Auteur Topic: Gevraagd ervaringen over het mee naar buiten nemen van een grijze roodstaart.  (gelezen 4446 keer)

Paco

• Gast
Hallo allemaal.

Om te beginnen ben ik blij met de mogelijkheid om andere vogelbezitters om raad te vragen.
Dat is toch alrijd anders dan het advies van een dierenwinkel, omdat jullie echte ervaringen hebben en waarschijnlijk betere suggesties.

Onze grijze roodstaart is 8 maanden en heeft 1x even kort in zijn kooi buiten gestaan (was toen lekker weer).
Ik zou hem erg graag mee willen nemen in de auto en als het kan ook gewoon op de schouder naar buiten, maar .............wil hem absoluut geen schade laten oplopen d.m.v angst of wat dan ook.
Hebben jullie er ervaring mee hoe ik dat het beste kan doen??
Hij is gekortwiekt en zit in een ruime kooi, maar zit vrijwel de hele dag op mijn schouder en wil er dus graag bij zijn.
Heb al een suggestie gekregen van iiemand om een kleine ketting aan zijn poot te doen, maar dat lijkt me ook nogal vervelend voor de vogel.
Aan de andere kant wil ik hem natuurlijk ook voor geen goud kwijtraken dus...........wie helpt???

Alvast bedankt!
 :thumbsup:

Wickingh

• Gast
Re: Gevraagd ervaringen over het mee naar buiten nemen van een grijze roodstaart.
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2005, 16:44:58 pm »
Hai,

het is verboden om een papegaai aan een voetketting te leggen, en je kan een papegaai trainen om om te gaan met stress en onverwachte situaties. Jefta heeft er enkele stukjes over geplaatst op het forum.Ik zou het niet gelijk weten waar het staat, misschien dat een van de andere leden dit aan kan geven,

mvg Frank

fujimo

• Gast
Re: Gevraagd ervaringen over het mee naar buiten nemen van een grijze roodstaart
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2005, 16:54:02 pm »
Ik ben al aan het zoeken geweest maar zie bij Jefta zijn berichten niks over het mee naar buiten nemen staan

Mijn advies is , gewoon mee naar buiten nemen , altijd even controleren of er toevallig geen pennen aangegroeit zijn want ze kunnen een knap eindje vliegen als de wind er onder komt als de pennen te lang zijn.
Zorg altijd dat jij er bij bent als ze los in de tuin zitten en doe voorzichtig met verkeer als je de straat op gaat.
ik houd altijd mijn hand over luna haar rug zodat ze niet plotseling opvliegt als ze ergens van schrikt.

Gr eric

Wickingh

• Gast
Re: Gevraagd ervaringen over het mee naar buiten nemen van een grijze roodstaart.
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2005, 17:48:48 pm »
Hai Eric ,

hij heeft ergens iets geschreven over het trainen van papegaaien op onverwachte situaties,

mvg frank

Nanda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2005, 18:53:58 pm »
Hoi,

Mocht je je gaai mee naar buiten willen nemen, zet hem dan niet op je schouder!!!
Op deze manier heb je geen controle over hem mocht hij toch proberen de "vleugels"te nemen, wat natuurlijk niet ondenkbaar is buiten. Er zijn zoveel dingen waar hij van kan schrikken. Denk maar eens voorbij komen verkeer, gillende kinderen, of de kat van de buren.
Hetr beste kun je hem op je hand houden zodat je hem goed in de gaten kunt houden en in kan grijpen mocht het verkeerd dreigen te gaan.

groetjes

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2005, 20:46:29 pm »
Klopt. Ik neem mijn gaai ook mee naar buiten. Hij is alleen nog niet in hele vreemde omgeving geweest!
Ten eerste moet je kijken of hij goed gewiekt is! (eerste 7a10 pennen gewiekt) Als je gaai nog iets omhoog kan vliegen. Moet je het niet doen! Dan ben je hem zo kwijt! En dus controleren of er nog geen pennen groeien. Verder altijd op de hand of arm houden. Of een special opstap touw of stok! Verder zal hij het zo fantastisch vinden buiten dat hij niet eens weg wilt!  ;D
En in de auto kun je hem ook in een klein kooitje doen of op een tafelstandaard! (kijk wel uit)

Je mag hem inderdaad niet aan een touwtje doen! Vertrouw je het nu niet om hem helemaal los te houden, koop dan een tuigje ofzo!

