteren dus ook wel goed gehoord hebben!! :)
« Laatst bewerkt op: maart 28, 2006, 16:13:23 pm door Loes »

Cosch

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: maart 28, 2006, 15:37:06 pm »
Nou ja zeg!  :o Hoe vaak hebben we gisteren nou geklikt? 4x ofzo?

Ann? Clicker jij ook nog steeds? En Jeske, clicker jij al lang?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #59 Gepost op: maart 28, 2006, 16:00:24 pm »
Ik ben weer begonnen de filmpjes van Parrotbunch te kijken en Sjakkoi snapt nu al heel goed dat hiij de targetstick moet aanraken om een beloning te krijgen! Alleen heb ik nog geen goede targetstick, ik gebruik een potlood en dat is natuurlijk niet goed! ;)