Auteur Topic: wanneer veren bijknippen?  (gelezen 8278 keer)

Offline matybu

• NOP Sponsor
  • Net geringd
  • Geslacht: Man
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: wanneer veren bijknippen?
« Reactie #15 Gepost op: april 13, 2005, 21:34:54 pm »
Brenda is ruim 2 jaar oud en wij hebben haar nu bijna 1 jaar maar was nog nooit gekortwiekt.
Nu heb ik haar gister bij de kweker laten kortwieken, zodat zij niet meer in het rond kan vliegen.
Hij heeft haar gekort aan één kant en heeft de twee veren aan de punt van haar vleugel laten staan(voor het zicht)  :)
Het is voor Brenda wel even wennen, want zij vliegt nu één kant op en dat was zij niet gewend.
Ik heb het niet zelf gedaan omdat ik niet wist hoe dat in zijn werk ging,maar ik heb goed opgelet en denk dat ik het de volgende
keer zelf wel kan doen. Maar het was jammer dat het nog niet eerder gebeurd was, dan was zij ook niet zo'n goede vlieger geweest.   ???

Gr. Kees.

Wickingh

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: april 13, 2005, 21:38:01 pm »
Hai Kees,

de bedoeling van kortwieken is dat een vogel geen hoogte meer kan maken, niet dat hij zijn evenwicht verliest.
Ik vind dit een voorbeeld van hoe het niet moet, sorry

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: april 14, 2005, 08:57:27 am »
Oei, Ik denk dat dit inderdaad een verkeerde manier van kortwieken is! Ik denk dat er zo juist meer ongelukken gaan gebeuren! Misschien moet je ioverwegen om terug te gaan en de andere kant ook te kortwieken?
Of misschien is het zelfs beter om even bij een VOGELarts (geen dierenarts) te gaan!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #18 Gepost op: april 14, 2005, 10:43:23 am »
En als je de andere kant dan ook laat wieken, laat dan ook niet die twee veren zitten.. Er is veel kans op afbreken, bloeden... ;)

Cheetah

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: april 16, 2005, 21:33:08 pm »
Dino was helaas ook aan 1 kant gewiekt. Jodie is zo gewiekt dat ze nog wel recht naar beneden kan vliegen.

Cosch

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: april 25, 2005, 14:26:57 pm »
Ik moest gisteren weer een veer knippen. Ik wilde Coco ff mee naar buiten nemen en ik wist dat er weer een veer aan het doorgroeien was en bijna uitgegroeid. Dus de ellende moest weer beginnen! Ik heb hem maar op zijn tafelstandaard in een 'vreemde' kamer gezet! En heel snel zijn vleugel gepakt en geknipt! Het was weer krijsen alsof ik hem vermoorde!
Dat is echt niet grappig! Maar ja. We kunnen er weer ff tegen!

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: april 25, 2005, 14:33:48 pm »
Hai Corina,

knip jij dan gelijk elke veer die doorkomt?

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: april 25, 2005, 14:37:58 pm »
Nee, Ik knip hem zodra hij uitgegroeid is! Maar ik knip wel gelijk elke veer die uitgegroeid is. Tenminste wanneer ik denk dat tie uitgegroeid is!

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: april 25, 2005, 14:40:51 pm »
Hai Corina,

sorry dat bedoelde ik ook stelde de vraag verkeerd , maar waarom elke uitgegroeide veer apart?

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: april 25, 2005, 14:47:10 pm »
Ik merk zodra er al 1 veer door komt dat hij al meer kracht weer heeft onder de vleugel!  :o  Je hoort dat ook aan het fladderen. Het lijkt wel alsof hij dan al meer kan!
Omdat als ik hem mee naar buiten neem, ik dan wel een beetje angstig ben dat tie dan verder komt als dat ik wil!
Vandaar dat ik elke veer bij hou.

Gr Corina

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
  • sweety
    • aursil
« Reactie #25 Gepost op: mei 30, 2005, 22:53:44 pm »
ik hou ook elke veer bij die uit gegroeid is word gewiekt bij mij hebben ze der geen problemen mee.
geen gescheeuw en geen knauw in mijn hand

Nanda

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: juni 17, 2005, 21:09:02 pm »
tatoo heeft inmiddels al aan beide kante een stuk of 8 nieuwe pennen. Ze zijn nog niet uitgegroeid dus knippen kan nog niet.
Het is wel jammer, want hij krijgt het wel door. Begint constant met vleugels te flapperen maar beweging zit er nog niet in. Ik durf hem helaas niet meer los mee naar buiten te nemen aangezien er een pittige wind staat. Ik ben bang dat als ie zich echt kwaad maakt hij een heel eind kan komen.

Nu dus op zoek naar een "knipper"ik durf het nu niet meer zelf, ben veel te bang dat er iets mis gaat.

Ook bij bertje moet de schaar erin, beest is zo eigenwijs, Jenny kan er echt weinig mee zo. Misschien dat als na het kortwieken de pennen weer aangegroeid zijn we het zo laten.
Eerst maar eens zien hoe het gaat. ;)

Reina

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juni 19, 2005, 09:10:40 am »
hoi ik heb een vraag,
hieronder zie je een foto van jojo, maar die is gekortwiekt, maar die 2 veren aan de buitnkant moet die eigenlijk ook geknipt worden of moet het blijven zitten wie weet dat?

Cosch

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: juni 19, 2005, 19:03:15 pm »
Is dat verder gaan groeien? Want ik meen me te herinneren dat alles eraf was toch?
Zo ja, dan moet je dat knippen voordat je hem los mee naar buiten neemt!

Gr Corina

Reina

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: juni 19, 2005, 19:05:02 pm »
nee, deze heeft ie laten zitten. dus die heeft hij niet geknipt