Auteur Topic: snavel stuk  (gelezen 5331 keer)

terra

• Gast
snavel stuk
« Gepost op: april 12, 2005, 20:52:05 pm »
hallo allemaal
vanmiddag kwam ik thuis van mijn werk en merkte dat coco erg rustig was.
toen ik hem wat beter ging bekijken vond ik hier de oorzaak van. het puntje van zijn snavel is afgebroken van het bovenste deel van de snavel. er steken wat witte draadjes uit en hij heeft zichtbaar pijn hieraan. dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt en toen dacht ik dat hij zich had bezeerd tijdens het spelen met het deurtje van zijn kooi maar nu heeft hij het alweer.
het is niet zo dat hij veel valt en hij heeft een kalksteen en sepia tot zijn beschikking. ook krijgen ze takken om aan te knabbelen.
ik heb zo met hem te doen, hij zit maar een beetje zielig in een hoekje en als hij wat wil eten probeert ie het met de zijkant van z`n snavel. wat kan ik hieraan doen? :'(
gr angela

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: snavel stuk
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2005, 20:59:05 pm »
Ach gossie! Je kan er niks an doen!! Hij is nog niet gewend aan het missen van het puntje van zijn snavel... weet denk ik niet goed hoe hij nu moet eten.. Ik zag eens een grijze roodstaart (van die man die altijd met heel veel papegaaien op straat staat...) met echt een heel groot stuk van zijn snavel af... Hij leefde er prima mee. Volgens die man was hij een keer met die snavel tussen de deur gekomen...
Wat je verder nu aan die snavel moet doen weet ik niet.. niks denk ik. Het bloedt niet, gelukkig.. Misschien wat ontsmetten? :CENS

terra

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2005, 21:03:10 pm »
ik mag er absoluut niet aankomen van hem maar het gebeurt dus wel vaker dat ze een puntje afbreken.
de laatste keer duurde het bijna een week voordat hij was hersteld en weer normaal ging eten.gelukkig groeit het gewoon door en is het na een tijdje weer over maar ben altijd zo bezorgt als hij zich niet lekker voelt.
slapeloze nachten heb ik ervan.
gr angela :'(

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2005, 21:05:26 pm »
Hai Angela,

ik moet zeggen dat ik hier geen advies over durf te geven, van vallen kan zoiets niet komen ,wel dat hij met zijn snavel klem heeft kunnen zitten.
Ik weet echter niet hoe de structuur van een snavel is, ik denk dat ik Senna eens bel als zij het niet weet , heeft ze er allicht wel lectuur over,
ik hoop er zo over terug te komen,

mvg Frank

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2005, 21:28:38 pm »
Hai Angela,

er bestaat dus geen lectuur over de structuur van een snavel.
Die witte draden zijn waarschijnlijk zenuwen die bloot liggen dus erg logisch dat dat pijn doet.
Je moet wel met je vogel naar een vogelarts om te voorkomen dat er infekties optreden en de snavel goed na te laten kijken op eventuele andere beschadigingen of scheurtjes.Dat zoiets 1 keer gebeurt is al opmerkelijk maar 2 keer is te toevallig.

mvg Frank

terra

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2005, 21:32:37 pm »
oke bedankt frank zal morgen even conctact opnemen met de dierenarts
ik zal jullie op de hoogte houden.
gr angela
 :-*

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2005, 21:37:13 pm »
succes

terra

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2005, 17:58:37 pm »
heb vandaag contact gehad met de dierenarts en uitgelegt wat er aan de hand was.
gelukkig had hij het al een keer gezien bij coco toen ik er kwam voor zijn spiermaagziekte dus herrinnerde hij het zich nog.
de draadjes die uitsteken hoorn of zo. hij zei dat het geen zenuwen waren en dat ik er niet veel aan kan doen. waarschijnlijk heeft hij zich bezeerd tijdens het spelen en is het puntje toen afgebroken. de dierenarts zei dat ik moest zien dat hij een soort zelfde pijn heeft als dat wij kiespijn hebben. ik kon hier metacam halen dit is ontstekingsremmend en pijnstillend.
waarom die het steeds weer heeft kon hij ook niet precies zeggen.  :CENS

ben dr eigelijk niet helemaal tevreden over want het is toch raar dat dit eens in de zoveel tijd terug keert. het is nu 3 maanden geleden dat hij voor het laatst zijn snavel heeft beschadigd.hij is er echt helemaal niet lekker van heeft een beetje een warm snaveltje en is heel rustig. verder eet hij alleen wat makkelijk te eten is voor hem. vanmorgen de eerste druppel gegeven van het medicijn maar heb nou niet het idee dat hij zich wat beter voelt. :'(

ga maar even bij jullie adressen van dierenartsen kijken of er nog een ander bij mij in de buurt zit en anders bel ik er gewoon even over. het zit me helemaal niet lekker dit.
gr angela

senna

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2005, 19:25:16 pm »
Hoi Angela,

