Auteur Topic: wanneer veren bijknippen?  (gelezen 8292 keer)

Nanda

• Gast
wanneer veren bijknippen?
« Gepost op: april 08, 2005, 13:47:53 pm »
Hoi

Tatoo is al een tijdje bezig met de rui, maar er zit eindelijk schot in.
Een poosje geleden kwam ik al een gewiekte veer tegen in de kooi en gisteren tijdens het douchen zag ik dat hij daarvoor in de plaats ween een nieuwe had gekregen. Was een stuk langer dan de andere.
Wanneer kan ik deze afknippen?
Gewoon nu al of wachten tot ie op volle lengte is?
Dit wordt mij eerste wiek ervaring.

groetjes

Wickingh

• Gast
Re: wanneer veren bijknippen?
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2005, 14:19:14 pm »
Hai Nanda,

je moet pas kortwieken als alle veren uit zijn gegroeid,een onvolledig uit gegroeide veer mag je nooit knippen

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2005, 14:38:16 pm »
Ja precies. dat is mij ook verteld!

Gr Corina

Nanda

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2005, 19:02:29 pm »
Maar kan het dan geen kwaad 1 lange veer aan de buitenkant van de vleugel. Ik bedoel dan dat hij bij niet kan afbreken?
En hoe weet je of de veer uitgegroeid is.
Wat voor kwaad kan het om de veer eerder te kniipen dan dat ie volgoeid is?

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2005, 19:09:29 pm »
Hai Nanda,

als veren nog niet volgroeid zijn worden ze gevoed door bloedbanen, eigenlijk knip je dan in het leven van je vogel.
Vergelijk het met je nagels te ver afknippen.
Je kan het goed zien of ze allemaal volgroeid zijn als je de vleugel uitspreid en de veren liggen mooi op gelijke lengte naast elkaar.Soms kan je ook zien dat er nog veren moeten komen als er nog ingepakte pennen aankomen.
Ik denk dat die ene lange pen niet zoveel kwaad kan.

mvg Frank

Nanda

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2005, 20:20:26 pm »
Hoi,

Maar moet je dan wachten tot alle pennen weer zijn aangegroeid en dan in ene kortwieken?
Kun je dat niet pen voor pen doen? :CENS
Hij heeft namelijk nog maar 1 lange en ik zie het niet zitten om ze eerst allemaal aan te laten groeien en dan pas te wieken.
Op dit gebied moet ik nog veel leren hoor.

terra

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2005, 20:38:05 pm »
hoi
moet eerlijk zeggen dat ik altijd de veren bij knip.
als er een nieuwe veer tussen de gewiekte zit knip ik alleen het witte stuk bij natuurlijk. bij mijn vogels kun je heel goed zien waar het leven zit ( roze gedeelte)
ik doe dit omdat ze al regelmatig veren hebben afgebroken tot in het leven en die moeten dan eerst leegbloeden en dit doet dan pijn bij ze. daarom doe ik dit uit voorzorg zodat ze niet blijven hangen. heb dit altijd al gedaan en toen ik een keer bij mijn dierenarts kwam had coco ook twee aangegroeide veren  en die heeft hij weer bijgeknipt.
gr angela :P

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: april 08, 2005, 21:16:14 pm »
Nanda,

als ik zou gaan wieken bij Orrie en Japie en ik zou geen ervaring hierin hebben, dan zou ik niet eens de eerste keer zelf aan de slag gaan. Ik zou het door iemand laten doen die er ervaring mee heeft. En zou er dan bovendien met mijn neus bovenop zitten en hem/haar het hemd van het lijf vragen.

Ik zou het risico niet willen dragen als het fout zou gaan. Ik zou het me nooit vergeven als ik mijn gaaitjes zou pijnigen of voor het leven "verwieken".

