Auteur Topic: Gierzwaluwen!!!!! Hoera!  (gelezen 39462 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Gierzwaluwen!!!!! Hoera!
« Reactie #75 Gepost op: mei 05, 2006, 16:04:43 pm »
Oh toppie zeg! Soms is de drang tot broeden zo groot dat ze de mussen eruitgooien!! :)

charon

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: mei 07, 2006, 08:42:13 am »
Oh toppie zeg! Soms is de drang tot broeden zo groot dat ze de mussen eruitgooien!! :)
ah neee ,das zielig
en zoveel mussen zijn er ook niet meer  :cry:

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #77 Gepost op: maart 06, 2007, 13:54:02 pm »
er is in mijn stad een nieuw project gelanceerd,  hier doe ik zeker aan mee

Zwaluwenproject

Natuurpunt adeling Leuven en het stadsbestuur starten een beschermingsproject voor huis- en gierzwaluwen op. Steeds meer nestplaatsen verdwijnen. Dit project wil huiszwaluwen en gierzwaluwen extra nestplaatsen bezorgen. Deze vogels zijn een voorbeeld van typische stadsnatuur en verdienen een steuntje.

Problematiek

Steeds meer nestplaatsen verdwijnen bij stadvernieuwingsprojecten samen met de oude gebouwen. Omdat deze dieren sterk gebonden zijn aan bestaande kolonies en niet zomaar nieuwe nesten beginnen bouwen is het behoud van bestaande nestplaatsen zeer belangrijk.

Daarom willen we in de eerste plaats nesten hangen op en rond sites waar al lange tijd huiszwaluwen broeden. Onderzoek heeft uitgewezen dat het versterken van reeds bestaande kolonies het meeste kans op slagen heeft. Het ophangen van kunstnesten op willekeurige plaatsen in de hoop dat er zwaluwen in komen broeden heeft erg weinig kans op slagen.
Voor gierzwaluwen is deze voorwaarde iets minder strikt, maar ook deze dieren zijn vrij honkvast en zoeken elkaars gezelschap om te broeden.

Kunstnesten

De kunstnesten worden volledig kosteloos ter beschikking gesteld. We hopen dat een deel van de inwoners zelf kan instaan voor het ophangen van de nesten of kasten. Waar dit niet mogelijk is willen we ook met de stadsdiensten dit werk opknappen. Het ophangen van de kasten zal gebeuren in het najaar en de winterperiode, zodat deze volgend voorjaar bij de terugkeer van de zwaluwen uit het zuiden kunnen bevolkt worden.

Interessante gebieden

Natuurpunt heeft een vrij volledige inventaris opgemaakt van alle kolonies en nestplaatsen in Leuven. Belangrijke sites zijn zo o.a. de omgeving van het deelgemeentehuis van Wilsele, Gasthuisberg en natuurlijk de Vaartkom. Deze laatste site is veruit de belangrijkste broedplaats voor huiszwaluwen in Leuven. Gierzwaluwen zitten veel meer verspreid in de stad, maar enkele hotspots zijn zeker het Pauscollege aan het Hogeschoolplein of de hele campus sociale wetenschappen aan de Parkstraat.

Plaats een nestkast

Momenteel hebben we een oproep gelanceerd om inwoners bij het project te betrekken en zijn we een actieve werving  bezig van de eigenaars van de gebouwen met belangrijke kolonies.
Het spreekt vanzelf dat het ophangen van de nesten puur op vrijwillige basis gebeurt. Als een bedrijf of de inwoner het later wil verwijderen, dan kan dat, al zijn we ervan overtuigd dat ze, eens ze de natuurpracht van deze vogels herkennen, ze nooit meer van deze nesten af willen. De kosten voor de nestkasten worden betaald via het soortenbeschermingsproject en deelname kost dus niets aan het bedrijf of inwoner.

Meer informatie

informatieavond op woensdag 13 december 2006
Geert Vanhorebeek (milieudienst) 016 211 813 of 0473 302 481 of geert.vanhorebeek@leuven.be
website Natuurpunt Leuven

waar ik hier woon waren er vroeger 100den zwaluwen nesten,door verbouwingen van ons en stadswege zijn er vele nesten verwijderd ,nu delen ze gratis nestkasten uit om mee te doen aan het project,ze kunnen ze naast men gekochte nestkasten er nog een paar komen bijhangen
hoe meer hoe liever

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #78 Gepost op: maart 06, 2007, 14:59:00 pm »
Super Vivke, echt helemaal super!! Ze broeden in kolonies, dus hartstikke goed!!! :thumsup:

