Auteur Topic: Clickeren  (gelezen 60181 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Clickeren
« Reactie #345 Gepost op: oktober 19, 2006, 12:07:26 pm »

Nog interessanter wordt het met een omgekeerd stappenplan te werken. Daarvoor moet je een beetje omdenken maar voor de kromsnavel is het nog eenvoudiger te begrijpen.

Hetzelfde voorbeeld in een omgekeerd stappenplan:
stap 1) geef je vogel het blokje in zijn snavel, vasthouden en dan in het bakje, onder zijn snavel, laten vallen (click + beloning)
stap 2) zet het bakje wat verder weg, laat je vogel met het blokje naar het bakje lopen en er in laten vallen (cick + beloning)
stap 3) leg het blokje voor de papegaai deze moet het oppakken enz.... laten vallen in bakje. (click + beloning)
stap 4) leg willekeurig ergens het blokje en het bakje neer, laat de vogel het oppakkenen in bakje deponeren (click + beloning)
En dan natuurlijk het commando koppelen en het cllicken afbouwen.

Deze "omgekeerde" versie van stappenplan is interessant en voor je vogel begrijpelijker omdat hij steeds voor hetzelfde eindresultaat beloond wordt.

Hier heb ik nu dus 3 sessies aan gewijd. Sjakko lijkt te begrijpen dat ze de dop in de kop moet laten vallen om het lekkers te krijgen. Als ik het kopje echter een klein stukje verder wegzet, zet ze geen stap om het erin te krijgen.. Ze laat het gewoon vallen. Pas als ik de kop weer bijna onder haar zet, gooit ze het erin... ik ga stug door, vanmiddag maar weer een keer, met heeeeeele lekkere dingetjes! ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #346 Gepost op: oktober 19, 2006, 12:15:02 pm »
Jaa zo gaat het hier ook met Kaya.
Die wil geen stap verzetten. Met rondje draaien draait hij zijn kop gewoon naar achteren!  ::)
En als ik dan wil dat hij ver gaat draait hij zijn kop de andere kant weer op naar achteren. Maar verzet meestal geen stap!  ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #347 Gepost op: oktober 19, 2006, 12:32:47 pm »
Haha! :a036: Maar Sjakko draaide een rondje in een dag tijd! ??? De klik moet nog vallen in dat koppie... :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #348 Gepost op: oktober 19, 2006, 17:34:57 pm »
Jaja, en Sjakko doet het! Ze loopt een aantal pasjes naar de kop en legt hem er in!! :thumsup: 4e sessie! :hart:

Cosch

• Gast
« Reactie #349 Gepost op: oktober 19, 2006, 18:41:32 pm »
Wat goed! Sjakko is goed.  :thumsup:

Als ik zin heb oefen ik vanavond weer ff. Anders morgen!

russelltje

• Gast
« Reactie #350 Gepost op: oktober 19, 2006, 18:45:59 pm »
Ik wil straks wel filmpjes zien hè loes!?  :)

Tommy

• Gast
« Reactie #351 Gepost op: oktober 19, 2006, 18:48:08 pm »
 :thumsup: :thumsup: Goedzo Loes...uhm ik bedoel Sjakko doh :a036: :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #352 Gepost op: oktober 19, 2006, 19:07:20 pm »
Oh ja, filmpjes. Leuk inderdaad!!  :a036:

fkbmac

• Gast
« Reactie #353 Gepost op: oktober 20, 2006, 01:06:14 am »
Jaa zo gaat het hier ook met Kaya.
Die wil geen stap verzetten. Met rondje draaien draait hij zijn kop gewoon naar achteren!  ::)
En als ik dan wil dat hij ver gaat draait hij zijn kop de andere kant weer op naar achteren. Maar verzet meestal geen stap!  ;D

Hallo,
Volgens mij heeft Kaya de bedoeling van het aanwijsstokje (targetstick) nog niet echt door.

Je kan het draaien ook leren door iets lekkers tussen je vingers te houden en dat dan om hem heen draaien. Als hij een beetje honger heeft gaat hij er beslist achteraan. Volgens mij heeft hij het dan binnen een uur geleerd.

