Auteur Topic: schurftmijt?  (gelezen 4697 keer)

bakkie

• Gast
schurftmijt?
« Gepost op: april 10, 2005, 19:49:12 pm »
hoi hoi
Ik denk dat mijn parkietje niet alleen een herseninfectie had maar ook misschien schurftmijt heeft...
Gelukkig is hij al wel een heel stuk opgeknapt  :hart:
ik ben al grondig de kooi aanhet reinigen voor eht geval dat, toch wil ik jullie wat foto's laten zien , misschien dat jullie zien of het idd iets in die zin is...
bij zn washuidje komt namelijk een klein bruin plekje...
nou ja kijk maar, de foto's zijn een beetje slecht maar beter kon ik ze neit maken sorry.

ik hoop gauw op reacties want als jullie idd denken dat het iets is ga ik meteen naar de dieren arts, want ik weet enit of het nu kwaad kan of neit   ???

het gaat enit om de zwarte streep op de snavel maar echt om zn washuidje erboven als je goed kijkt is ie blauw en in het midden bruin....???

Bozzee

• Gast
Re: schurftmijt?
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2005, 20:06:11 pm »
Helaas kan ik je foto's niet zien.  ???

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2005, 20:10:36 pm »
ik ook niet  ???

Nanda

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2005, 20:13:14 pm »
hoi hoi

nou ja kijk maar, de foto's zijn een beetje slecht maar beter kon ik ze neit maken sorry.

Hahaha,

zulke slechte foto's heb ik nog nooit gezien  :P

bakkie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2005, 20:15:58 pm »
nanda dat weet ik heb ik ook erbij gezegd...
ik heb alleen mn telefoon om ze te maken en ik moest inzoomen en graag zou ik alleen reacties over mijn onderwerp willen hebben want hier komt neimand verder mee :(

Nanda

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2005, 20:21:47 pm »
Ja, maar ik zie ze helemaal niet ???

Bozzee

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 10, 2005, 20:22:24 pm »
Als het schurftmijt is kun je dit behandelen door het dagelijs met slaolie aan te stippen, zo verstik je het.
Ik weet niet of je hem bij andere parkieten in hebt zitten, maar dan kun je hem wel beter apart zetten want schurft is heel besmettelijk.

Nanda

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2005, 20:23:45 pm »
Ja, of vaseline gebruiken

En het was maar een geintje hoor ;)

Bozzee

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2005, 20:27:53 pm »
Kijk anders hier eens https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,179.0.html dit zijn wel de wat extremere gevallen.

senna

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 10, 2005, 20:40:38 pm »
Hoi,

Ik kan je foto's ook niet zien, denk dat ze te groot zijn.

Schurftmijt zijn wratachtige woekeringen die meestal beginnen bij de snavel. De mijt graaft gangetjes door het weefsel heen.

Je kan morgen in de dierenwinkel het best pipetjes halen van Bogena. Dit heet anti-parasiet en kun je achter in de nek knijpen.Ook de andere mijten worden dan evt. behandeld als je twijfeld welke het is. Daarnaast kan je op de woekeringen uiercreme of vaseline zonder parfum smeren op de woekeringen. Deze worden dan van binnen en van buiten bestreden. Dit werkt het best.

Hou er wel even rekening mee dat het beestjes zijn en dat het erg besmettelijk is. Je moet in principe alle dieren doen die in de buurt staan.

gr corina

bakkie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 10, 2005, 21:31:08 pm »
sorry nanda ik dacht dat je het meende en ik ben me echt geschrokken omdat hij nu weer iets heeft vandaar mijn reactie, maar al zou je ze zien ze ijzn idd heel slecht hahaha

goed, mijn moeder haalt morgen medicijnen en zn neusje heb ik ingesmeerd met vaseline zonder zn neusgaten te doen  nu hopen dat het helpt... ;)

Nanda

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 10, 2005, 21:51:13 pm »
:thumbsup:

bakkie

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2005, 17:07:35 pm »
ik heb  nog een vraag, mag ik meteen vaseline gebruiken of meot je eerst met wat anders?
ik ga nu zo insecticide geven....heb zn kooi ingespoten..
maar vroeg me af of je dat meteen moet doen of later??de vaseline...

HEEELP  :-*

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2005, 18:07:37 pm »
Hai,

Wat te doen bij schurftmijt:
-de vogel isoleren van de andere vogels
-voerbakken,drinkbakken,stokken en andere aanwezige voorwerpen in de kooi ontsmetten met een middel op basis
 van chloor [zoals halamid]
-De kooi ontsmetten met een zelfde soort middel.Zonder dat de vogel in de buurt is van dit middel.
-De kooi en andere zaken die ontsmet zijn goed schoonmaken met heet water [ beter zelfs 2 x]
-De vogel behandelen met dat anti-parasieten middel van bogena zoals Senna aangaf.
-De vogel insmeren met vaseline of uierzalf

Dit moet je dagelijks doen tot de vogel genezen is, het heeft weinig zin om de vogel te behandelen en niet de zaken waar hij mee in aanraking komt, zoals drink en voerbakken, want dan blijft hij zichzelf besmetten.
Je mag de vogel nooit in aanraking laten komen met ontsmettingsmiddel of insekticide's

mvg Frank

-

bakkie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2005, 22:31:34 pm »
dus elke dag heel zn kooi wassen?

insmeren deed ik al meerdere keren per dag nu..
en antiparasiet al gegeven..
zitten geen andere vogels bij gelukkig...
ik ga zn spullentjes extra goed bij houden en ik hoop dat ie gauw beter wordt alleen dat insmeren vind hij niks zon enge vinger die op hem af komt...
jammer dat ie nu bang wordt maar dat komt wel weer goed  :hart: