Auteur Topic: Clickeren  (gelezen 60062 keer)

fkbmac

• Gast
Re: Clickeren
« Reactie #330 Gepost op: oktober 16, 2006, 09:58:38 am »
Hallo Clickertrainers en aankomende Clickertraines.

Enige maanden geleden heb ik hernieuwd het "clickeren" ontdekt en ben daarmee gelijk met onze grijze roodstaart mee begonnen.

Onvoorstelbaar hoe snel men met clickertraining resultaten kunt boeken.
Wat mij echter opviel is dat er vrij weinig informatie over clickeren met papegaaiachtigen n het nederlands te vinden valt op internet.

Dus daarom heb ik op mijn site maar het een en ander over clickertraining geschreven. Een soort mini-cursus Clickertraining.

Wil je met clickerentraining starten?     Of zit je vast, weet je niet verder?       Kijk dan eens op:

www.koppiekrauw.com 

Je vindt daar een hoop informatie voor de beginnende en gevorderde Clickertrainer.

Groet,

fkbmac

« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2006, 10:00:14 am door fkbmac »

Cosch

• Gast
« Reactie #331 Gepost op: oktober 16, 2006, 10:21:53 am »
Misschien kun je ons zo ook wel wat vertellen.  ;)
Ik vind het erg interessant.
Ben ook nog steeds aan het clickeren. En ook al doe ik bijv een maand niks, dan nog pakken ze het meteen weer op! Ze zijn zo slim!

chantal

• Gast
« Reactie #332 Gepost op: oktober 16, 2006, 10:58:09 am »
Ik ga er ook maar weer eens aan beginnen. Heb in het begin pogingen gedaan maar het lukte echt niet, maar wie weet is nu wel hij is ook weer een paar weken ouder dus....

fkbmac

• Gast
« Reactie #333 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:15:46 am »
Hoi Cosh,
Natuurlijk kan ik hier een en ander over het clickeren vertellen, maar alles dubbel schrijven????
Hier dan toch maar kort iets meer over clickeren:

Hulpmiddelen:
* Een clicker is een metalen plaatje dat men met de vinger indrukt en dat dan een snerpende clicktoon geeft.
Hoort de kromsnavel deze click dan weet hij dat hij een beloning krijgt. (iets lekkers)
Altijd als er geclickt wordt krijgt je vogel een beloning. Zoiets heeft de vogel héél snel door.

* Een Targetstick (aanwijsstokje) is dus een aanwijsstokje met bijvoorbeeld een rode punt.
De bedoeling is dat de papegaai dit Aanwijsstokje volgt en de rode punt aanraakt. Doet hij dat krijgt hij een click + beloning.
Het Aanwijsstokje gebruikt men om de kromsnavel precies aan te geven hoe hij moet lopen. Hij volgt de rode punt loopt door hoepeltjes, over bruggetjes, over een trappetje en noem maar op. Per slot van rekening wil hij de rode punt met zijn snavel aanraken want dan krijgt hij een click + beloning.

Praktijkvoorbeeld:
Wil men de papegaai iets leren dan heeft men een stappenplan nodig. Elk stapje in dit plan is een doel op zich en wordt beloond met een click + beloning.

Bijvoorbeeld de kromsnavel moet naar een blokje lopen, deze oppakken, naar een bakje lopen en het daar in laten vallen.

stappenplan:
stap 1) loop naar het blokje en raak het aan (click + beloning)
stap 2) pak het blokje op (click + beloning)
stap 3) loop naar het bakje (click + beloning)
stap 4) laat het blokje in het bakje vallen (click + superbeloning)

Als een stap te groot blijkt kan men deze weer onderverdelen in kleiner stapjes... ook weer met (click + beloning)

dus... eerst stap 1 (C+B), dan stap 1+2 (C+B) daarna stap 1+2+3 (C+B) en dan stap 1+2+3+4 (C+B)      (C+B = click + beloning)

Heeft je kromsnavel het door en voert hij alle stappen feilloos achter elkaar uit kan je aan deze serie handelingen een commando koppelen. bijvoorbeeld "ruim het blokje op". Voert je kromsnavel alle handelingen dan goed uit (click + beloning)
Zit dat allemaal goed geeft men wel het commando maar komt de click + beloning niet meer iedere keer, wel beloon je de papegaai met lieve woordjes en eventueel met een aai over zijn koppie.

Nog interessanter wordt het met een omgekeerd stappenplan te werken. Daarvoor moet je een beetje omdenken maar voor de kromsnavel is het nog eenvoudiger te begrijpen.

Hetzelfde voorbeeld in een omgekeerd stappenplan:
stap 1) geef je vogel het blokje in zijn snavel, vasthouden en dan in het bakje, onder zijn snavel, laten vallen (click + beloning)
stap 2) zet het bakje wat verder weg, laat je vogel met het blokje naar het bakje lopen en er in laten vallen (cick + beloning)
stap 3) leg het blokje voor de papegaai deze moet het oppakken enz.... laten vallen in bakje. (click + beloning)
stap 4) leg willekeurig ergens het blokje en het bakje neer, laat de vogel het oppakkenen in bakje deponeren (click + beloning)
En dan natuurlijk het commando koppelen en het cllicken afbouwen.

Deze "omgekeerde" versie van stappenplan is interessant en voor je vogel begrijpelijker omdat hij steeds voor hetzelfde eindresultaat beloond wordt.

Zo, dit was dan een kleine introductie in de "minicursus clickertraining" op www.koppiekrauw.com 

groet,

fkbmac
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2006, 11:40:07 am door fkbmac »

Cosch

• Gast
« Reactie #334 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:22:11 am »
Dank je. Heel duidelijk.
Het is wel heel belangrijk dat je kleine stapjes neemt. Er is niets frustrerender voor de gaai als hij niet weet wat je van hem wilt.
Dus wil het 'kwartje' maar niet vallen bij hem, neem dan een stap terug en ga verder met kleinere stapjes.
Ze kunnen namelijk niet gedachte lezen. Dus weten niet wat je wilt!

Ja clickeren blijft leuk!  :thumsup:

Coco kan nu goed rondjes draaien. Moet nog verder oefenen dat hij het ook op commando gaat doen en zonder targetstick.
Maar ik wil hem idd gaan leren om iets in het bakje te gooien!

fkbmac

• Gast
« Reactie #335 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:34:02 am »
Hoi Cosh,

als hij al ronddraait dan leer je hem binnen en half uurtje rond te draaien op commando.
Voorwaarde is wel dat hij een beetje erg verlangt naar de beloning. Wellicht bij een training vóór zijn ontbijt... dan heeft hij  namelijk honger.

Oppakken en in doosje deponeren heeft een grijze roodstaart binnen een paar dagen geleerd. Naarmate je vaker met de papegaai traint leert hij steeds sneller.

Als er mensen zijn die nog redelijk uitgewerkte ideeën hebben die nog niet op mijn site staan hoor ik dat graag want ik wil de voorbeelden best nog verder uitbreiden.

Groet,

Frans
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2006, 11:54:21 am door fkbmac »

Cosch

• Gast
« Reactie #336 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:48:59 am »
Zonnebloempitjes doet hij alles voor!  ::)

Ja dat heb ik ook gemerkt. Dat ze heel snel leren. Ze weten al dat er een beloning komt als ze iets doen.
En zoals ik al zei: ze vergeten het niet he?

Ik heb Japie van Pascal zwaaien geleerd en rondje draaien toen hij bij mij logeerden. een paar maanden later oefende ik weer voor het eerst met hem en hij wist het nog steeds!  :thumsup:

Ik ga gauw es op je site kijken of er nog meer leuke ideeen opstaan!  :thumsup:

Africangrey

• Gast
« Reactie #337 Gepost op: oktober 16, 2006, 12:04:03 pm »
oh, wat leuk :thumsup:
Ik ga vandaag gelijk weer beginnen.
Het voorbeeld van 'voorwerp in een bakje gooien' lijkt me leuk om te leren, de tweede methode ga ik dan toepassen.
Of ik de clicker weer ga gebruiken weet ik nog niet, heb het in het begin met zwaaien en rondjes draaien wel even toegepast, maar ik merkte al snel dat het zonder clicker ook goed ging, hij deed na 1 dag het click-geluidje al na alsof hij wilde zeggen: 'ja ho maar dat geluid hoef ik niet meer te horen, ik snap het zo ook wel ;D

Gr
Ineke

fkbmac

• Gast
« Reactie #338 Gepost op: oktober 16, 2006, 12:16:14 pm »
Hoi Ineke,

Leuk dat je het weer gaat proberen... maar geloof me maar... met clicker gaat het sneller.

Ik ben er uit eigen ervaring achter gekomen.

Dat komt omdat de clicker een redelijk uniek geluid weergeeft en dat de papegaai de combinatie click + beloning héél snel doorheeft.
Men mag dan ook absoluut niet clicken zonder beloning. Clickt men per ongeluk... gewoon ook een beloning geven.