Wel consequent zijn!!! Je zou als tussenstap een halve draai kunnen nemen.

Succes.

fkbmac
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2006, 01:08:36 am door fkbmac »

fkbmac

• Gast
« Reactie #354 Gepost op: oktober 20, 2006, 01:13:29 am »
Jaja, en Sjakko doet het! Ze loopt een aantal pasjes naar de kop en legt hem er in!! :thumsup: 4e sessie! :hart:

Mooi...

Nu kan je het geheel uitbreiden, bijvoorbeeld is zijn starpositie een lage zitstok waar hij op zit... dan moet hij naar het voorwerp lopen, deze oppakken, naar het bakje lopen, het voorwerp erin doen, weer teruglopen naar de lage zitstok en daar weer op gaan staan.

Heeft hij dat door dan kan je nog met kleuren en/of vormen gaan werken.

En weet je wat het leuke van dat alles is, Sjakko leert de volgende stapjes steeds sneller, ofschoon kleuren herkennnen..... duurt wel even.

Succes

fkbmac

« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2006, 01:15:29 am door fkbmac »

fkbmac

• Gast
« Reactie #355 Gepost op: oktober 20, 2006, 01:21:25 am »
Hier heb ik nu dus 3 sessies aan gewijd. Sjakko lijkt te begrijpen dat ze de dop in de kop moet laten vallen om het lekkers te krijgen. Als ik het kopje echter een klein stukje verder wegzet, zet ze geen stap om het erin te krijgen.. Ze laat het gewoon vallen. Pas als ik de kop weer bijna onder haar zet, gooit ze het erin... ik ga stug door, vanmiddag maar weer een keer, met heeeeeele lekkere dingetjes! ;)

Gewoon doorgaan en het bakje maar weinig van hem wegzetten, zover dat hij in het begin maar misschien zijn nek moet uitrekken of net één klein stapje hoeft te doen.
Niet overstag gaan... alleen clicken en belonen als hij het goed gedaan heeft. 

Een clickersessie altijd eindigen met een paar eenvoudige opdrachtjes zodat hij niet met een vervelend gevoel uit de sessie komt.

Zorg ook dat hij wat honger heeft... dan doen ze het sneller.

Succes... de aanhouder wint.

fkbmac

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #356 Gepost op: oktober 20, 2006, 08:48:15 am »
Grapjas... ;)  je reageert eerst op mijn post dat Sjakko het nu wel deed en toen op mijn post dat ze het nog niet deed... :)

fkbmac

• Gast
« Reactie #357 Gepost op: oktober 20, 2006, 09:20:44 am »
Je hebt gelijk, Loes

Daar heb ik wel zitten dromen... maar wat wil je...het was al na 01:00 uur in de nacht.

Volgende keer moet ik meer letten op de volgorde van reageren.

Maar misschien is het antwoord voor anderen bruikbaar...wie weet.
Die blijven misschien net hangen op dat punt waar jij doorgegaan bent en krijgen door dat antwoord te lezen misschien net weer voldoende impuls om door te gaan.

Groet,

fkbmac

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #358 Gepost op: oktober 20, 2006, 10:03:46 am »
Tuurlijk! daar heb je helemaal gelijk in, maar ik vond het wel grappig! cheesy3
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2006, 10:10:08 am door Loes »

Cosch

• Gast
« Reactie #359 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:02:13 am »
Weer even geoefend met clickeren. Coco begrijpt nog steeds niet dat het balletje er in moet. Hij was niet zo aan het smijten als de vorige keer maar volgens mij deed hij maar wat.  :)
Maar dit is pas de 2e oefensessie. Heb nog hoop!

Kaya heeft zijn eerste rondje gedraaid! Dat was ook gelijk de laatste!  ::) Hij begrijpt de targetstick wel wat hij gaat er achter aan maar hij draait alleen zijn nek. Dus verzet nauwelijks een poot.
Halve rondjes doet hij wel.