Gr Corina

Nanda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2005, 20:52:05 pm »
Ja, inderdaad wel in een mandje of doosje doen in de auto hoor!!!

Ik heb wel eens van iemand gehoord die de gaai los mee in de auto nam.

Je moet er toch niet aan denken wat er onderweg gebeuren kan als die vogels stennis begint te maken onderweg!!!!
De hele auto door.... jij tegen een boom.
Of gaai bij de pedalen terwijl jij zo snel mogelijk wilt remmen!!!!BRRRRR

Dat wordt een warzig zootje dan hoor :(

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2005, 20:55:13 pm »
Hai,

of een hele platte gaai ,

mvg frank

amacera de pera

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2005, 21:08:52 pm »
wij gebruiken in de auto een ruime bens en aan de raam kant hangen we er een handdoek over heen dan schrikken ze niet zo van die autos die langs vliegen ,we zetten ze midden op de achter bank (en in de gordels )zodat ze voor uit kunnen kijken zowel lora als pedro hebben er zo geen bezwaar tegen en zitten gewoon lekker te kwebbelen

gr ann

joytje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2005, 07:09:19 am »
hey frank die poot ketinkjes verkopen ze toch wel waarom in hemels naam als het toch verboden is  ???

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2005, 11:18:19 am »
Hai Joyce,

dat is voor mensen die van sm houden, maar vroeger zag je bij de ingang van elke dierentuin ara's zitten met een ketting om de poot , dat is nu voorbij mede dankzij het verbod,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2005, 11:29:18 am »
Bij ons in de dierenwinkel zit zelfs een ara met zo'n ketting en in Gorcum ook.. Maar het is en blijft verboden.. ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2005, 23:17:13 pm »
Doe hem inderdaad maar niet op je schouder en zorg ervoor dat hij echt goed gewiekt is (2 buitenste veren dus ook).
Door verkeerd wieken ben ik Guano al eens kwijt geraakt :CENS Gelukkig vloog hij ineens zelf weer naar huis en zo de gang in :hart:

Verder moet je proberen zelf zo gewoon mogelijk te doen. Ik merk echt aan Guano en Tommy dat als ik kijk van "owh is dat niet eng?" zij het ook echt eng vinden. Doe ik of alles gewoon is en negeer hun eventuele angstjes, dan is het vaak zomaar weer goed.

Vanmiddag waren ze bv voor huis aan t helpen de bomen te snoeien, Het was heeel druk buiten met tractors enzo. Even vonden ze dat eng, maar omdat ik er niet op lette (zogenaamd natuurlijk) en gewoon door ging met mn snoeiwerk was het al gauw klaar en hielpen ze weer flink mee  ;D Ze hebben zich prima vermaakt!

De eerste keer kun je misschien beter een rustige plek zoeken. Het bos bijvoorbeeld. Sleep een flinke tak naar een mooi plekje en klauteren maar! Terwijl je zelf heerlijk geniet ,met iets te drinken, van t mooie weer en de natuur....en je gaai!

Speeltuin is ook leuk, veel mensen, maar fijne sfeer. Ik zet ze op een klimding en daar vermaken ze zich best. Ik bemoei me verder ook niet te veel met alles, maar hou wel stiekem een oogje in het zeil. Blijf dus zelf erg rustig, je merkt dat ze t dan zelf ook normaal gaan vinden. Bied hem ook dingetjes aan, bijvoorbeeld blaadjes of takjes en vertel vanalles. Dat leidt lekker af.

Ik vond het eerst ook best eng hoor, maar probeer het eens op een rustige plek  , dan krijg je zelf ook meer vertrouwen.

Veel succes! Oh ja, neem inderdaad een mandje mee voor "stel dat"  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 25, 2005, 09:46:10 am »
wij gebruiken in de auto een ruime bens en aan de raam kant hangen we er een handdoek over heen dan schrikken ze niet zo van die autos die langs vliegen

Ik heb er bij Coco geen aandacht aan besteed en hij genoot er gewoon van om naar de auto's te kijken! Zelfs bij het inhalen van vrachtauto blijft hij lekker onverstoord kijken! Geen enkel probleem!

Gr Corina

Paco

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 25, 2005, 21:56:16 pm »
Heel erg bedankt voor jullie positieve reacties!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Ik ga het gewoon proberen en dat gaat vast wel lukken!
Bedankt!