Jammer dat ik er geen boeken over heb en je zo ook niet kan helpen. Gelukkig zijn het geen zenuwen. Maar als ik jou was zou ik even met Hedwig van der Horst bellen. Zij heeft hier vaker mee te maken gehad. Zij maakte ook kunstsnaveltjes.

Ondertussen zou ik haar wel wat zacht voer geven tot je haar gesproken hebt. Ze mag nu juist niet in conditie achteruit gaan. Geweekte pellets en zacht fruit.

gr corina

terra

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2005, 20:26:26 pm »
heb het nummer van hedwig gevonden en zal morgen eens bellen met haar.
vandaag heb ik coco inderdaad al wat zacht voer gegeven en wat hij echt heel lekker vind. gekookte wortel en doperwtjes en wat kwark hier worden ze echt wild van.
bedankt voor al jullie tips als er nog meer tips zijn zijn ze altijd welkom
 :-* :-* :-*
gr angela

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: april 14, 2005, 10:55:44 am »
Het zou mij ook zeker niet lekker zitten, als hij er wat ziek van is.. ik ben benieuwd wat Hedwig zegt.. :CENS

terra

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2005, 11:14:49 am »
heb vanmorgen gebelt maar ze is er niet vandaag dus probeer ik het morgen weer
hou jullie op de hoogte
gr angela

Cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 14, 2005, 11:16:28 am »
Je kunt ook even Hooimeijer (Meppel) of Verstappen (Driebergen (bij Utrecht) bellen!

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 14, 2005, 11:26:31 am »
Hai Angela,

je moet altijd even haar antwoord apparaat inspreken , want ze neemt nooit haar telefoon op , maar belt je altijd even terug,

mvg Frank

terra

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 15, 2005, 16:59:09 pm »
heb gister nog even contact opgenomen met dierenarts van doormalen en gevraagt wat de oorzaak nou zou kunnen zijn dat coco zijn snavel steeds afbreekt. kreeg als antwoord van de assistente(dokter was bezig) dat coco misschien pdf zou kunnen hebben omdat dit een van de symptonen is.(steeds afbreken van snavel) schrok me eigen rot natuurlijk en vroeg meteen wat er nog meer voor symptonen waren. geeft weinig tot geen verenstof af als je over de stuit aait.
nou coco verliest heel veel verenstof zwarte kleding hoef je niet aan te trekken als je hem bij neemt.
verder zou hij afwijkingen in zijn veren moeten hebben.
dit heb ik een keer gezien op een site hoe dat eruit moet zien, wat normaal gesproken het leven zit is dan geloof ik zwart ipv mooi roze. gelukkig heeft coco mooie roze nieuwe aangegroeide veren. ook zouden veren die uitgevallen zijn niet meer terugkomen en coco is nu bijna door de rui heen en heeft een mooi dik verenpak.
was dus opgelucht dat deze symptonen er niet in voor kwamen.

dan zou het nog kunnen dat coco hier of bij d een keer gevallen is en z`n snavel heeft gebroken en dat dat nu een kwetsbaar stukje is geworden en snel afbreekt.

in ieder geval is coco nu weer helemaal de oude. de draadjes die uit zijn snavel staken zijn weg en hij heeft geen warme snavel meer. hij is weer druk aan het spelen en eten.
evengoed ga ik als het weer gebeurt naar de dierenarts en wil ik hem en terra toch voor de zekerheid laten testen op pdf.
en als dat het niet is moeten ze maar verder zoeken naar een oorzaak. de medicijnen sloegen gelukkig snel aan maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat coco eens in de zoveel maanden medicijnen moet krijgen. lijkt me niet erg gezond.
ben in ieder geval opgelucht en blij dat het allemaal weer goed gaat met hem en bedankt voor al jullie adviezen.
gr angela :-* :-*