Pascal

Nanda

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2005, 09:21:52 am »
Hoi,

Tatoo is nu natuurlijk al gewiekt dus kan ik zien tot hoever ik moet knippen.
Toen ik hem kocht is ie meteen gewiekt en heb ik dus gezien hoe het moest. Alleen waren toen de buitenste veren erg lang en binnen een paar dagen lagen van 1 kant de buitenste veren eruit. de pennen waren bloederig.
Dus aan de andere kant heb ik meteen de schaar erin gezet omdat ik als de dood was dat dat met de goede vleugel ook zou gebeuren.
Daarom ben ik dus ook bang dat als ik de buitenste veren lang laat deze weer af zou breken en dus vandaar mijn vraag of ik ze kan knippen als ze lang zijn.

groetjes

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2005, 12:10:59 pm »
Hai Nanda,

ik laat de buitenste 5 veren altijd zitten , die hebben dan steun aan elkaar.
Op 1 incidentje na heb ik verder nog nooit problemen gehad.
Terug komend op onvolgroeide veren knippen. Al zit er geen zichtbare bloedbaan toch is het niet raadzaam om deze te knippen. Dit heeft te maken met de structuur van de veer, misschien is het eens handig om de hele schacht van zo'n veer open te snijden en te bekijken. De inhoud is een beetje mergachtig en voed de gehele veer als je een onvolgroeide veer afknipt droogt het binnenste uit en krijg je te maken met een verstoring van de groei op onnatuurlijke wijze .Een keertje zal dit waarschijnlijk geen problemen opleveren maar als je dit vaak doet gaat het vanzelf een keer mis[ ontstekingen ed].

Eh Angela,

ik ben tot 2 keer toe aan een zin begonnen voor jou en ik heb hem elke keer weer weggehaald om dat deze zin misschien wat onsympathiek zou overkomen wat absoluut niet de bedoeling is. Het is goed als je vertrouwen in een da hebt maar besef goed dat ook deze mensen er onderling heel andere ideeen op nahouden. Dit zou voor mij de 1ste zijn die geen probleem heeft met het afknippen van veren in de groei.Als jij naar aanleiding van deze da voor kiest om het zo te doen so be it , ik kan dit echter niet aan andere mensen gaan adviseren om het wel te doen,

mvg Frank

terra

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 09, 2005, 12:35:43 pm »
ben blij dat je hebt uitgelegd hoe dat zit binnen in de veren. vanaf nu zal ik wachten tot een veer volgroeid is. had geen idee dat er ontstekingen door kunnen onstaan. mijn vogels beschadigen is wel het laatste wat ik wil.
ik heb nou eenmaal nog niet zoveel ervaring maar probeer wel eerlijk te zeggen wat ik wel en niet doe bij mijn vogels. daarom is dit forum zo handig op deze manier leer ik weer van alles van mensen die wel ervaring hebben met vogels.
 :-*
gr angela

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2005, 09:27:04 am »
Coco is ook gewiekt. Nog niet zo heel lang! Ik heb wel de buitenste pennen ook gewiekt. En zodra er dan een veer gaat door groeien valt dat gelijk op en hou ik het in de gaten! Als tie dan, volgens mij, uitgegroeid is knip ik die ene veer!
Maar ik moet zeggen dat ik zelf problemen heb met zijn vleugels uitvouwen, dus ik probeer het zo min mogelijk te doen. Ben nu nog steeds aan het oefenen dat ik 'ongestraft'aan zijn vleugels mag komen. en als ik dan 3x dezlfde veer moet knippen heb ik 3x Coco overstuur!

Dus dat is voor mij ook een reden om te wachten totdat de veer is uitgegroeid!

Gr Corina

Nanda

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2005, 19:43:02 pm »
Hoi,

Vleugels uitvouwen is hier ook een probleem hoor, al moet ik zeggen dat het de laatste tijd bijzonder goed gaat.
Ik hou stug vol en als het lukt uitvoerig prijzen. het lukt me nu al zonder gebijt en geschreeuw, dus eigenlijk ben ik best trots op het beessie :thumbsup:

groetjes

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2005, 19:45:03 pm »
 :thumbsup:

Cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 12, 2005, 08:41:28 am »
Schreeuwen doet tie bij mij niet maar bijten wel! Terwijl ik hem daar nooit mee zeer gedaan heb ofzo! Ik ben alleen zo stom geweest om het niet vanaf jongsaf te oefenen! Maar ja toen liet ik hem gewoon rondvliegen en was het niet echt nodig!
Maar daarvoor kan ik me nu wel voor mijn kop slaan!
Weer een les voor de volgende keer!

Gr Corina