Ik dacht meteen toen ik mijn huisje aanvaardde: dan kan ik de gierzwaluwen nog zien komen eind april!! Daar ben ik blij mee, dat is altijd een hoogtepunt in het jaar voor mij!!! :hart:

miekje

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: maart 18, 2007, 20:02:37 pm »
Bij ons in het dorp zit een vogel- en egelopvang.
De eigenaresse daarvan, heeft een aantal jaar terug, een gevonden nestje gierzwaluwen grootgebracht met de hand  :thumsup:
Ik heb helaas geen verhaal en/of foto´s, maar ik wilde het je toch even vertellen...  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #80 Gepost op: maart 19, 2007, 09:02:14 am »
Ja, geweldig goed van haar! :thumsup: Dat is dus wat ik ook wil doen als ze uit het nest gevallen zijn, aangezien ze dan geen schijn van kans hebben.. Maar goed, ik kan dit jaar de gierzwaluwen hier nog zien komen en dan vertrek ik naar Sleeuwijk en heb geen idee of er daar ook vlak in de buurt gierzwaluwen zitten.. Wel denk ik dat, als ze hier in de buurt uit het nest vallen of kruipen door de hitte, de mensen hier ze wel bij mij brengen.. ;)

miekje

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: maart 19, 2007, 10:01:21 am »
Dat zou wel leuk zijn, maar ik hoop dat het niet nodig is  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #82 Gepost op: maart 19, 2007, 10:27:42 am »
Ik uiteraard ook niet.. ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #83 Gepost op: maart 19, 2007, 14:19:54 pm »
ik ben goedgekeurd in het gierzwaluwproject voor 3 nestkasten en op eigen verantwoordelijkheid mag/kan ik er veel meer hangen

@ loesje,jij weet het misschien,heeft het nut om vele kasten te hangen of hebben ze ook ziets van territorium ,de gierzwaluwen ,wij kunnen er makkelijk een tiental kwijt verspreid over alle gebouwen

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #84 Gepost op: april 03, 2007, 17:31:13 pm »
ze zijn vandaag de nestkastjes komen brengen en hebben er zelf 2 omhoog gehangen aan de zijgevel,
de andere hangen we zelf wel op want de mannen van de gemeente mogen niet op ladders kruipen

laat ze nu maar komen !!!!!!!!!!!
« Laatst bewerkt op: april 03, 2007, 17:34:43 pm door vivke »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #85 Gepost op: april 03, 2007, 17:48:36 pm »
Vivke, hang er gerust meer op, dat is beter!! Je kunt ze net zo hangen als bij mij (zie foto) en dan nog meer!! Pal boven elkaar. Dus niet zo ver uit elkaar als nu!!

http://www.zwaluwen.info/

Kijk, zo hangen ze bij mij. Toen de derde er bij gehangen zou worden, viel de boor naar beneden, stuk. Dus die is nooit meer opgehangen. Ik zou ernog wel vier of vijf boven kunnen hangen!! ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #86 Gepost op: april 03, 2007, 17:53:52 pm »
ah ok,deze hebben de mannen van de gemeente opgehangen ,en die zijn niet erg snugger (staat hier bekend)  :)

maar er zijn er nog en die kan ik dan zelf wel zo hangen  :thumsup:

ps,zou de klimop ze niet afschrikken ??

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #87 Gepost op: april 03, 2007, 19:07:20 pm »
Dat ze verdorie die mannen van de gemeente niet voorlichten hoe het zit!!! >:D Inderdaad die daar bij de klimop hangt verkeerd. Ze moeten namelijk een vrije val kunnen maken.. Lees maar die website eens goed na.. ;) Ik zou ze gewoon aan die linkerkant allemaal onder elkaar hangen!! Welke kant van het huis hangen ze eigenlijk? Noorden is de beste kant..

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #88 Gepost op: april 03, 2007, 19:38:05 pm »
ze hangen aan de oostkant

als ze aan de noorderkant moeten hangen ,hangen ze aan de straatkant ,waar ze binnenkort beginnen te verbouwen,dus ook niet ideaal

de andere gingen we ook aan oostkant hangen ofwel aan de zuidkant,net onder de dakgoot

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #89 Gepost op: april 03, 2007, 19:49:43 pm »
Zuidkant is niet oke.. bij warm weer véél te heet.. Dan gaan ze gegarandeerd dood of als ze oud genoeg zijn, kruipen ze er uit en overleven het niet, of er moet zo'n gek in de buurt wonen als ik.. ;)