Woordjes al "goedzo" en "bravo" worden vaak ook gezegd zonder dat er een beloning aan gekoppeld is en dat maakt het voor je kromsnavel alleen maar verwarrender.

Vrijwel alle dieren (die bijvoorbeeld op films te zien zijn) worden met behulp van de clickermethode getraind.

Deze methode heeft zich absoluut bewezen.

Groet en ik ben me benieuwd naar je resultaten.

fkbmac

tip: mogelijk moet je de stapjes in het voorbeeld kleiner maken.

Africangrey

• Gast
« Reactie #339 Gepost op: oktober 16, 2006, 12:26:45 pm »
Ja oke, als iets nieuws aangeleerd wordt, zal het met de clicker sneller gaan.

Maar als ze iets perfect geleerd hebben zoals zwaaien ofzo, dan is het toch niet meer nodig de clicker te gebruiken?
Als ik tegen mijn papegaai zeg 'ga maar zwaaien' dan doet hij dat meteen, ik zeg dan 'goed zo' en gelijk geef ik wat lekkers.

Maar vanmiddag ga ik aan de slag met de clicker, (voorwerp in bakje) ben benieuwd of het een snelle leerling is :)

Cosch

• Gast
« Reactie #340 Gepost op: oktober 16, 2006, 12:47:55 pm »
Ben benieuwd!

De clicker moet ook gebruikt worden omdat het een korte klank/ kort geluid is.
Het is belangrijk om op precies het goede moment te clicken. En het woord 'goed zo' duurt te lang daarvoor.
Dan is de papegaai al weer een stap verder waardoor hij kan denken dat dat hetgene is wat hij goed doet. Bijvoorbeeld als hij het brokje laat vallen en daarna direct weer pakt en je zegt goedzo, dan kan het zijn dat hij het oppakken ziet als iets wat hij moest doen!
De click is korter dus als je precies het goed moment clickt dan weet hij dat dat hetgene is wat hij moest doen!

(Als voorbeeld die ik daarbij hoorde was: je laat een bal stuiteren. dan kun je op 5 momenten klikken. als hij opgegooid word, als hij omhoog gaat, als hij op het hoogste punt is, als hij naar beneden gaat en als hij opgevangen word!
Als je daarmee te laat ben, komt de click op het verkeerde moment.)

Tommy

• Gast
« Reactie #341 Gepost op: oktober 16, 2006, 16:21:00 pm »
Na het...
 draaien,
 zwaaien,
 handje geven,
 kleuren en vormen leren,
 dingen in een bakje doen,
 muntjes in een spaarpot,
 basketballen,
 ringen om een toren
...is Guano toe aan t puzzelen :a036: We hebben zelfs een echte mini gaaien puzzel
Hij kan t rondje en de driehoek al op de juiste plek leggen :yahoo: Nu t vierkant en dan de moeilijkste...de trapeze nog :)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #342 Gepost op: oktober 16, 2006, 16:26:50 pm »
Wat knap!  :a036:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #343 Gepost op: oktober 16, 2006, 18:31:58 pm »
Wat goed Daphne! Ook allemaal geleerd met de clicker? Ik krijg ook wel weer zin om Sjakko iets nieuws te leren. Het zwaaien en rondjes draaien ging zo ontzettend snel en dat doet ze nog steeds, nu uiteraard zonder clicker! ;)

Ik heb even op je site gekeken en ik vind dop in de kop leuk om te gaan leren en uit te breiden! :thumsup:
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2006, 20:51:09 pm door Loes »

Cosch

• Gast
« Reactie #344 Gepost op: oktober 16, 2006, 21:37:53 pm »
Nou Coco snapt er niks van. Van een balletje in een bakje gooien. Hij smijt ze alle kanten op!  :S En ze zijn een aantal keer in het bakje beland. Omdat ik daarvoor zorgde. Maar daarna vlogen ze net zo hard door de kamer.

Het rondje draaien gaat nog steeds super. en zwaaien ook.

Ik was gestopt met rondje draaien met Kaya omdat hij geen stap verzette!  ::) Maar nu heb ik hem de hele tijd op de helft. En daarna gaat hij met zijn nek draaien. Niet met zijn poten.
Verder gaat het zwaaien en kusjes geven ( :o) heel goed. Rode sleutel kiezen tussen een gele en rode gaat ook nog niet zo goed. Hij doet maar wat, lijkt het!

Gr Corina