Auteur Topic: Kun je een wildvang nog tam krijgen?  (gelezen 5719 keer)

Colinda1986

• Gast
Kun je een wildvang nog tam krijgen?
« Gepost op: april 19, 2005, 19:24:48 pm »
:CENS

Heej.  Ik heb dus een grijze roodstaart (achteraf gebleken) een wildvang.  Dus nog niet onder de mensen geweest en leeftijd is onbekend. (verkoper zei 7maand, maar waarschijnlijk is hij al veel ouder)

Ben blij te horen dat er kans bestaat dat hij nog kàn praten later. MAAAAAAR:  Weet iemand of een wildvang grijze roodstaart ooit nog tam te maken is?  Hij is nu 1,5 week bij ons, maar kan me niet voorstellen dat hij over een aantal maanden aan ons gewend is.  Langs de kooi lopen en voer geven is een drama, schreeuwen en krijsen etc... (bijten nog net niet)  Ik weet dat hij er net is, maar daarom wil ik wel vast graag reacties/belevenissen van anderen...

Groetuh    :thumbsup:

Cosch

• Gast
Re: Nooit te oud om te leren praten
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2005, 08:44:59 am »
Jeetje! Ik denk dat het wel kan maar je moet wel vreselijk veel geduld hebben. Ben ik bang voor! Helemaal omdat je denkt dat tie ook al ouder is dan 7 maanden!

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2005, 10:44:56 am »
Hai,

dat een papegaai na een jaar of 7 niet meer zou leren is nonsence, wel is het zo dat een tamme papegaai van 7 jaar die nog niets gezegd heeft waarschijnlijk geen aanleg heeft en dus ook niet meer zal leren praten/imiteren.
Hoe tam Colinda haar gaai nog zal krijgen ligt aan haar en de wisselwerking met haar vogel en uiteraard de aanleg/nieuwsgierigheid van de vogel.
Colinda je zal 1st een basis van vertrouwen moeten opbouwen met hem. Concreet bij het voeren op een rustige toon tegen hem blijven praten  . In het dagelijkse leven steeds dichter bij hem gaan zitten en lekkers toestoppen en blijven kletsen. Zo zal je langzamerhand het vertrouwen moeten kweken. Steeds dichter in de comfort zone van je vogel proberen te komen, maar verwacht niet dat dit in een paar dagen in orde is. zodra je het basis vertrouwen hebt kan je gaan leren opstappen dmv het voorhouden van een opstap stok, tegen die tijd praten we wel verder, dat is niet van de een op de andere dag te realiseren.

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2005, 10:58:24 am »
Nee precies, als je dat wel verwacht dan forceer je de boel. Dit zal best heel moeilijk gaan worden!
Misschien is het een idee om een gedragsconsult te volgen? En om zo hulp te krijgen?

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2005, 11:02:19 am »
Hai Corina,

is een gedragsconsult niet meer om een papegaai op te voeden? In dit geval moet er 1st een vertrouwensband worden opgebouwd voordat je aan opvoeden kan beginnen,

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2005, 11:11:30 am »
Daar heb je ook wel weer iets gelijk in!
Maar zou zo'n iemand als Hooimeijer of anderen geen tips en hulp kunnen geven om die band op te bouwen?
Mmmmm.  :CENS Nou het kan in ieder geval geen kwaad om een van hen eens te bellen en te vragen OF ze kunnen helpen!

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2005, 11:20:16 am »
Daar heb je ook wel weer iets gelijk in!
Maar zou zo'n iemand als Hooimeijer of anderen geen tips en hulp kunnen geven om die band op te bouwen?
Mmmmm.  :CENS Nou het kan in ieder geval geen kwaad om een van hen eens te bellen en te vragen OF ze kunnen helpen!

Gr Corina

Hai Corina,

daar ben ik het helemaal mee eens, het is nooit verkeerd om tips aan de experts te vragen,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: april 20, 2005, 12:01:00 pm »
Goh! Ja, jij zla veel geduld nodig hebben! Mag ik vragen of je wist dat het een wildvang was, toen je hem kocht en waar je hem gekocht hebt?  ???

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2005, 12:13:35 pm »
Dat staat bij het voorstellen!
Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 20, 2005, 12:31:08 pm »
Goh! Ja, jij zla veel geduld nodig hebben! Mag ik vragen of je wist dat het een wildvang was, toen je hem kocht en waar je hem gekocht hebt?  ???

Hai Loes,

:CENS , waar lijkt het op he? Als het ruikt als poep , aanvoelt als poep , eruit ziet als poep , dan is de kans tamelijk groot dat het poep is  ;) ,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: april 20, 2005, 16:54:36 pm »
 ;D Inderdaad ja...  ;)

Colinda1986

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 20, 2005, 19:12:40 pm »

Nou mense,  in ieder geval bedankt voor jullie inlevingsvermogen, onlangs mijn fout... Ik twijfel erg of ik wel kies voor een gaai die ZEER moeilijk tam te maken is (tastbaar).  Dan betaal ik toch liever meer, met een duidelijke en betrouwbaardere garantie, maar deze vogel moet dan terug naar D. en geld krijg je niet terug. Ik WIL me gaai daar niet eens heen brengen! Maargoed. Ik ga het proberen en als er ideeën of ervaringen zijn:  

ZEG HET!  (positief graag, weet al het negatieve zo onderhand wel   ;)  )

Tommy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 20, 2005, 21:23:22 pm »
Hay ;D
Hier een heel positief verhaal over een wilde vogel!

Tommy was heeeel wild en maakte alleen maar oerwoud geluiden :o En je zag alle schade nog van zn vangst en reis :-[
Dat wisten we van te voren en hebben hem ,vorig jaar begin mei, heel bewust overgenomen van mensen die hem ook weer hadden opgevangen.
Hij was toen ook al 1 jaar, misschien wel ouder hoor, dat weet je nooit zeker.

Ik heb Tommy in een kleine kooi gedaan (niet heel klein, maar wel draagbaar) en sleepte hem steeds mee.
Dus sAvonds stond hij naast t bed op de grond en kreeg hij even een verhaaltje voor het slapen ;D sOchtends ging hij weer mee naar beneden. Ik heb HEEL erg veel tegen hem gepraat en hem dingen laten zien. Maar vooral zag Tommy MIJ dingen doen zonder dat ik naar hem keek. Ieder geschreeuw negeerde ik totaal.

Iedere avond nam ik Tommy mee in de badkamer en zette hem daar op de grond met een lage zitstok. Hij klom daar natuurlijk op. Dan had ik een krant in mn mouw (ja bang voor de snavel ::) ) en zei in t half duister...Stap op! Even duwen en hmmm het lukt een beetje :CENS Maar doordat ik dit iedere avond zon 10 min deed en hem steeds mee sleepte was het toch echt snel voormekaar hoor. We zijn nu een jaar verder, maar hij gaat al sinds vorige zomer mee naar buiten . Hij fluit me na en praat sinds kort(was voor mij bijzaak, maar is wel heel leuk) ik kan hem op zn snavel kussen en kroelen .Hij stapt op bij de kinderen bij mij en mn man en bij iedereen eigenlijk wel. Hij kan kleuren herkennen en vormen is niet erg bang voor nieuwe dingen en leeft nu los op zijn eigen klimboom met Guano (aratinga)

Hij is zo vreselijk leuk en ik heb totaal geen spijt van deze actie. Ik ben nooit bij Hooimeijer geweest, maar ben er wel van overtuigd dat als hij je helpt, je met de vogel op je arm buiten komt en je heel veel leert over hun gedrag. Maar je kunt het misschien ook zelf? Lees veel, vraag veel en denk vooral goed na over hoe de dingen overkomen voor een wilde vogel.En vergeet niet dat leven zonder angst echt fijner voor ze is! Ik heb regelmatig gehuild als ik dacht over Tommy zn verleden, maar als ik zie hoe vrolijk hij nu is en brutaal over de tafel rent om iets te pakken...dan ben ik heeeeeel erg blij! Misschien wel blijer dan wanneer het begin anders was geweest.

Oh ja, Tommy kon niet vliegen door de beschadigingen, maar anders kun je hem beter kortwieken...dat doen wij nu ook.
Kan hij lekker mee wandelen ;D

Groetjes daphne en heel veel succes! Geef de moed niet te snel op hoor  ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 20, 2005, 21:25:42 pm »
Wil nog even toevoegen dat ik dus HEEL ERG TEGEN WILDVANG BEN >:(
Maar als je er 1 hebt, help hem dan asjeblieft over zn traumas heen. ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 20, 2005, 21:36:17 pm »
Hai,

ik vind het een heel mooi verhaal,ik ben ook blij dat je het niet zomaar hebt opgegeven  :thumbsup: , ff een ander vraagje ben je misschien familie van Jefta?

mvg Frank