Auteur Topic: Ciaque  (gelezen 1804 keer)

lin-da

• Gast
Ciaque
« Gepost op: april 24, 2005, 14:32:15 pm »
Hallo,

Graag zou ik wat willen weten van de caique. Ik heb zelf een zwartkop caique en ik zou graag willen weten waar het een ondersoort van is.
Is dit de piones?
En wie kan me wat meer over de caique vertellen.

gr linda
« Laatst bewerkt op: april 24, 2005, 14:44:50 pm door BirdmAster »

carlito

• Gast
Re: Ciaque
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2005, 22:59:19 pm »
ze behoren inderdaad tot de Pionites en ik geloof dat de zwartkop nog één zeldzame ondersoort heeft

lin-da

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2005, 23:56:19 pm »
bedoel je daar de witbuik mee? of zit ik dan fout?

gr linda

Ingmar

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 24, 2005, 23:57:35 pm »
witbuik is weer een andere eigen soort, geen ondersoort, voor zover ik weet. :CENS

carlito

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2005, 10:01:26 am »
volgens dat ik vond zou de ondersoort de zwartKAPciapue of Pionites m. melanocephala moeten zijn
Hier kan je ietsjes meer vinden:  http://users.pandora.be/andre.bastiaens/Caique.html

lin-da

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2005, 12:04:34 pm »
Hoi,

Kan geen info vinden op bovenstaande link over de zwartKAP wel over de zwartKOP. Misschien dat ik er over heen lees hoor.

Het is zo jammer dat er zo weinig informatie te vinden is die uitgebreid is over het houden van de caique als huiskamervogel. Mijn engels is ook al niet al te best dus aan buitenlandssite's heb ik ook al niet bijster veel.
Is er hier ook iemand die een tamme caique heeft en die hier iets meer over kan vertellen, karakter bijv?

Gr linda

carlito

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2005, 13:02:28 pm »
neen het is inderdaad over de zwartkop

Janneke

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2005, 23:19:58 pm »
ikke weet wel dat er
Zwart kop caiques zijn
witbuik caiques
ene nog een soort met een hele groene broek.. Maar hoe die nou precies heten geen idee.. Heb ze eigelijk verder ook nog nergens gezien... Maar die zijn heeeeeeeeeeeeeeeel erg duur  :o

senna

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2005, 12:13:48 pm »
Hoi,

Je hebt de Witbuikcaique (pionites leucogaster)  en twee ondersoorten voor zover ik weet.

De P.L. xanthura, gele broek, flanken en staart, de bovenstaartdekveren zijn groen en geel.
De P.L. xanthomeria, gele broek, flanken bovenstaartdekveren enkel groen zonder geel.

De soorten lijken zoveel op elkaar dat ze zelfs in het wild elkaar kruisen.

Dan de zwartkopcaique ( pionites melanocephala) en daar heb je nog een ondersoort van.

De P.M. Pallides, de oranje kleuren zijn vervangen door geel, de keel is zelfs opvallend geel gekleurd. En ook in sommige gebieden kruisen deze soorten met elkaar.

Beide soorten worden 23 cm groot, en wegen respectievelijk de witbuik 163-166 gram en de zwartkop 158-162 gram. Beide soorten zijn geschikt voor de huiskamer en zijn speels, intelligent, leergierig en nieuwsgierig. Vooral met de hand groot gebrachte jonge kunnen erg tam worden.

Ze hebben een rijke variatie aan fruit nodig elke dag.

gr corina

luc

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2005, 12:19:40 pm »
word de term zwartKOP en zwartKAP door elkaar gebruikt ?

senna

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2005, 12:35:31 pm »
Ik zou het niet weten maar volgens mij heb je alleen de zwartkop en de witbuik.

Mij is niets bekend over een zwartkap (misschien een typfout?)

gr corina